PP/443-169/05 - Opodatkowanie podatkiem VAT opłaty planistycznej i opłaty administracyjnej za wydanie wypisów i wyrysów z planu zagospodarowania przestrzennego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 października 2005 r. Urząd Skarbowy w Cieszynie PP/443-169/05 Opodatkowanie podatkiem VAT opłaty planistycznej i opłaty administracyjnej za wydanie wypisów i wyrysów z planu zagospodarowania przestrzennego.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Cieszynie stwierdza, że stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2005 r. (data wpływu do Urzędu - 28 lipca 2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłaty planistycznej i opłaty administracyjnej - jest prawidłowa.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Cieszynie wpłynął wniosek z dnia 27 lipca 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Zgodnie z treścią przepisu art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika i inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przez sądem administracyjnym. W myśl art. 14 § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Opis stanu faktycznego oraz własne stanowisko podatnika w sprawie:

Na podstawie ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) pobierane są dwie opłaty:

a.

opłata planistyczna - jednorazowa opłata ustalona w planie zagospodarowania przestrzennego w wysokości nie większej niż 30% wzrostu wartości nieruchomości, która wynika z art. 36 ustawy i pobierana jest na podstawie decyzji administracyjnej wydanej przez Wójta.

b.

opłata administracyjna - za wydanie wypisów i wyrysów z planu zagospodarowania przestrzennego, pobierana w wysokości odpowiadającej poniesionym kosztom ich przygotowania, ustalonej przez Radę Gminy uchwałą na podstawie przepisów o podatkach i opłatach lokalnych (art. 18 i 19 pkt 1 lit. c) Dz. U. 9 lutego 84 z późn. zm.).

Obie opłaty stanowią dochód własny Gminy.

Zdaniem podatnika opłata planistyczna stanowi należną Gminie daninę, formę podatku, brak ekwiwalentności, nie jest podstawą umowy cywilno-prawnej. Decyzję wydaje Wójt jako organ władzy publicznej. Zatem opłata ta nie podlega ustawie od podatku od towarów i usług.

Opłata administracyjna zaś podlega ewidencji i zwolnieniu z podatku VAT jako dochody z usług w zakresie administracji publicznej.

Ocena stanowiska pytającego z powołaniem przepisów prawa podatkowego:

Zgodnie z treścią przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

Jak stanowi przepis art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienia z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkaniowego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lub lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Na podstawie przepisu art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazu wynikającego z mocy prawa.

Z przedstawionego w zapytaniu z dnia 27 lipca 2005 r. stanu faktycznego wynika, że pobierana na podstawie decyzji administracyjnej opłata planistyczna nie stanowi zapłaty za jakąkolwiek czynność, o której mowa w ww. art. 7 i 8 ustawy, zatem brak podstaw do opodatkowania przedmiotowej opłaty podatkiem od towarów i usług.

Czynność polegająca na odpłatnym wydawaniu wypisów i wyrysów z planu zagospodarowania przestrzennego stanowi świadczenie usług w rozumieniu przepisu art. 8 cyt. ustawy, zatem jest to czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zaś wnoszone opłaty stanowią wynagrodzenie za świadczoną przez Gminę usługę.

W sprawie będzie miało jednak zastosowania zwolnienie przewidziane w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zgodnie z którym zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie treści przepisu art. 109 ust. 3 podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającą kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Z uwagi na fakt, że do sporządzenia deklaracji VAT-7 (wg wzoru określonego rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 19 września 2005 r. Dz. U. Nr 185, poz. 1545) niezbędne są dane o wysokości sprzedaży zwolnionej, przychód uzyskiwany z tytułu wydawania wyrysów i wypisów z planu zagospodarowania przestrzennego - zwolniony z opodatkowania podatkiem VAT - podlega ewidencjonowaniu w urządzeniach księgowych prowadzonych na potrzeby podatku od towarów i usług przez dokonującego sprzedaż podatnika podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Cieszynie stwierdza, że stanowisko podatnika przedstawione w tej sprawie we wniosku z dnia 27 lipca 2005 r., z którego wynika, że opłata planistyczna nie podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, zaś opłata administracyjna za wydanie wypisów i wyrysów z planu zagospodarowania przestrzennego jest z podatku tego zwolniona (choć w oparciu o inną podstawę prawna niż wskazał we wniosku podatnik) i podlega ewidencjonowaniu - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl