PP/443-154/06/DM-9326 - Gdzie należy opodatkować usługi naprawy nieruchomości położonej w Macedonii?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 lutego 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach PP/443-154/06/DM-9326 Gdzie należy opodatkować usługi naprawy nieruchomości położonej w Macedonii?

Z treści wniosku wynika, że Spółka z o.o. realizowała na rzecz kontrahenta mającego siedzibę w Polsce prace inżynierski w zakresie badań, nastawień i uruchomienia układów zabezpieczeń generatorów w Elektrowniach wodnych w Macedonii. Generatory, których układy pomocnicze podlegały modernizacji są podstawowym elementem funkcjonowania elektrowni i umożliwiają jej statutową działalność. Układy pomocnicze generatorów, które były w ramach zadań Spółki, modernizowane są nieodłącznym elementem układu wyprowadzenia mocy z generatorów i ze względu na bezpieczeństwo pracy oraz wymaganą automatykę pracy generatora są do pracy niezbędne. Aktualnie ze względu na awarię jednego z podzespołów pomocniczych układu wyprowadzenia mocy niezbędne były dodatkowe prace inżynierskie polegające na wymianie modułu przekaźnika SMOR, a po dokonaniu wymiany powtórzenie prac polegających na prawidłowym nastawieniu tego przekaźnika i przeprowadzenia prób jego działania. Ze względów technicznych, ponieważ zespół zabezpieczeń, którego elementem jest przekaźnik SMOR jest zainstalowany na terenie elektrowni, prace musiały być wykonane na terenie elektrowni i nie istniała możliwość wykonania tych prac poza miejscem zainstalowania generatora wraz z urządzeniami pomocniczymi.

Zdaniem Spółki, na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT ww. usługa nie jest usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż miejscem ich świadczenia jest miejsce położenia nieruchomości.

Po zapoznaniu się z przedstawionym stanem faktycznym oraz po analizie przepisów prawa podatkowego mających zastosowanie w przedmiotowej sprawie Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej wyjaśnia:

W świetle unormowania zawartego w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, czyli na terytorium rzeczpospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 wyżej cyt. ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.

Z brzmienia tego przepisu wynika, że reguła ta ma zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy usługa jest związana z konkretną nieruchomością, która da się zlokalizować co do miejsca jej położenia.

W myśl art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Natomiast zgodnie z art. 48 cytowanej wyżej ustawy z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

W świetle wyżej cyt. przepisów usługa inżynierska polegająca na wymianie modułu przekaźnika SMOR oraz powtórzenia prac polegających na prawidłowym nastawieniu tego przekaźnika i przeprowadzenia prób jego działania, która musiała być wykonana na terenie elektrowni i nie istniała możliwość wykonania tych prac poza miejscem zainstalowania generatora wraz z urządzeniami pomocniczymi - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terenie Rzeczpospolitej, ponieważ miejscem świadczenia tej usługi jest miejsce położenia nieruchomości tj. Macedonia.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Spółki przedstawione w piśmie Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej uznaje za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl