PP/443-129/05/AZ-43564 - Dysponowanie towarem importowanym po zastosowaniu procedury dopuszczenia do obrotu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 lipca 2005 r. Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej PP/443-129/05/AZ-43564 Dysponowanie towarem importowanym po zastosowaniu procedury dopuszczenia do obrotu.

Pytanie podatnika

Jak należy rozliczyć podatek VAT od importu towarów sprowadzonych z Chin, dopuszczonych do obrotu na terytorium Niemiec i przywiezionych do siedziby Spółki na terytorium kraju?

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Spółka w ramach prowadzonej działalności handlowej dokonała importu towarów z Chin. Towary dostarczone zostały do Hamburga, gdzie dokonano odprawy celnej i uiszczono należne cło. Następnie towary zostały dostarczone do siedziby Spółki na terytorium kraju.

Odprawy celne dokonane zostały przez upoważnionych Przedstawicieli Fiskalnych w Hamburgu działających na terenie Wolnego Portu, zarejestrowanych dla potrzeb handlu wewnątrzwspólnotowego na terenie Niemiec. Towar został dopuszczony do obrotu na podstawie procedury celnej o kodzie 42. Według wyjaśnień Przedstawicieli odprawy te na terenie Niemiec zwolnione są z podatku VAT, wywóz z Niemiec do siedziby Spółki na terytorium kraju następuje w ramach wewnątrzwspólnotowych nabyć/dostaw towarów.

Zdaniem Spółki wewnątrzwspólnotowe nabycie powinno zostać rozliczone w deklaracji VAT-7 oraz uwzględnione w zgłoszeniu INTRASTAT i kwartalnej informacji podsumowującej VAT/UE natomiast nie ma konieczności zapłacenia podatku VAT od importu w Niemczech.

Zgodnie z definicją zawartą w pkt 1, 3 i 5 art. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, terytorium Wspólnoty - terytorium państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej, a terytorium państwa trzeciego - terytorium państwa niewchodzącego w skład terytorium Wspólnoty.

Przez import towarów zgodnie z art. 2 pkt 7 ww. ustawy rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Polski. W przypadku więc gdy przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego następuje na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Wspólnoty, nie dochodzi do importu towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Od dnia 1 maja 2004 r., wraz z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej, terytorium RP stało się częścią obszaru Celnego Wspólnoty Europejskiej. Częściami obszaru celnego Wspólnoty są również wolne obszary celne m.in. Wolny Port Hamburg.

W świetle art. 79 Rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny, zastosowanie procedury dopuszczenia do obrotu nadaje towarowi niewspólnotowemu status towaru wspólnotowego. Oznacza to, iż po spełnieniu wszystkich formalności, a zwłaszcza dokonaniu zgłoszenie celnego oraz zapłaceniu należności celnopodatkowych - można swobodnie dysponować towarem na obszarze celnym Wspólnoty Europejskiej.

Obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje co do zasady z chwilą objęcia towarów procedurą dopuszczenia do obrotu, a więc z chwilą dokonania odprawy celnej. Obowiązek poboru podatku z tytułu importu spoczywa na właściwych organach dla kraju w którym dokonano odprawy i dopuszczenia towaru na terenie europejskiej wspólnoty celnej.

Odprawienie towarów w Hamburgu stanowi import towarów na terytorium Niemiec wobec czego podlega przepisom tego państwa i skutkuje koniecznością zapłaty podatku VAT w Niemczech według obowiązującej w tym państwie stawki.

Zatem jeżeli na terytorium Niemiec nie pobrano podatku VAT to jest to zgodne z obowiązującym prawem niemieckim.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż na terytorium Niemiec zastosowano procedurę dopuszczenia do obrotu o kodzie 42.

W oparciu o przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 2286/2003 z dnia 18 grudnia 2003 r., zmieniającego rozporządzenie Komisji nr 2454/93, ustanawiające przepisy w celu wykonania w/w rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92, ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 343 z 31 grudnia 2003 r.), które między innymi wprowadziło nowe zasady wypełniania formularza SAD - Departament Ceł Ministerstwa Finansów RP opracował "Instrukcję wypełniania i stosowania dokumentu SAD".

Zgodnie z wykazem kodów procedur zawartym w ww. instrukcji - procedura 42 stanowi dopuszczenie do obrotu z jednoczesnym wprowadzeniem na rynek krajowy towarów, które podlegają zwolnieniu z podatku VAT w przypadku dostawy do innego Państwa Członkowskiego (import z kraju trzeciego z bezpośrednio następującą po nim dostawą wewnątrzwspolnotową).

W świetle uregulowań zawartych w art. 21 ust. 1 lit. a Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1997 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (770388/EWG), w przypadku gdy płatnikiem podatku jest podatnik, który nie jest zamieszkały na terytorium danego kraju, Państwa członkowskie mogą udzielić mu zezwolenia na wyznaczenie przedstawiciela podatkowego jako płatnika podatku. Możliwość ta podlega warunkom i procedurom przewidzianym w każdym państwie członkowskim.

Z wniosku wynika, iż importu towarów dokonano na terytorium Niemiec, odprawa została dokonana przez przedstawiciela podatkowego zarejestrowanego jako podatnika podatku od wartości dodanej na terenie Niemiec zobowiązanego do zapłaty podatku. Po spełnieniu wymaganych formalności dopuszczono towar do obrotu, jednocześnie towar ten został w tym kraju członkowskim zwolniony z VAT, gdyż bezpośrednio po nim dokonano wewnątrzwspólnotowej dostawy tych towarów do Polski.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1) nabywcą towarów jest:

a) podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,

b) osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

2) dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

W świetle wyżej cytowanych przepisów należy stwierdzić, że Spółka nie będzie miała obowiązku zapłaty podatku od importu towarów w Niemczech, a przemieszczenie zaimportowanych przez podatnika z Hamburga towarów stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium RP.

Obowiązkiem podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, zarejestrowanego jako podatnik VAT UE jest:

- wystawienie faktury wewnętrznej na bazie faktury otrzymanej od kontrahenta unijnego - art. 106 ust. 7 ustawy o VAT zgodnie, z którym w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie (...);

- zadeklarowanie podatku należnego w dacie powstania obowiązku podatkowego - art. 20 ust. 5-7, zgodnie z którymi, w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9. W przypadku gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio do faktur wystawionych przez podatnika podatku od wartości dodanej potwierdzających otrzymanie przez niego od podatnika całości lub części należności przed dokonaniem dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju.

- złożenie informacji podsumowującej za okresy kwartalne - art. 100 ust. 1 pkt 1, w świetle którego, podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy podatku VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane dalej informacjami podsumowującymi, za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu: wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

Biorąc powyższe pod uwagę, Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej uważa stanowisko Spółki w kwestii dotyczącej rozliczenia podatku VAT od importu towarów zawarte we wniosku z dnia 14 maja 2005 r. za prawidłowe.

Ponadto tut. Organ podatkowy informuje, iż obowiązek składania zgłoszenia Intrastat nie wynika z przepisów ustawy o VAT lecz z przepisów ustawy z dnia 19 marca 2004 r. - Prawo celne (Dz. U. Nr 68, poz. 622) gdzie w rozdziale VIII ww. ustawy zapisane zostały ogólne przepisy dotyczące systemu Intrastat. Szczegółowe unormowania dotyczące zgłoszenia Intrastat ukonstytuowano w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie zgłoszeń Intrastat (Dz. U. z 2004 r. Nr 89, poz. 846 z późn. zm. - rozporządzenie o Intrastat)

Zgłoszenia Intrastat są statystycznym zestawieniem unijnego obrotu towarowego, których celem jest zebranie informacji o przywozie towarów na terytorium Polski z terytorium innego kraju UE oraz o wywozie towarów z terytorium Polski na terytorium innego kraju UE. Zgłoszenie Intrastat składa się do izby celnej właściwej miejscowo ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania osoby zobowiązanej do jej złożenia, a właściwym w sprawie zgłoszeń Intrastat jest Dyrektor Izby Celnej.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl