PP/443-123-1/06 - Refakturowanie

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 stycznia 2007 r. Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu PP/443-123-1/06 Refakturowanie

Pytanie podatnika

Czy Starostwo Powiatowe wystawiając "refakturę" na rzecz Jednostki X dokumentującą zakup wycieczki krajoznawczej dla pracowników Jednostki powinno naliczać podatek VAT?

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po rozpatrzeniu wniosku Jednostki z dnia 28 września 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dotyczących opodatkowania usług świadczonych pomiędzy jednostkami budżetowymi - stwierdza, że stanowisko Strony jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 2 października 2006 r. w kancelarii tut. Urzędu Skarbowego złożono wniosek z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) w kwestii opodatkowania usług świadczonych pomiędzy jednostkami budżetowymi.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku. Pracownicy Jednostki brali udział w wycieczce krajoznawczej organizowanej przez Starostwo Powiatowe w X. Strona jest jednostką organizacyjną Starostwa. Przy rozliczeniu opłat za wycieczkę Starostwo obciążyło Jednostkę 22% stawką podatku VAT za usługi turystyki (faktura VAT Marża Nr 122) i taką samą stawką za bilety parkingowe. Zarówno Starostwo Powiatowe jak i Strona są jednostkami budżetowymi z tym, że Starostwo jest zgłoszonym czynnym podatnikiem podatku VAT, natomiast Jednostka jest podatnikiem zwolnionym z VAT. Wycieczkę sfinansowano ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Pytanie Podatnika Czy w świetle powołanych przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. ma zastosowanie § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia mówiący o zwolnieniu usług świadczonych między jednostkami budżetowymi?

Stanowisko Jednostki Z uwagi na fakt, iż oba podmioty są jednostkami budżetowymi, usługi świadczone pomiędzy nimi powinny podlegać zwolnieniu z VAT na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia.

Dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska Jednostki w jej indywidualnej sprawie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wyjaśnia co następuje.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają czynności wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), w tym m.in. odpłatne dostawy towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług zgodnie z przepisem art. 8 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie - Starostwo Powiatowe dokonuje refaktury poniesionych wydatków zakupionych od podmiotu trzeciego, tj. Biura X na Jednostkę. W takiej sytuacji nie można uznać, że przedmiotowe czynności podlegają zwolnieniu od podatku, w myśl ww. § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia, jak wnioskuje Podatnik. Refaktura nie dokumentuje bowiem usług świadczonych pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, a stanowi jedynie odprzedaż zakupionych wcześniej usług.

Ponadto w takich sytuacjach, w których pracodawca realizuje swoje zadania socjalne poprzez zakup finansowanych z ZFŚS usług od podmiotów trzecich, jak np. wycieczek dla pracowników - występuje on jedynie jako podmiot administrujący środkami Funduszu i nie jest w tym zakresie podatnikiem VAT. Z tytułu tego rodzaju działań o charakterze zaledwie techniczno-administracyjnym, podejmowanych dodatkowo całkowicie poza sferą prowadzonej działalności, w świetle podstawowych zasad systemowych VAT dany podmiot nie może stać się podatnikiem. Brak zaś jakichkolwiek innych przesłanek, by twierdzić, że w omawianej sytuacji pracodawca działa jako podatnik VAT - cała operacja gospodarcza przebiega poza sferą jego działalności.

W świetle powyższych unormowań prawnych jak i przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzić należy, iż stanowisko Jednostki zawarte we wniosku jest nieprawidłowe.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje:

- iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia;

- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl