PP-443/12/2006/IPP - Stawka podatku VAT na usługi budowlano-montażowe

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 lutego 2006 r. Urząd Skarbowy w Pleszewie PP-443/12/2006/IPP Stawka podatku VAT na usługi budowlano-montażowe

Pytanie podatnika

Czy przyjęty sposób (przedstawiony w stanie faktycznym) zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 7% i 22% do obliczonej proporcji ogólnej wartości inwestycji jest prawidłowy?

Postanowienie

Na podstawie art. 216 i art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) w związku z wnioskiem z dnia xx 2006 r. (data wpływu do urzędu skarbowego xx 2006 r.) oraz pismem uzupełniającym z dnia xx 2006 r. złożonym przez XX w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pleszewie uznaje za nieprawidłowe stanowisko XX zawarte w złożonym wniosku dotyczące zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7% i 22% do obliczonej proporcji w ogólnej wartości inwestycji dotyczącej robót budowlano - montażowych związanych z budową stacji uzdatniania wody obsługującej budynki mieszkalne oraz pozostałych odbiorców, w przypadku gdy została ona wyliczona na podstawie struktury sprzedaży wody.

Uzasadnienie

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pleszewie, realizując normę art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia.1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) w związku z Waszym wnioskiem dotyczącym zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, udziela odpowiedzi na pytanie postawione w w/w wniosku o treści: " Prosimy o odpowiedź czy przyjęty sposób zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 7% i 22% do obliczonej proporcji ogólnej wartości inwestycji jest prawidłowy."

Stan faktyczny wskazany przez podatnika: XX zamierza wybudować stację uzdatniania wody, w celu poprawy jakości produkowanej wody dostarczanej na potrzeby mieszkańców XX. Zgodnie z pismem z Przedsiębiorstwa Komunalnego odbiorcy indywidualni, tj. gospodarstwa domowe związane z budownictwem mieszkaniowym stanowią 65,29% odbiorców wody ogółem, pozostały 34,71% stanowią odbiorcy inni. Dlatego mając powyższe na uwadze, sporządzając kosztorys inwestorski na planowaną budowę stacji uzdatniania wody na ogólną wartość 3,5 mln zł. stawkę podatku VAT na realizację tej inwestycji obliczono wg proporcji poboru wody.

Wartość inwestycji ogółem 3.500.000 zł. Gospodarstwa domowe 2.285.150 zł. struktura sprzedaży wody 65,29% stawka VAT 7%Pozostali odbiorcy 1.214.850 zł. struktura sprzedaży wody 34,71% stawka VAT 22%

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że XX zamierza wybudować stację uzdatniania wody w celu poprawy jakości produkowanej wody dostarczanej na potrzeby mieszkańców XX. Przedmiotowa stacja uzdatniania wody będzie obsługiwać gospodarstwa domowe (budownictwo mieszkaniowe) oraz innych odbiorców.

Zgodnie z przepisem art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) oraz ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, rozumie się urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

W świetle przepisu art. 2 pkt 12 przedmiotowej ustawy, ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o obiektach budownictwa mieszkaniowego - rozumie się przez to budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111-Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112-Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113-Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Z powyższych przepisów prawa wynika, że stawkę 7% stosuje się tylko i wyłącznie w takim zakresie, w jakim roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne dotyczące urządzeń i ujęć wody, stacji uzdatniania wody, oczyszczalni ścieków, kotłowni oraz sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, elektroenergetycznych, gazowych i telekomunikacyjnych związane są z obiektami budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu ustawy o VAT.

W przypadku, gdy roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane są z infrastrukturą towarzyszącą zarówno obiektom budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu ustawy o VAT (PKOB 111, 112, ex 113), jak i towarzyszącą innymi obiektom (sklasyfikowanym w PKOB w innej grupie budynków), należy wyodrębnić część związaną z obiektami budownictwa mieszkaniowego oraz część związaną z pozostałymi obiektami i opodatkować zrealizowane roboty zgodnie z obowiązującymi dla tych obiektów stawkami, tj. 7% dla infrastruktury towarzyszącej obiektom budownictwa mieszkaniowego, 22% dla pozostałej części.

Zatem w indywidualnej sprawie przedstawionej w zapytaniu, w celu prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług od przeprowadzanych robót, należy najpierw ustalić w jakiej grupie PKOB, znajdują się obiekty, którym służy stacja uzdatniania wody. Powyższe pozwoli na rozgraniczenie części infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, której budowa i remont podlega opodatkowaniu w stawce 7% oraz części infrastruktury, której budowa i remont podlega opodatkowaniu w stawce 22%.

Obliczenie proporcji udziału budynków mieszkalnych i pozostałych odbiorców w ogólnej wartości inwestycji (budowa stacji uzdatniania wody) na podstawie struktury sprzedaży wody nie ma odzwierciedlenia w przepisach prawa podatkowego w związku z tym stanowisko XX jest nieprawidłowe, co orzeczono w sentencji postanowienia.

Niniejsza interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika (art. 14b § 1 Ordynacja podatkowa), wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14 b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl