PP/443-12-1-GK/07 - Zastosowanie procedury uproszczonej rozliczenia podatku VAT, która polegałaby na tym, że zobowiązany do naliczenia podatku byłby ostatni odbiorca towaru (podatnik niemiecki) z tytułu nabycia towaru od podatnika.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 kwietnia 2007 r. Izba Skarbowa w Opolu PP/443-12-1-GK/07 Zastosowanie procedury uproszczonej rozliczenia podatku VAT, która polegałaby na tym, że zobowiązany do naliczenia podatku byłby ostatni odbiorca towaru (podatnik niemiecki) z tytułu nabycia towaru od podatnika.

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 26 stycznia 2007 r. w sprawie podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dokonywanych transakcji, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 26 stycznia 2007 r. (data wpływu do tut. Urzędu 2 lutego 2007 r.), Jednostka zwróciła się do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka będzie przeprowadzała transakcje w których łącznie będą występowały następujące okoliczności:

-

uczestniczyć będą trzej podatnicy,

-

z różnych państw Wspólnoty Europejskiej,

-

każdy z podatników jest zidentyfikowany w swoim kraju na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych,

-

dostawy towarów odbywać się będą pomiędzy pierwszym i drugim oraz drugim i trzecim podatnikiem w kolejności,

-

towar będzie wydawany przez pierwszego podatnika ostatniemu w kolejności,

-

transportu dokonywać będzie Spółka (wnioskodawca), która będzie drugim w kolejności podatnikiem.

Spółka wystawia faktury zawierające dodatkowo następujące informacje:

-

klauzulę: "VAT: Faktura WE uproszczona na mocy art. 135-138 ustawy o podatku od towarów i usług"

-

stwierdzenie, że podatek z tytułu dokonanej dostawy zostanie rozliczony przez ostatniego w kolejności podatnika podatku od wartości dodanej (niemiecki podatnik),

-

posiadany przez Spółkę numer NIP nadany dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych poprzedzony kodem PL,

-

numer identyfikacyjny ostatniego w kolejności podatnika,

Ponadto Spółka oprócz danych zawartych w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. - zwanej dalej "ustawą") podaje w ewidencji dla celów VAT następujące dane:

-

ustalone wynagrodzenie za dostawy w ramach procedury uproszczonej,

-

nazwę i adres ostatniego w kolejności podatnika podatku od wartości dodanej.

Spółka wykazuje dane o dokonanych transakcjach w deklaracji podatkowej VAT-7 (część C wiersz 2) oraz w informacji podsumowującej.

Spółka zadała pytanie czy postępuje prawidłowo i czy w przedmiotowych transakcjach można zastosować procedurę uproszczoną rozliczenia podatku VAT, która polegałaby na tym, że zobowiązany do naliczenia podatku byłby ostatni odbiorca towaru (podatnik niemiecki) z tytułu nabycia towaru od Spółki. Spółka uważa, iż spełni warunki dla uznania, że wewnątrzwspólnotowe nabycie zostało opodatkowane przez Spółkę.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż:

Zgodnie z art. 135 ust. 1 pkt 2 ustawy ilekroć w Rozdziale 8 "Wewnątrzwspólnotowe transakcje trójstronne - procedura uproszczona" jest mowa o wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej - rozumie się przez to transakcję, w której są spełnione łącznie następujące warunki:

a)

trzech podatników VAT zidentyfikowanych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w trzech różnych państwach członkowskich uczestniczy w dostawie towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności, przy czym dostawa tego towaru jest dokonana między pierwszym i drugim oraz drugim i ostatnim w kolejności,

b)

przedmiot dostawy jest wysyłany lub transportowany przez pierwszego lub też transportowany przez drugiego w kolejności podatnika VAT lub na ich rzecz z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w przedmiotowej sprawie dojdzie do wykonania wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej.

Zgodnie z art. 135 ust. 1 pkt 4 ustawy ilekroć w ww. Rozdziale 8 jest mowa o procedurze uproszczonej - rozumie się przez to procedurę rozliczania VAT w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej, polegającą na tym, że ostatni w kolejności podatnik VAT rozlicza VAT z tytułu dokonania na jego rzecz dostawy towarów przez drugiego w kolejności podatnika VAT, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

a)

dostawa na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT była bezpośrednio poprzedzona wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów u drugiego w kolejności podatnika VAT,

b)

drugi w kolejności podatnik VAT dokonujący dostawy na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT nie posiada siedziby lub miejsca zamieszkania w państwie członkowskim, w którym kończy się transport lub wysyłka,

c)

drugi w kolejności podatnik VAT stosuje wobec pierwszego i ostatniego w kolejności podatnika VAT ten sam numer identyfikacyjny na potrzeby VAT, który został mu przyznany przez państwo członkowskie inne niż to, w którym zaczyna się lub kończy transport lub wysyłka,

d)

ostatni w kolejności podatnik VAT stosuje numer identyfikacyjny na potrzeby VAT państwa członkowskiego, w którym kończy się transport lub wysyłka,

e)

ostatni w kolejności podatnik VAT został wskazany przez drugiego w kolejności podatnika VAT jako obowiązany do rozliczenia podatku VAT od dostawy towarów realizowanej w ramach procedury uproszczonej.

Ponadto zgodnie z art. 136 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy w procedurze uproszczonej drugim w kolejności podatnikiem, o którym mowa w art. 135 ust. 1 pkt 4 lit. b) i c), jest podatnik wymieniony w art. 15, uznaje się, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów zostało u niego opodatkowane, jeżeli wystawił on ostatniemu w kolejności podatnikowi VAT fakturę zawierającą, oprócz danych wymienionych w art. 106, następujące informacje:

1)

adnotację "VAT: Faktura WE uproszczona na mocy art. 135-138 ustawy o ptu" lub "VAT: Faktura WE uproszczona na mocy artykułu 28c (E) szóstej dyrektywy";

2)

stwierdzenie, że podatek z tytułu dokonanej dostawy zostanie rozliczony przez ostatniego w kolejności podatnika podatku od wartości dodanej;

3)

numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, który jest stosowany przez niego wobec pierwszego i ostatniego w kolejności podatnika podatku od wartości dodanej;

4)

numer identyfikacyjny stosowany na potrzeby podatku od wartości dodanej ostatniego w kolejności podatnika.

Z przedstawionego stanu prawnego wynika, iż Podatnik spełni wszystkie wymagania w celu skorzystania z zastosowania procedury uproszczonej rozliczania VAT w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej. Ponadto z pisma Spółki wynika, iż spełnione zostaną wymogi nałożone na drugiego w kolejności podatnika, wynikające z art. 138 ust. 1 i ust. 3 ustawy.

Reasumując, stanowisko Podatnika, iż w przedmiotowych transakcjach można zastosować procedurę uproszczoną rozliczenia podatku VAT, która polegałaby na tym, że zobowiązany do naliczenia podatku z tytułu nabycia towaru od Spółki byłby ostatni odbiorca towaru (podatnik niemiecki) i Spółka spełni warunki dla uznania, że wewnątrzwspólnotowe nabycie zostało opodatkowane przez Spółkę, jest prawidłowe.

Mając na uwadze zaistniałe okoliczności postanowiono jak na wstępie.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.

Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony do czasu jej zmiany, uchylenia przez organ odwoławczy, lub zmiany przepisów prawnych.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl