PP/443-05-2/06/AO - Prawo do odliczenia 50% wartości netto kasy fiskalnej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 maja 2006 r. Urząd Skarbowy w Nysie PP/443-05-2/06/AO Prawo do odliczenia 50% wartości netto kasy fiskalnej

Pytanie podatnika

Czy podatnik ma prawa do odliczenia 50% wartości netto kasy fiskalnej?

Postanowienie

Działając na podstawie art. 216 i art. 217 oraz 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2006 r. (data wpływu 10 luty 2006 r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej prawa do odliczenia 50% wartości netto kasy fiskalnej - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 4 lutego 2006 r. złożonym w dniu 10 lutego 2006 r. wspólnicy spółki zwrócili się o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej kasy fiskalnej tj. czy przy istniejącym stanie faktycznym przysługuje ulga z tytułu uruchomienia pierwszej kasy fiskalnej, określona w art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, o której mowa także w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku:

W ramach prowadzonej działalności Spółka wykonuje następujące usługi:

- usługi rachunkowo-księgowe PKWiU: 74.12.Z - poz. 19 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2004 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706); usługi budowlane i instalacyjne (instalacje elektryczne), które wykonywane były zarówno dla podmiotów gospodarczych, jak i dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.

Usługi księgowe w większości wykonywane są na rzecz podmiotów gospodarczych. Sporadycznie były wykonywane usługi na rzecz osób fizycznych - obroty z tego tytułu nie przekroczyły w żadnym roku kwoty zobowiązującej do ewidencjonowania w kasie fiskalnej, nie były one także dokumentowane fakturami.

Usługi budowlane i instalacyjne- stanowiące przeważającą część ogólnej wartości obrotów na rzecz osób fizycznych - zawsze były dokumentowane fakturami VAT, a ich liczba i liczba ich odbiorców nigdy nie przekroczyła warunków określonych w poz. 41 załącznika do w/w rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2004 r. w sprawie kas rejestrujących.

Tak więc całość usług na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, wykonywanych przez Firmę, to usługi wymienione w zał. Nr 1 do w/w rozporządzenia (w poz. 19 i 41), a więc zwolnione z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31.12.2005 r. W roku 2004 łączne obroty z tytułu obu rodzajów tych usług na rzecz osób fizycznych nie przekroczyły kwoty 40.000 zł.

Do dnia 1 stycznia 2005 r. Spółka nie miała obowiązku i nie rozpoczęła ewidencjonowania usług w kasie rejestrującej.

W roku 2005 łączne obroty z tytułu w/w usług przekroczyły kwotę 40.000 zł. w miesiącu wrześniu (przekroczenie dotyczy usług budowlanych), tak więc obowiązek ewidencjonowania tych usług w kasie fiskalnej powstałby teoretycznie od 1 grudnia 2005 r., gdyby oba rodzaje tych usług nie były zwolnione z obowiązku ewidencjonowania.

W okresie od września do końca grudnia 2005 r. nie było sprzedaży usług rachunkowo-księgowych ani żadnych innych na rzecz osób fizycznych, które nie zostały udokumentowane fakturami.

Zostało natomiast dokonanych 7 transakcji sprzedaży usług instalacyjnych na rzecz osób fizycznych (w tym jedna w grudniu 2005 r.). Wszystkie te transakcje spełniają warunki określone w pkt 41 powołanego wyżej rozporządzenia, tj.:

- każda z tych usług jest udokumentowana fakturą zawierającą dokładne dane jej nabywcy, liczba wszystkich wykonanych usług w żadnym roku, 2004 i 2005, nie przekroczyła 50, liczba odbiorców tych usług w każdym roku, 2004 i 2005, była mniejsza niż 20.

Stanowisko podatnika

Pomimo przekroczenia we wrześniu 2005 r. łącznych obrotów z tytułu usług wykonanych na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej Spółka nie miała obowiązku ewidencjonowania usług na rzecz w/w odbiorców w kasie fiskalnej do dnia 31 grudnia 2005 r., ponieważ:

a) usługi warunkowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, które podlegałyby ewidencjonowaniu w kasie fiskalnej, w danym okresie, tj. od 1 września do 31 grudnia 2005 r. nie wystąpiły;

b) usługi instalacyjne wykonane w tym okresie na rzecz w/w odbiorców nie podlegały obowiązkowi ewidencjonowania w kasie fiskalnej do dnia 31 grudnia 2005 r., ponieważ ze względu na spełnienie warunków określonych w pkt 41 w/w rozporządzenia są one zawsze tj. bez względu na uzyskane z nich obroty, zwolnione z obowiązku ewidencjonowania w kasie.

Tak więc, zdaniem podatnika, pomimo przekroczenia limitu obrotów nie wystąpiła sprzedaż, która podlegałaby obowiązkowi ewidencjonowania przy użyciu kasy fiskalnej, a tym samym nie powstał obowiązek ufiskalnienia w firmie kasy fiskalnej w okresie do dnia 31 grudnia 2005 r.

Z powyższych względów kasa, ufiskalniona w miesiącu styczniu 2006 r. została uruchomiona przed obowiązującym terminem.

Tak więc, zdaniem podatnika, biorąc pod uwagę wszystkie w/w okoliczności Spółka ma prawo do skorzystania z ulgi z tytułu uruchomienia kasy fiskalnej, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ustawy o VAT.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wyjaśnia co następuje.

Obowiązek ewidencjonowania przez podatników obrotu za pomocą urządzeń fiskalnych wynika wprost z przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zgodnie z art. 111 ust. 1 tej ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą zgodnie z ust. 4 tegoż artykułu odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50 % jej ceny zakupu (bez podatku) nie więcej jednak niż 2.500 zł.

W przepisach rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2004 r., w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706 ze zm.), Minister Finansów określił zasady i warunki oraz tryb i sposób odliczenia kwot wydatkowanych przy nabyciu kas rejestrującej.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego stwierdzono, iż:

- od dnia 1 grudnia 2005 r. Spółka miałaby obowiązek posiadania kasy fiskalnej i ewidencjonowania w niej sprzedaży na rzecz osób fizycznych usług rachunkowo - księgowych z uwagi na fakt, iż udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem z działalności wymienionej w art. 111 ust. 1 ustawy był mniejszy niż 70 %,

- usługi instalacyjne wykonane w tym okresie na rzecz w/w odbiorców nie podlegały obowiązkowi ewidencjonowania w kasie fiskalnej do dnia 31 grudnia 2005 r., ponieważ ze względu na spełnienie warunków określonych w pkt 41 w/w rozporządzenia są one zawsze tj. bez względu na uzyskane z nich obroty, zwolnione z obowiązku ewidencjonowania w kasie, ponieważ w dniach 1 - 31 grudnia 2005 r. nie wykonano na rzecz osób fizycznych usług rachunkowo-księgowych, a dokonana transakcja sprzedaży usług instalacyjnych spełniała warunki określone w pkt 41 powołanego wyżej rozporządzenia wobec Spółki nie powstał w tym okresie obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Wynikający z art. 111 ust. 1 cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących dotyczy ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, a w związku z tym, iż do dnia 31 grudnia 2005 r. nie wykonano na rzecz osób fizycznych usług rachunkowo-księgowych do tego dnia nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie stoi na stanowisku, iż Spółka ufiskalniając kasę rejestrującą w miesiącu styczniu 2006 r., przed dokonaniem sprzedaży usług rachunkowo-księgowych na rzecz osób fizycznych, ma prawo do skorzystania z ulgi z tytułu jej zakupu - o której mowa w cyt. art. 111 ust. 4 pod warunkiem spełnienia warunków wynikających z cyt. rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących.

Jednocześnie tutejszy Organ podatkowy informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5.

Na postanowienie niniejsze przysługuje stronie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

W przypadku wniesienia zażalenia na postanowienie, należy dołączyć opłatę skarbową w znaczkach skarbowych na podanie i załączniki, zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl