PP-406/3/AZ/06 - Zwolnienie z VAT usług pocztowych refakturowanych przez podatnika w wystawianych fakturach VAT z tytułu sprzedaży wysyłkowej towarów

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 lutego 2006 r. Urząd Skarbowy w Prudniku PP-406/3/AZ/06 Zwolnienie z VAT usług pocztowych refakturowanych przez podatnika w wystawianych fakturach VAT z tytułu sprzedaży wysyłkowej towarów

Pytanie podatnika

Czy zasadne jest zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT usług pocztowych refakturowanych przez podatnika w wystawianych fakturach VAT z tytułu sprzedaży wysyłkowej towarów?

Postanowienie

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w piśmie z dnia 22.02.2006 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej: zasadności zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług pocztowych refakturowanych przez podatnika w wystawianych fakturach VAT z tytułu sprzedaży wysyłkowej towarów.

Uzasadnienie

Na podstawie art. 14a § 1 cytowanej w sentencji ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stosownie do art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej - następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Pismem z dnia 22.02.2006 r. zwróciła się Pani z zapytaniem, czy firma prowadząca sprzedaż wysyłkową towarów za pośrednictwem internetu, jest uprawniona do refakturowania usług świadczonych przez Pocztę z zastosowaniem zwolnienia przewidzianego w ustawie dla tego typu usług?

Zgodnie z podanym stanem faktycznym, prowadzi Pani działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży towarów przez internet i kosztami związanymi z dostawą towarów obciąża nabywcę. Poczta obciąża Panią usługą pocztową, która jest zwolniona z podatku VAT zgodnie z wystawioną przez pocztę fakturą. Towar jest przekazywany nabywcy pocztą, a nabywca pokrywa wartość przesyłki, która jest opodatkowana właściwą stawką VAT oraz wartość usługi pocztowej, która jest refakturowana z zastosowaniem zwolnienia z podatku VAT.

Pani zdaniem zastosowanie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT refakturowanych usług pocztowych jest zasadne i znajduje potwierdzenie w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz. U. Nr 54, poz. 535 - załącznik nr 4 do ustawy.

Odpowiadając na wyżej przedstawione zagadnienie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku informuje, co następuje:

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze mająca bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Biorąc pod uwagę przedstawiony powyżej stan prawny oraz stan faktyczny należy stwierdzić, że refakturowanie usług pocztowych ze zwolnieniem od podatku VAT przynależnym usługom pocztowym, będących tylko elementem kosztu innej świadczonej usługi bądź sprzedawanego towaru opodatkowanych odpowiednimi stawkami podatku od towarów i usług nie jest właściwe.

Należy bowiem zaznaczyć, iż na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 cytowane ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Brak Pani uprawnień do stosowania zwolnienia w odniesieniu do refakturowanych przez Nią usług pocztowych wynika bezpośrednio z treści ww. załącznika nr 4 poz. 2: - zwolnieniem od podatku objęto usługi świadczone przez pocztę państwową, symbol PKWiU 64.11. Nie będąc podmiotem wymienionym w załączniku nr 4 poz. 2, odsprzedając usługę pocztową jest Pani obowiązana opodatkować ją z zastosowaniem 22% stawki podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy. Winna Pani zatem wliczyć koszt zakupu usługi pocztowej do podstawy opodatkowania sprzedawanego towaru, ponieważ z uwagi na konieczność zmiany "stawki" podatku, jej refakturowanie nie będzie możliwe.

Refakturowanie usługi oznacza bowiem de facto "świadczenie" tej usługi przez podmiot refakturujący, potwierdzone fakturą wystawioną w całości lub części dla udokumentowania odsprzedaży w ramach zawartych przez strony umów o współpracę bez doliczania jakiejkolwiek marży i zmiany stawki podatku od towarów i usług. Cytowanego wyżej art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, definiuje obrót stanowiący podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jako całość świadczenia należnego od nabywcy. Skoro zatem kwota należna stanowiąca całość świadczenia należnego od nabywcy, obejmuje wszystkie elementy kosztów związanych ze świadczoną przez podatnika dostawą towarów oraz inne elementy kształtujące w efekcie kwotę żądaną od nabywcy, to koszty wyłożone przez sprzedającego w imieniu nabywcy winny wchodzić w podstawę opodatkowania i nie powinny być odrębnie refakturowane z odrębną stawką podatku od towarów i usług (zwolnieniem od podatku) właściwą dla tych usług. Sprzedawca towarów dostarczając je nabywcy dokonuje wyłącznie sprzedaży towarów, natomiast koszty dodatkowe które ponosi, wchodzą w skład podstawowej jego czynności, jaką jest sprzedaż towarów. A skoro tak, to koszty ponoszone w związku i z tytułu sprzedaży towarów, winny nie tylko wchodzić w ramy tego samego rodzaju czynności jaką jest sprzedaż towarów, ale i winny być opodatkowane według stawki podatkowej właściwej do realizacji tegoż świadczenia czyli sprzedaży towaru. W rozpatrywanym przypadku koszty przesyłki pocztowej towaru zwiększają kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów, co oznacza, że podstawa opodatkowania przy dostawie tego towaru powinna obejmować, również kwotę stanowiącą zwrot kosztów przesyłki.

W świetle powyższego tutejszy organ podatkowy nie podziela Pani stanowiska przedstawionego w zapytaniu.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień obowiązywania ww. przepisów w zakresie podatku od towarów i usług.

Zmiana któregokolwiek z elementów stanu faktycznego, bądź zmiana przepisów może mieć wpływ na zmianę zakresu obowiązków podatnika.

Stosownie do treści art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej: interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Zgodnie z art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Na niniejsze postanowienie w trybie art. 14a § 4 i art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Tutejszego Urzędu wniesione w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

Zażalenie zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) zażalenie podlega opłacie skarbowej. Wysokość stawek tej opłaty określona została w załączniku do ww. ustawy i wynosi 5 zł od podania oraz 50 gr. od każdego załącznika.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl