PP-406/11/AZ/06 - Uprawnienie gminy do odliczenia podatku VAT

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 sierpnia 2006 r. Urząd Skarbowy w Prudniku PP-406/11/AZ/06 Uprawnienie gminy do odliczenia podatku VAT

Pytanie podatnika

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu dokonania przez Urząd Gminy inwestycji w zakresie realizacji projektu współfinansowanego ze środków Sektora Programu Operacyjnego "Restrykturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwoju obszarów wiejskich 2004-2006".

Postanowienie

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w piśmie z dnia 21.07.2006 r. (data wpływu do tutejszego organu 24.07.2006 r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasadności prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT przez Gminę.

Uzasadnienie

Na podstawie art. 14a § 1 cytowanej w sentencji ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stosownie do art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej - następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W dniu 24 lipca 2006 r. do tutejszego organu wpłynął wniosek uzupełniony pismem w dniu 25.07.2006 r. w którym Jednostka Wasza zapytuje czy w związku z zamiarem realizacji projektu współfinansowanego ze środków Sektora Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora Żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" rozliczając inwestycję poprzez Urząd Gminy może dokonywać odliczeń podatku naliczonego VAT.

Zdaniem Waszej Jednostki Gmina nie jest podatnikiem podatku VAT w związku z tym nie ma możliwości do odzyskania podatku naliczonego VAT. Gmina rozliczając inwestycję poprzez Urząd Gminy również nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT.

Odpowiadając na wyżej przedstawione zagadnienie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w informuje, co następuje:

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego zgodnie z art. 88 ust. 4 tej ustawy nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Powyższa działalność obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2).

Natomiast w myśl przepisu art. 15 ust. 6 powołanej ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie natomiast z brzmieniem § 8 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zwalnia się z podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zaznaczyć, iż jednostkami samorządu terytorialnego są:

- gmina w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)

- powiat w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.)

- województwo w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 ze zm.)

Natomiast status Gminy jako podatnika podatku VAT, należy ocenić wyłącznie w oparciu o kryteria podmiotowo-przedmiotowe wynikające z cytowanego art. 15 ustawy o VAT.

Gmina w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (vide art. 2 ustawy o samorządzie gminnym).

W przypadku gdy Gmina wykonuje działalność opodatkowaną VAT, zobligowana jest jako osoba prawna do uzyskania NIP. Z zasad ewidencji podatników w zakresie NIP wynika, iż Gmina zobowiązana jest dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego w przypadku świadczenia usług zwolnionych z VAT wymienionych w poz. 6 załącznika nr 4 do ustawy o VAT (usługi w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej -symbol PKWiU 75) oraz świadczenia innych usług zwolnionych przedmiotowo z podatku VAT. W konsekwencji Gmina jest zobowiązana podawać NIP w fakturach i innych dokumentach stwierdzających świadczone przez nią usługi. Ponadto Gminy jako jednostki samorządu terytorialnego, które utworzyły swoje jednostki organizacyjne świadczące usługi komunalne w szczególności zakłady budżetowe lub spółki prawa handlowego) mogą być podatnikami z tytułu wykonywania innych czynności opodatkowanych, np. najmu i dzierżawy majątku własnego, sprzedaży nieruchomości i rzeczy ruchomych, świadczenia usług parkingowych, a więc czynności wykraczających poza zakres działalności przewidzianej w art. 7 ust. 1 i art. 9 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym.

Z powyższych unormowań wynika, że Gmina nie musi rejestrować się jako podatnik podatku od towarów i usług w przypadku gdy czynności z zakresu gospodarki komunalnej realizują mające odrębny status podatnika gminne jednostki organizacyjne, zarówno mające osobowość prawną (gminne osoby prawne) jak i niemające osobowości prawnej (jednostki i zakłady budżetowe). W takich przypadkach podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług są zakłady budżetowe lub spółki tytułem świadczenia usług komunalnych. Gminy, które utworzyły jednostki samorządu terytorialnego świadczące usługi komunalne (w szczególności zakłady budżetowe lub spółki prawa handlowego) mogą być podatnikami VAT z tytułu wykonywania innych czynności opodatkowanych, np. najmu, dzierżawy majątki własnego, sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych itd.

W przypadku wykonywania działalności podlegającej opodatkowaniu bezpośrednio przez samą Gminę, a więc bez wyodrębnienia organizacyjnego w postaci zakładu budżetowego, jako osoba prawna obowiązana jest do uzyskania numeru NIP. W zakresie podatku od towarów i usług podatnikiem co do zasady jest Gmina, natomiast zgłoszenia rejestracyjnego dla celów opodatkowania podatkiem VAT oraz zgłoszenia identyfikacyjnego NIP dokonuje w jej imieniu Urząd Gminy.

Odnosząc się bezpośrednio do przedmiotowej sprawy tutejszy organ w oparciu o zgromadzony materiał dowodowy stwierdza, że w chwili obecnej Gmina............ nie dokonała rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług w tutejszym organie podatkowym jak również nie posiada nr NIP co w konsekwencji powoduje, iż zgodnie z brzmieniem przywołanych na wstępie przepisów art. 86 ust. 1 oraz art. 88 ust. 4 cytowanej ustawy o VAT Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (lub zwrotu różnicy podatku należnego) z tytułu wydatków ponoszonych w związku realizacją projektu "Restrukturyzacja i modernizacja sektora Żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006". Prawo takie nie przysługuje Gminie również w przypadku rozliczenia ww. inwestycji poprzez Urząd Gminy.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, że stanowisko podatnika jest prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień obowiązywania ww. przepisów w zakresie podatku od towarów i usług. Zmiana któregokolwiek z elementów stanu faktycznego, bądź zmiana przepisów może mieć wpływ na zmianę zakresu obowiązków podatnika.

Stosownie do treści art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Zgodnie z art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Na niniejsze postanowienie w trybie art. 14a § 4 i art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem Naczelnika Tutejszego Urzędu wniesione w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej. Zażalenie zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (tekst jedn.: Dz. U. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) zażalenie podlega opłacie skarbowej. Wysokość stawek tej opłaty określona została w załączniku do ww. ustawy i wynosi 5 zł od podania oraz 50 gr. od każdego załącznika.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl