PP-077/SIP/845/05 - Kierowanie pojazdami ciężarowymi poza terytorium kraju na rzecz belgijskiego kontrahenta - miejsce świadczenia.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 18 sierpnia 2005 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy PP-077/SIP/845/05 Kierowanie pojazdami ciężarowymi poza terytorium kraju na rzecz belgijskiego kontrahenta - miejsce świadczenia.

DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) z urzędu zmieniam postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radziejowie z dnia 21 czerwca 2005 r. Nr ZPP/443-12/05, w którym udzielono interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 22 marca 2005 r. wystąpił Pan o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu zastosowania prawa podatkowego w następującym stanie faktycznym.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na kierowaniu pojazdami ciężarowymi, na rzecz belgijskiego kontrahenta, usługi wykonuje poza terytorium kraju. Dla potrzeb rozliczania podatku od towarów i usług belgijski kontrahent podaje Panu swój numer identyfikacji podatkowej, pod którym jest zarejestrowany na potrzeby podatku od wartości dodanej.

Wskazał Pan, że wykonywane przez Pana usługi sklasyfikowane zostały pod numerem PKD 7450B, tj. działalność jednoosobowych podmiotów gospodarczych prowadzących działalność gospodarczą wyłącznie na rzecz jednego podmiotu.

Zapytanie Pana dotyczyło kwestii opodatkowania ww. czynności, tj. czy należy je potraktować jako niepodlegające podatkowi od towarów i usług w Polsce, a wobec tego podlegające opodatkowaniu przez podmiot zagraniczny, czy też czynności te winny zostać opodatkowane w Polsce podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%.

Pana zdaniem usługi te podlegają opodatkowaniu w kraju, w którym nabywca posiada siedzibę, zatem nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radziejowie postanowieniem z dnia 21 czerwca 2005 r. nr ZPP-443-12/05 uznał, iż stanowisko zaprezentowane we wniosku jest prawidłowe.

W uzasadnieniu przedmiotowego postanowienia Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radziejowie powołał art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), wskazując, że jeżeli usługi te należy zaliczyć do usług dostarczania (oddelegowania) personelu, to miejscem ich świadczenia jest miejsce gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Natomiast w przypadku zaliczenia wskazanych usług do usług transportowych, to zgodnie z art. 28 ust. 3 ww. ustawy w przypadku gdy nabywca usługi, o której w ust. 1, 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Zatem Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radziejowie uznał, iż bez względu czy wykonywane usługi zaliczy się do usług dostarczania personelu, czy też do usług transportowych, postępuje Pan prawidłowo, nie naliczając podatku należnego od towarów i usług w oparciu o przepisy polskiej ustawy od towarów i usług.

Na ww. postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radziejowie nie złożył Pan zażalenia, zatem przedmiotowe postanowienie stało się ostateczne.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku stwierdził, że postanowienie to narusza obowiązujące prawo.

W myśl art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 z urzędu, jeżeli postanowienie to rażąco narusza obowiązujące prawo.

Zgodnie z przepisem art. 27 ust. 1 ustawy o Vat w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Wobec powyższego świadczenie usług zasadniczo podlega opodatkowaniu w kraju usługodawcy, chyba że ze względu na ich specyficzny charakter ustawodawca objął je szczególnymi regulacjami.

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy zasady dotyczące miejsca świadczenia usługi określone w art. 27 ust. 3 i 4 pkt 5 ww. ustawy, tj. w przypadku dostarczania (oddelegowania) personelu, powołane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radziejowie nie dotyczą usług świadczonych przez jednoosobowe podmioty gospodarcze wynajmujące się do pracy. W cytowanym artykule nie został przywołany symbol statystyczny usługi (PKWiU) został przedstawiony tylko rodzaj usługi. W ocenie organu odwoławczego usługi polegające na świadczeniu pracy przez kierowcę (na rzecz jednego podmiotu) powierzonymi środkami transportu, bez ponoszenia kosztów eksploatacji pojazdu nie są tymi samymi usługami, co usługi polegające na oddelegowaniu pracownika (kierowcy) do pracy w innej jednostce gospodarczej, a tym bardziej nie można ich zaliczyć do świadczenia usług transportowych. Powyższe oznacza, że w przypadku usług polegających na świadczeniu pracy przez kierowcę miejscem świadczenia usług, zgodnie z art. 27 ust. 1 ww. ustawy, jest terytorium RP.

A zatem należy stwierdzić, iż wskazane usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wg zasad ogólnych, tj. na podstawie art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług - stawką w wysokości 22%.

Wobec powyższego stanowisko wyrażone w zapytaniu podatnika z dnia 22 marca 2005 r. nie jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego.

Jednocześnie organ odwoławczy informuje, że powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Informuje się również, że zgodnie z przepisem art. 14b § 5 ww. Ordynacji podatkowej zmienione postanowienie organu podatkowego wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi.

Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.

Na niniejszą decyzję służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl