PP-077/SIP/843/04 - Zastosowanie stawki 0% przez drugi w kolejności podmiot biorący udział w tzw. transakcji trójstronnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 września 2004 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy PP-077/SIP/843/04 Zastosowanie stawki 0% przez drugi w kolejności podmiot biorący udział w tzw. transakcji trójstronnej.

Pytanie podatnika

Dotyczy zastosowania stawki 0% przez drugi w kolejności podmiot biorący udział w tzw. transakcji trójstronnej.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), dokonuje częściowej zmiany interpretacji zawartej w piśmie Naczelnika Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy z dnia 16 lipca 2004 r. Nr ZP-I/443-79/04, gdyż jest ona nieprawidłowa.

Wnioskiem z dnia 2 czerwca 2004 r. Spółka zwróciła się o interpretację przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) m.in. w zakresie zastosowania stawki 0% przez drugi w kolejności podmiot biorący udział w tzw. transakcji trójstronnej.

Naczelnik Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego pismem z dnia 16 lipca 2004 r. Nr ZP/443-79/04 udzielił informacji, że Spółka będąca w transakcji trójstronnej drugim w kolejności podmiotem ma prawo do zastosowania 0% stawki VAT dla dostawy dokonywanej na rzecz ostatniego uczestnika transakcji.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy nie podziela powyższego stanowiska.

Podatnik, który jest drugim podatnikiem w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej, rozliczanej zgodnie z procedurą uproszczoną, stosownie do art. 136 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług wystawia na ostatniego w kolejności podatnika fakturę VAT, zawierającą, oprócz danych wymienionych w art. 106 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 2, ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktu do niej wykonawczego, następujące informacje:

1. adnotację "VAT: Faktura WE uproszczona na mocy art. 135-138 ustawy o ptu" lub "VAT: Faktura WE uproszczona na mocy Artykułu 28c (E) Szóstej dyrektywy";

2. stwierdzenie, że podatek z tytułu dokonanej dostawy zostanie rozliczony przez ostatniego w kolejności podatnika;

3. numer identyfikacji podatkowej poprzedzony kodem PL, który jest stosowany przez niego wobec pierwszego i ostatniego w kolejności podatnika;

4. numer identyfikacyjny stosowany na potrzeby podatku od wartości dodanej ostatniego w kolejności podatnika.

Na fakturze tej nie wykazuje się stawki podatkowej, a tym samym wartości podatku z tytułu dostawy dokonanej na rzecz ostatniego w kolejności podatnika. Stosownie bowiem do art. 22 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług za miejsce dokonywanej przez Spółkę dostawy towaru na rzecz trzeciego w kolejności podmiotu uznaje się terytorium kraju zakończenia wysyłki lub transportu towarów, a zatem, w przedmiotowej sprawie, transakcję tą uznaje się za dokonaną na terenie Czech. Oznacza to, iż obowiązek podatkowy z tytułu tej dostawy, podobnie zresztą jak i obowiązek z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego przez Spółkę towaru od kontrahenta z Niemiec powstaje w Czechach. Niezastosowanie zatem procedury uproszczonej przy tego typu transakcji, jakie dokonuje Spółka, spowodowałoby konieczność zarejestrowania się Spółki na terenie Czech jako podatnika podatku od wartości dodanej.

Zastosowanie procedury uproszczonej, o której mowa w art. 135 do 138 ustawy o podatku od towarów i usług, powoduje objęcie obowiązkiem zapłaty podatku z tytułu dostawy krajowej pomiędzy drugim a trzecim podatnikiem w kolejności na terytorium państwa członkowskiego, na którym towar znajduje się w momencie zakończenia jego wysyłki lub transportu, ostatecznego nabywcy towaru, czyli trzeciego w kolejności podatnika, tj. w niniejszej sprawie kontrahenta z Czech. Zauważyć przy tym należy, iż zastosowanie procedury uproszczonej powoduje jedynie przeniesienie obowiązku zapłaty podatku, zaś miejscem świadczenia nadal pozostaje kraj zakończenia wysyłki. Oznacza to, iż Spółka, dokonując dostawy w transakcji trójstronnej jako drugi w kolejności podmiot, wykonuje czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stąd też nie może w stosunku do takiej dostawy stosować stawek podatkowych przewidzianych ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Odzwierciedleniem powyższego będzie wykazanie w składanej deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług (VAT-7) odpowiednio danych o wewnątrzwspólnotowym nabyciu towaru (bez wartości podatku od towarów i usług) od pierwszego w kolejności podatnika - podmiotu z Niemiec. W deklaracji nie wykazuje się natomiast dostawy towarów na rzecz ostatniego w kolejności podatnika, gdyż ta dostawa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (jak bowiem wskazano, jest ona wykonywana w państwie zakończenia wysyłki lub transportu).

Niniejsza odpowiedź została udzielona według stanu prawnego obowiązującego na dzień jej udzielenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl