Podstawa opodatkowania podatkiem od nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 listopada 2009 r. Urząd Miasta w Tychach Podstawa opodatkowania podatkiem od nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Prezydent Miasta Tychy działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3, w związku z art. 14b, art. 14c, art. 14k § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 późn. zm.), oraz art. 4 ust. 1 pkt 3, art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.),

postanawia

stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie przyjęcia wyższej podstawy opodatkowania, w podatku od nieruchomości, budowli/części budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej począwszy od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, w którym zakończono przebudowę, rozbudowę, modernizację tych budowli/części budowli, lub w którym rozpoczęto użytkowanie przed ich ostatecznym wykończeniem, uznać za prawidłowe.

UZASADNIENIE

S.A. wnioskiem z dnia 3 listopada 2009 r. zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od nieruchomości w zakresie przyjęcia prawidłowej podstawy opodatkowania budowli stanowiących przedmiot podatku od nieruchomości po ich przebudowie, rozbudowie, modernizacji. We wniosku tym przedstawiony został następujący stan faktyczny. Spółka prowadząc na bieżąco prace polegające na przebudowie, rozbudowie, modernizacji budowli podlegających opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości uzyskuje wartość zakończonych prac, która wpływa na zwiększenie podstawy dokonywania odpisów amortyzacyjnych dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. W związku z powyższym postawiła pytanie, czy należy dokonać zwiększenia podstawy opodatkowania podatkiem od nieruchomości od miesiąca następującego po miesiącu, w którym Spółka rozpoczęła użytkowanie przebudowanych, rozbudowanych, zmodernizowanych budowli/części budowli, czy też od 1 stycznia roku następnego. Zdaniem Spółki, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, za podstawę opodatkowania w podatku od nieruchomości dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej powinno się przyjmować wartość, o której mowa w przepisach o podatku dochodowym, ustaloną na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiącą podstawę obliczania amortyzacji w tym roku niepomniejszoną o odpisy amortyzacyjne.

Stosownie do treści przepisu art. 14b § 4, Spółka oświadczyła, iż elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej, oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta, co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

Prezydent Miasta Tychy po rozpatrzeniu przedmiotowego wniosku, w świetle obowiązującego stanu prawnego wyjaśnia, co następuje:

zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 powołanej wyżej ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, podstawę opodatkowania stanowi dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 4 i 6 - wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji w tym roku, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych - ich wartość z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego.

Według art. 16g pkt 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) za ulepszenie środka trwałego uważa się przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację powodującą wzrost ich wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środka trwałego do używania.

Stosownie do art. 6 ust. 2, jeżeli okolicznością, od której jest uzależniony obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku lub ich części, obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona, albo w którym rozpoczęto użytkowanie budowli albo budynku lub ich części przed ich ostatecznym wykończeniem.

Jeżeli obowiązek podatkowy w zakresie podatku od nieruchomości od budowli, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3, powstał w ciągu roku podatkowego - podstawą opodatkowania jest wartość stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji na dzień powstania obowiązku podatkowego. Powyższy przepis dotyczy ustalania podstawy opodatkowania budowli, od których obowiązek podatkowy powstał w ciągu roku podatkowego. Natomiast nie będzie miał zastosowania w przypadku przebudowy, rozbudowy, modernizacji budowli/części budowli w trakcie roku podatkowego, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych jak i budowli/części budowli całkowicie zamortyzowanych.

Treść powołanego wyżej art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy, który odnosi się wyłącznie do budowli/części budowli, jest wyjątkiem od zasady określonej w art. 6 ust. 3. W przypadku przebudowy, rozbudowy, modernizacji w trakcie roku budowli/części budowli, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, podstawą opodatkowania jest wartość ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego następującego po roku, w którym dokonano ulepszenia powiększona o koszt przebudowy, rozbudowy, modernizacji.

POUCZENIE

Na niniejszą interpretację Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ul. po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Prezydenta Miasta Tychy (art. 54 § 1 ww. ustawy).

Niniejsza interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Niniejsza interpretacja indywidualna wraz z wnioskiem o wydanie interpretacji, po usunięciu danych identyfikujących wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji, zostanie niezwłocznie zamieszczona w Biuletynie Informacji Podatkowej.

Opublikowano: www.bip.umtychy.pl