Podatek od nieruchomości w zakresie opodatkowania zakupionego gruntu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 czerwca 2012 r. Urząd Miasta w Opolu Podatek od nieruchomości w zakresie opodatkowania zakupionego gruntu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA PRZEPISÓW PRAWA PODATKOWEGO

Na podstawie art. 14c § 1-3, art. 14d i art. 14j § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 27 kwietnia 2012 r. (wpływ do organu podatkowego 2 maja 2012 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, dotyczącego opodatkowania nabytego przez XXX gruntu sklasyfikowanego jako grunt orny, na którym XXX nie prowadzi działalności gospodarczej oraz moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości hali produkcyjnej wybudowanej na tym gruncie i oddanej do użytkowania w zakresie opodatkowania gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji i budynków

postanawiam

uznać stanowisko strony jako nieprawidłowe

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14c § 2 i 3 Ordynacji podatkowej - interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. W razie negatywnej oceny stanowiska wnioskodawcy interpretacja indywidualna zawiera wskazanie prawidłowego stanowiska wraz uzasadnieniem prawnym. Interpretacja indywidualna zawiera pouczenie o prawie wniesienia skargi do Sądu Administracyjnego.

XXX z siedziba w Opolu zwróciła się wnioskiem z dnia 27 kwietnia 2012 r. o interpretację przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Strony.

Strona zadaje pytania:

1.

W miesiącu kwietniu 2012 r. aktem not. Rep.... nabyła od Gminy Opole grunt o pow. ... ha, na który składają się działki nr ... , nr ... nr ... nr ... położone w obrębie... stanowiące grunty orne, sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako kategorie RIVa, RIVb, RV, RVI, ŁIV, dr i N położone w Podstrefie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej "INVEST PARK". XXX zamierza w przyszłości na tej nieruchomości prowadzić działalność sklasyfikowaną w dziale PKD.

Strona formułuje swoje stanowisko zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne, iż podstawą wymiaru podatków i świadczeń są dane wynikające z ewidencji gruntów i budynków. Szczegółowe zasady prowadzenia ewidencji zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków, w którym ustawodawca enumeratywnie wymienił rodzaje użytków gruntowych oraz sposób ich oznaczenia (symboli) w ewidencji gruntów i budynków. Tym samym klasyfikacja gruntu wynikająca z tej ewidencji decyduje o sposobie jego opodatkowania. W myśl przepisu art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych za wyjątkiem na powadzenie działalności gospodarczej. Wobec powyższego strona przedstawia swoje stanowisko, iż grunty nabyte przez Spółkę sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako grunty orne są wyłączone z opodatkowania podatkiem od nieruchomości, ponieważ nie są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej. XXX stoi na stanowisku, że nabyte grunty orne do czasu faktycznego rozpoczęcia prowadzenia na nich działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu podatkiem rolnym, a grunty sklasyfikowane jako droga oraz nieużytki podlegają opodatkowaniem podatkiem od nieruchomości jako grunty pozostałe.

2.

Następne pytanie: czy data oddania do użytkowania hali produkcyjnej wybudowanej na gruncie będzie momentem powstania obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości w zakresie opodatkowania gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez wglądu na sposób zakwalifikowania ich w ewidencji gruntów i budynków. Strona stoi na stanowisku, że po wybudowaniu zakładu produkcyjnego oraz oddaniu go do użytkowania nastąpi zajęcie gruntów ornych na działalność gospodarczą i spowoduje powstanie obowiązku podatkowego, w podatku od nieruchomości od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana sposobu wykorzystywania gruntów.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i obowiązującego stanu prawnego organ podatkowy postanowił zająć następujące stanowisko w sprawie.

Artykuł 1a ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) zawiera legalną definicję gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Zgodnie z powyższą definicją są nimi będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą grunty, budynki i budowle, z wyjątkiem budynków mieszkalnych oraz gruntów związanych z tymi budynkami i innych, pod warunkiem jednak, że przedmiot opodatkowania nie jest i nie może być wykorzystywany do prowadzenia działalności ze względów technicznych. Z powyższego wynika, że sam fakt posiadania przez przedsiębiorcę budynku, budowli lub gruntu skutkuje tym, że uznaje się je za związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Wpływ warunków technicznych na zakwalifikowanie gruntu, budynku czy budowli do kategorii związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej potwierdza wyrok NSA z dnia 27 września 2011 r. sygn. akt II FSK 642/2010. Zgodnie z powyższym wyrokiem stawek przewidzianych dla gruntów i budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej nie stosuje się, jeżeli przedmiot opodatkowania nie jest i nie może być wykorzystywany do prowadzenia tej działalności ze względów technicznych. Zgodnie z przyjętą linią orzeczniczą (patrz Wyrok WSA we Wrocławiu z 8 grudnia 2010 r. III SA/Wr 555/2010) ani ewentualne cofnięcie koncesji ani też zmianę przeznaczenia gruntów nie sposób zaliczyć do "względów technicznych". Z przedstawionych do wniosku o interpretację dokumentów nie wynika, aby grunty które nabyła XXX nie spełniały warunków technicznych potrzebnych dla prowadzenia na nich działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości są nieruchomości lub obiekty budowlane: grunty, budynki lub ich części, i budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Art. 2 ust. 2 i 3 niniejszej ustawy przewiduje katalog wyłączeń w tym min.: opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają użytki rolne, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych lub lasy z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej. Przez działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej uważa się zarobkową działalność wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodową, wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły. Zgodnie z art. 1a ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych za działalność gospodarczą nie uważa się między innymi działalności rolniczej.

Zakupiony przez XXX grunt nie stanowi nieruchomości rolnej, a więc nie można w przedmiotowym stanie faktycznym traktować przedmiotową nieruchomość jako związaną z działalnością rolniczą. Ponadto nie można zastosować w niniejszej sytuacji wyłączenia z art. 2 ust. 2 ustawy, pomimo, iż nieruchomości spółki stanowią użytki rolne, to nadal podlegają one opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości gdyż są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej. Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 punkt 1 lit. a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wysokość stawek podatku od nieruchomości od gruntów związanych prowadzeniem działalności gospodarczej Rada gminy określa bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków.

Zgodnie z aktem notarialnym Rep A ... z dnia.... r. przedmiotowy grunt nabył prezes XXX w imieniu przedsiębiorcy - XXX. Ponadto przedmiotowa nieruchomość jest położona na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej "INVEST - PARK", czyli zgodnie z art. 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych niezamieszkałej części terytorium RP, na której ma być prowadzona przede wszystkim działalność gospodarcza. Sama XXX w treści wniosku o interpretację wskazała, iż zamierza prowadzić na tym terenie działalność zgodnie z oznaczeniem ... PKD - czyli działalność dotyczącą produkcji maszyn dla górnictwa i do wydobywania oraz budownictwa, a obecnie kompletuje dokumenty potrzebne do rozpoczęcia budowy hali produkcyjnej. Fakt, że spółka obecnie nie wykorzystuje gruntu na cele związane z działalnością gospodarczą nie wyklucza jej opodatkowania podatkiem od nieruchomości. Powyższe potwierdzają liczne orzeczenia w tym między innymi wyrok WSA w Bydgoszczy z 14 września 2010 r. sygn. akt I SA/Bd 656/2010 w którego uzasadnieniu został wskazany pogląd, że: "sam fakt posiadania przez przedsiębiorcę skutkuje tym, że budynek, budowla, grunt są związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Tak więc różnego rodzaju obiekty niewykorzystywane w danym momencie lub gdzie prowadzona jest innego rodzaju działalność niż gospodarcza należy uznać za związaną z działalnością gospodarczą" Powyższe potwierdza Wyrok NSA z 6 października 2010 r. sygn. akt II FSK 853/2009: "tak długo zatem jak grunt zakwalifikowany jako użytek rolny jest na prowadzenie działalności innej niż rolnicza, jest on związany z prowadzeniem działalności gospodarczej" czy Wyrok NSA z 16 lipca 2010 r. sygn. akt II FSK 1637/2009: "Przedsiębiorcy - jako odrębna kategoria podmiotów zobowiązanych w podatku od nieruchomości-traktowani są w sposób szczególny (...) bowiem posiadane przez nich nieruchomości są zawsze związane z prowadzeniem działalności gospodarczej bez względu na to do jakich celów wykorzystywane są przez przedsiębiorcę".

Mając powyższe na uwadze należałoby stwierdzić, iż w przedmiotowym stanie faktycznym grunt nabyty przez spółkę podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.

Odpowiadając na drugie pytanie zadane przez Stronę zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku. Ust. 2 wskazuje, że jeżeli okolicznością, od której jest uzależniony obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku lub ich części, obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budowli albo budynku lub ich części przed ich ostatecznym wykończeniem. W przedmiotowym stanie faktycznym na charakter prowadzonej działalności gospodarczej nie ma wpływu budowa hali produkcyjnej czy moment zakończenia jej budowy, gdyż Spółka zakupiła grunt jako przedsiębiorca i na cele związane z działalnością gospodarczą. W związku z powyższym obowiązek podatkowy powstanie od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym spółka zakupiła przedmiotowy grunt.

Mając na uwadze powyższe - postanowiono jak w osnowie niniejszej interpretacji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Na niniejszą interpretację przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu. Zgodnie z art. 52 ust. 3 ustawy z dnia 20 września 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (p.p.s.a.) (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.), jeżeli ustawa nie przewiduje środków zaskarżenia w sprawie będącej przedmiotem skargi, skargę można wnieść po uprzednim wezwaniu na piśmie właściwego organu w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć o wydanie aktu lub podjęciu innej czynności-do usunięcia naruszenia prawa. Skargę można wnieść za pośrednictwem organu, który wydał zaskarżone rozstrzygnięcie. Skargę wnosi się w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wezwania o usunięcie naruszenia prawa (art. 53 § 1 ustawy p.p.s.a.). Zgodnie z art. 57 ustawy p.p.s.a. skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym.

Opublikowano: www.bip.um.opole.pl