PO2/443-111/06/72933 - Wysyłka towarów do naprawy gwarancyjnej za granicę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 września 2006 r. Małopolski Urząd Skarbowy w Krakowie PO2/443-111/06/72933 Wysyłka towarów do naprawy gwarancyjnej za granicę.

POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18 sierpnia 2006 r., doręczonego w dniu 22 sierpnia 2006 r., uzupełnionego pismem z dnia 6 września 2006 r. z zakresu podatku od towarów i usług stwierdza że przedstawione we wniosku stanowisko odnoszące się do pytań wymienionych w pkt a i b jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskodawca następująco opisuje stan faktyczny:

W pierwszym przypadku (pkt a) Spółka dokonała wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru od kontrahenta z Niemiec. Towar na skutek uszkodzenia został w ramach reklamacji odesłany do Sprzedawcy w Niemczech, celem wykonania naprawy. Sprzedawca pozytywnie rozpatrzył reklamację Spółki. Po wykonaniu usługi towar został zwrócony do Spółki. W drugim przypadku (pkt b) Spółka dokonała wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru od kontrahenta z Irlandii. Towar na skutek uszkodzenia został w ramach reklamacji odesłany do Sprzedawcy w Irlandii. Sprzedawca po rozpatrzeniu reklamacji wymienił towar na nowy i dostarczył go Spółce. Wnioskodawca stwierdził dalej, że wszystkie przewidziane wyżej stany faktyczne były oparte o umowy z zagranicznymi sprzedawcami, które przewidywały obowiązek sprzedawcy nieodpłatnej wymiany lub naprawy towaru (stosownie do decyzji sprzedawcy) w razie wykrycia jego wadliwości w okresie gwarancji - czyli zawierały tzw. gwarancję jakości; zagraniczny sprzedawca zastrzegał sobie również możliwość zwrotu ceny w razie zasadnej reklamacji. Dotychczasowy sposób postępowania Wnioskodawcy był następujący: Spółka traktowała takie wysyłki jako wewnątrzwspólnotowy obrót.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie podatku VAT co do powyższych stanów - po dokładnej analizie przepisów i doktryny - jest następujące:

Przypadek pierwszy: wysyłka towarów do naprawy gwarancyjnej za granicę nie jest wewnątrzwspólnotową dostawą towarów (WDT); odbiór towarów z takiej naprawy przez Wnioskodawcę nie jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów (WNT).

Przypadek drugi: wysyłka towarów do naprawy gwarancyjnej za granicę nie jest wewnątrzwspólnotową dostawą towarów (WDT); odbiór towarów w ramach wymiany gwarancyjnej nie jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów (WNT).

Naczelnik tutejszego Urzędu potwierdza stanowisko prezentowane przez Wnioskodawcę w wymienionych przypadkach. Spółka w obu wymienionych przypadkach nabywając za odpłatnością towary od podatników podatku od wartości dodanej, z państw - członków Wspólnoty dokonała nabycia wewnątrzwspómotowego. Czynność ta podlega opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Jeżeli dostawcy towarów przewidzieli w ramach udzielonej gwarancji wymianę towarów bądź ich naprawę, wówczas przemieszczenie towarów zarówno z Polski za granicę jak zwrot naprawionego towaru, czy wymiana towaru na nowy nie stanowi żadnej z czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. W przypadku naprawy sprzętu nie dochodzi także do świadczenia usługi ze strony kontrahenta zagranicznego. Usługa naprawcza mieści się w cenie nabytego towaru, na który sprzedawca udzielił gwarancji. Stąd też w obu opisanych przypadkach dostarczenie towaru do naprawy a następnie jego odesłanie, czy wymiana na towaru nowy nie stanowią czynności podlegającej regułom ustawy o VAT.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl