PO.V/413-8/04 - Zwolnienie od podatku diet wypłacanych członkom komisji

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 marca 2004 r. Urząd Skarbowy w Dębicy PO.V/413-8/04 Zwolnienie od podatku diet wypłacanych członkom komisji

Pytanie podatnika

1. Czy diety wypłacane członkom gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych?

2. Czy korzysta ze zwolnienia wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika do kwoty 380,00 zł i jak jest opodatkowana nadwyżka? Czy wartość świadczenia rzeczowego otrzymanego przez pracownika przed przejściem na emeryturę o wartości przekraczającej 380,00 zł należy wykazać w informacji PIT-8C?

W odpowiedzi na zapytanie z dnia 6 lutego 2004 r. (data wpływu do tut. Urzędu 11 lutego 2004 r., uzupełnione pismem z dnia 23 lutego 2004 r.), na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dębicy informuje o zakresie stosowania przepisów podatkowych w przedstawionym stanie faktycznym:

Odpowiadając na pierwsze pytanie stwierdza się, iż diety wypłacane członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych uznać należy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, określone w art. 13 pkt 6 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. jako przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w punkcie 9.

Do diet otrzymywanych przez członków tej Komisji nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwalniający z opodatkowania diety oraz koszty stanowiące zwrot kosztów otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł, gdyż należności za udział w pracach tej komisji są świadczeniem pracy mającym charakter wynagrodzenia za dokonane tam czynności (potwierdza to przedłożona uchwała), a dochody tych osób wyraźnie wyodrębniono w art. 13 pkt 6 oraz określono sposób ich opodatkowania w art. 41.

Płatnik wypłacający przedmiotowe diety obowiązany jest do poboru zaliczki na podatek dochodowy od wypłacanych diet na zasadach określonych w art. 41 ust. 1 i 1a ustawy. Po zakończeniu roku podatkowego dochód ten podlega kumulacji z innymi dochodami uzyskanymi w danym roku podatkowym, w celu obliczenia należnego podatku. Zgodnie z tym przepisem, zaliczka na podatek od tych wypłat wynosi 19 % należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 4, tj. w wysokości 20 % uzyskanego przychodu, z tym, że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe. Dochody z tytułu diet za udział w Komisji wypłacane pracownikom i osobom niebędącym pracownikami opodatkowane są na tych samych zasadach. Informację o wysokości dochodów uzyskanych w 2004 r. oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy urząd gminy jako płatnik podatku dochodowego sporządza w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym na druku PIT-11/8B, zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując Naczelnik Urzędu Skarbowego nie potwierdza stanowiska Urzędu Gminy w niniejszej sprawie i informuje, że diety wypłacane członkom tej Komisji nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych i są opodatkowane według ww. zasad.

Odpowiadając na drugie pytanie należy przytoczyć art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2004 r., który zwalnia od podatku dochodowego wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł. Tym samym przekazanie pracownikowi np. artykułów gospodarstwa domowego, odzieży czy też innych przedmioty i rzeczy o wartości do 380 zł korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego. Wartość świadczenia rzeczowego, które przekracza kwotę 380 zł jest opodatkowana jako przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z brzmienia zapisu art. 21 ust. 1 pkt 67 jasno wynika, że zwolnienie z opodatkowania świadczeń rzeczowych do wartości 380 zł przysługuje wyłącznie pracownikom. Tym samym w przypadku zaistnienia okoliczności powodujących dla płatnika obowiązek pobrania zaliczki na podatek jest on obowiązany podatek pobrać i odprowadzić według zasad określonych w art. 31 i 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W opisanym przypadku przekazania rzeczy w trakcie trwania stosunku pracy, gdy nie ma możliwości pobrania zaliczki z wynagrodzenia, należy uwarunkować wydanie rzeczy wcześniejszą wpłatą przez pracownika kwoty odpowiadającej należnej zaliczce przypadającej od tego przychodu. Zaliczkę za dany miesiąc należy obliczyć od łącznej sumy wypłat i przekazanych dla pracownika świadczeń i wykazać to w deklaracji PIT-4, a później w informacji PIT-11. O tym, czy coś jest przychodem ze stosunku pracy decyduje okoliczność, czy może to otrzymać pracownik, czy osoba niezwiązana z pracodawcą w ramach stosunku pracy.

Reasumując Naczelnik Urzędu Skarbowego w części potwierdza stanowisko Urzędu Gminy, że wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika do kwoty 380,00 zł korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych. Nadwyżka ponad tę kwotę będzie stanowiła przychód pracownika ze stosunku pracy. Naczelnik Urzędu Skarbowego nie potwierdza natomiast stanowiska w sprawie opodatkowania świadczeń rzeczowych otrzymywanych przez pracownika przed przejściem na emeryturę o wartości przekraczającej kwotę 380 zł dopiero w zeznaniu rocznym na podstawie informacji PIT-8C wystawionej przez płatnika i informuje, że podatnik będący pracownikiem winien otrzymać od pracodawcy PIT-11 z uwzględnieniem otrzymanych świadczeń. PIT-8C sporządzany jest jedynie w przypadkach określonych w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl