PO RWp 31103/679/05 - Możliwość zwolnienia z podatku od nieruchomości budynku i gruntu przekazanych nieodpłatnie Fundacji z przeznaczeniem na prowadzenie działalności edukacyjnej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 listopada 2005 r. Urząd Miejski w Gliwicach PO RWp 31103/679/05 Możliwość zwolnienia z podatku od nieruchomości budynku i gruntu przekazanych nieodpłatnie Fundacji z przeznaczeniem na prowadzenie działalności edukacyjnej

Pytanie podatnika

Opodatkowanie nieruchomości nieodpłatnie przekazanej na cele oświaty?

Postanowienie

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. Nr 8 z 2005 r. poz. 60 ze zm.), Prezydent Miasta Gliwice stwierdza, że stanowisko Zgromadzenia przedstawione we wniosku (bez nr) z dnia 29.08.2005 r. uzupełnionego pismem z dnia 19.09.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania nieruchomości położonej w Gliwicach, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 29.08.2005 r. do Prezydenta Miasta Gliwice wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości uregulowanego w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych.

Zgodnie z przepisem art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (Prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Zgromadzenie jest właścicielem nieruchomości położonej w Gliwicach którą zamierza nieodpłatnie udostępnić do wykorzystania Fundacji..... z przeznaczeniem na prowadzenie działalności edukacyjnej tj. kursów doskonalenia zawodowego dla młodzieży pomaturalnej oraz dla absolwentów szkół wyższych oraz docelowo na założenie i prowadzenie Wyższej Szkoły.... Dodatkowo podano, że działalność w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki należy do działalności statutowej Fundacji i nie będzie prowadzona jako działalność gospodarcza.

W zainteresowaniu Wnioskodawcy pozostaje możliwość, po ewentualnym zawarciu umowy nieodpłatnego użyczenia, zakwalifikowania nieruchomości jako zwolnionej z podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 5 lub też na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.).

Zwolnienie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 5 cytowanej ustawy obejmuje nieruchomości lub ich części zajęte na potrzeby prowadzenia statutowej działalności przez te z organizacji, które posiadają status stowarzyszeń działających wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej. Przepis ten oczywiście nie odnosi się do tytułu prawnego w oparciu o który działalność na tej nieruchomości jest prowadzona. Warunkiem zwolnienia nieruchomości z podatku jest prowadzenie wyżej określonej działalności przez stowarzyszenie podlegające przepisom ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. Tymczasem w sytuacji przedstawionej w piśmie nieruchomość byłaby zajęta na prowadzenie działalności statutowej przez Fundację, co oznacza, że taka nieruchomość nie może korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Zwolnienie o którym mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 omawianej ustawy dotyczy szkół, placówek, zakładów kształcenia i placówek doskonalenia nauczycieli - publicznych i niepublicznych, oraz organów prowadzących te szkoły, placówki i zakłady, z tytułu zarządu, użytkowania lub użytkowania wieczystego nieruchomości szkolnych. Zwolnienie nie dotyczy przedmiotów opodatkowania zajętych na działalność gospodarczą inną niż działalność oświatowa. Stosowanie tego zwolnienia jest zatem zależne od spełnienia warunku polegającego na tym, że przedmiot opodatkowania musi być w zarządzie, użytkowaniu lub użytkowaniu wieczystym i nie może być zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność oświatowa. Zgodnie z tym warunkiem w trwały zarząd mogą być oddane jedynie nieruchomości Skarbu Państwa i samorządu terytorialnego na podstawie art. 43 i następnych ustawy o gospodarce nieruchomościami. Trwałym zarządcą może być tylko państwowa lub samorządowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Użytkowanie jako prawo do używania i pobierania z rzeczy pożytków reguluje art. 252 Kodeksu cywilnego, natomiast użytkowanie wieczyste jest ustanawiane na podstawie art. 232 KC i może dotyczyć tylko określonych gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Z opisanej w piśmie sytuacji wynika, że Fundacja przewiduje prowadzić działalność edukacyjną korzystając, na podstawie umowy cywilnoprawnej z budynku i gruntu stanowiącego własność Zgromadzenia posiadającego status jednostki organizacyjnej kościoła. Wykorzystywanie (używanie) przez Fundację budynku i gruntu przy ul...., na podstawie innego tytułu prawnego niż w/w powoduje, że Fundacja nie może skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w analizowanym przepisie. Należy podkreślić, że zwolnienie określone w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy jest zwolnieniem podmiotowym co oznacza, że wskazane w tym przepisie podmioty mogą skorzystać ze zwolnienia jeżeli będą podatnikami podatku od nieruchomości.

W analizowanym przypadku Fundacja nie jest podatnikiem podatku od nieruchomości albowiem obowiązek ten, na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych ciąży na Zgromadzeniu jako właścicielu nieruchomości. Jednocześnie należy mieć na uwadze, że Wnioskodawca jako kościelna osoba prawna jest zwolniona z podatku od nieruchomości lub ich części w odniesieniu do nieruchomości lub ich części, stanowiących własność tej osoby lub używanych przez nią na podstawie innego tytułu prawnego na cele niemieszkalne, z wyłączeniem części zajmowanej na wykonywanie działalności gospodarczej. Kościelna osoba prawna korzysta również ze zwolnienia z podatku od nieruchomości w stosunku do nieruchomości lub ich części przeznaczonych na cele mieszkalne duchownych i członków zakonu o których mowa w art. 55 ust. 5 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej. Zwolnienie od podatku od nieruchomości, o którym mowa w art. 55 ust. 4 i 5 przysługuje tylko kościelnym osobom prawnym.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Pouczenie

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Gliwice, w terminie 7 dni od daty doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie nie podlega opłacie skarbowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl