PO.III-443/8/06 - Możliwość odliczenia przez Gminę podatku naliczonego od poniesionych nakładów inwestycyjnych na budowę krytej pływalni oraz jej wyposażenia

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 lipca 2006 r. Urząd Skarbowy w Dąbrowie Tarnowskiej PO.III-443/8/06 Możliwość odliczenia przez Gminę podatku naliczonego od poniesionych nakładów inwestycyjnych na budowę krytej pływalni oraz jej wyposażenia

Pytanie podatnika

1. Czy gmina może odliczyć podatek naliczony od poniesionych nakładów inwestycyjnych na budowę krytej pływalni oraz jej wyposażenia?

2. Czy istnieje możliwość skorygowania deklaracji VAT-7 za miesiące, w których otrzymano faktury dotyczące realizacji zadania "Budowa krytej pływalni w (...)"?

Postanowienie

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dąbrowie Tarnowskiej działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Gminy zawartego w piśmie znak: (...) z dnia 5 lipca 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 5 lipca 2006 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek Gminy w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina będąca podatnikiem podatku od towarów i usług jest inwestorem obiektu krytej pływalni budowanej w mieście. Budowę tej pływalni rozpoczęto w miesiącu maju 2005 r., a zakończenie jej budowy jest przewidywane do dnia 30 sierpnia 2006 r. Inwestycja ta jest finansowana z budżetu Gminy. Za wykonane prace budowlane i wyposażenie wystawiane są na bieżąco faktury VAT, z których Gmina nie odliczała dotychczas podatku od towarów i usług.

W obiekcie krytej pływalni Gmina ma zamiar prowadzić działalność, która będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości:

1) czy Gmina może odliczyć podatek od towarów i usług od poniesionych nakładów inwestycyjnych na budowę krytej pływalni oraz jej wyposażenie,

2) czy Gmina ma możliwość skorygowania deklaracji VAT-7 za miesiące, w których otrzymała faktury dotyczące realizacji zadania "Budowa krytej pływalni w (...)".

Zdaniem Wnioskodawcy:

- Gmina może odliczyć podatek od towarów i usług z faktur dotyczących budowy i wyposażenia krytej pływalni,

- Gmina może skorygować deklaracje VAT-7, uwzględniając w korektach deklaracji nieodliczony podatek od towarów i usług od w/w nakładów.

Odnośnie poruszanej kwestii Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dąbrowie Tarnowskiej zajmuje następujące stanowisko:

Ad. 1)

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 powołanej ustawy.

Oznacza to, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usług są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni oraz bezsporny.

W rozpatrywanej sprawie związek ze sprzedażą opodatkowaną istnieje, bowiem jak wskazano we wniosku realizowana inwestycja będzie służyła do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, w związku z czym Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego bądź do zwrotu różnicy podatku.

Ad. 2)

Zagadnienie korekt deklaracji dotyczących rozliczenia podatku od towarów i usług zostało unormowane w art. 86 ust. 13 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Przepis ten stanowi, że jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, ust. 11, ust. 12, ust. 16 i ust. 18, może obniżyć kwotę podatku należnego poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia podatku należnego.

Istotnym ograniczeniem dotyczącym sporządzania korekt deklaracji jest ograniczenie zawarte w treści art. 81b ustawy Ordynacja podatkowa, który mówi, że uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą. Przysługuje ono nadal po zakończeniu postępowania podatkowego - w zakresie nie objętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja:

- zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę;

- stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona, albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 powołanej ustawy.

W sprawie będącej przedmiotem zapytania w dacie złożenia wniosku nie toczyło się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pouczenie

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl