PO.III.3110 3-2/08 - Zastosowanie preferencyjnej stawki podatku od nieruchomości do powierzchni budynku wydzierżawionych podmiotom udzielającym świadczeń zdrowotnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 listopada 2008 r. Urząd Miasta w Katowicach PO.III.3110 3-2/08 Zastosowanie preferencyjnej stawki podatku od nieruchomości do powierzchni budynku wydzierżawionych podmiotom udzielającym świadczeń zdrowotnych.

PISEMNA INTERPRETACJA PRZEPISÓW PRAWA PODATKOWEGO

Prezydent Miasta Katowice działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3, w związku z art. 14b, art. 14c i art. 14k § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) oraz art. 5 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.)

postanawia

udzielić na wniosek ... interpretacji podatkowej, uznając iż:

-

powierzchnie budynku .... w Katowicach wydzierżawione innym podmiotom udzielającym w nich świadczeń zdrowotnych podlegają opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku od nieruchomości tekst jedn. stawką jak za budynki lub ich części zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych,

-

powierzchnia budynku pralni .... w Katowicach wydzierżawiona innemu podmiotowi nie udzielającemu w niej świadczeń zdrowotnych, podlega opodatkowaniu stawką najwyższą tekst jedn. jak za budynki lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 8 września 2008 r., uzupełnionym pismem z dnia 3 października 2008 r. ... z siedzibą w Katowicach przy ul. .... zwrócił się do Prezydenta Miasta Katowice z wnioskiem o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego, w przedmiocie zastosowania stawki podatku od nieruchomości od powierzchni użytkowanych przez .... oraz powierzchni wydzierżawionych innym podmiotom.

Wnioskodawca w sposób wyczerpujący przedstawił stan faktyczny oraz wskazał własne stanowisko w sprawie wskazując, iż .... w Katowicach jako jednostka organizacyjna wojewódzkiej osoby prawnej prowadząca działalności medyczną deklaruje stawkę podatku w kwocie 3,76 zł/m2, natomiast dla powierzchni wydzierżawionych niezależnie od rodzaju prowadzonej w nich działalności (w tym również w przypadku dzierżawców świadczących usługi medycznej) stosuje stawkę w kwocie 18,74 zł/m2. Jak wynika ze złożonego wniosku, w deklarowanych przez Podatnika powierzchniach opodatkowanych najwyższą stawką ujęta jest również powierzchnia budynku pralni, w której do dnia dzisiejszego nie podjęto działalności, nie rozpoczęto remontu, a co za tym idzie me udziela się usług medycznych.

Podatnik przedstawił własne stanowisko w sprawie, stwierdzając, iż ww. stawki stosuje w oparciu o Uchwałę Nr VII/319/07 Rady Miasta z dnia 29 października 2007 r. i "ten sposób deklaracji i naliczania podatku uważa za prawidłowy w świetle cytowanej powyżej Uchwały Rady Miasta". W przypadku natomiast powierzchni przeznaczonej na pralnię, w opinii Wnioskodawcy "na okres do czasu rozpoczęcia działalności - świadczenia usług medycznych nie powinno się stosować obniżonej stawki podatku".

Do wniosku Podatnik załączył umowy najmu, dowód zapłaty opłaty za wydanie interpretacji w wysokości 75 zł oraz oświadczenie, o którym mowa w art. 14b § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Po rozpatrzeniu wniosku, wyjaśnia się co następuje.

.... w Katowicach jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej, utworzonym na podstawie Zarządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej Nr .... oraz art. 8 ust. 1 pkt 1 i art. 35b ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 1991 r. Nr 91, poz. 408 z późn. zm.). Do prowadzonej działalności .... wykorzystuje budynek położony przy ul. .... który otrzymał w trwały zarząd.

Podstawowym zadaniem .... jest udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej, diagnostyki medycznej, rehabilitacji i promocji zdrowia oraz udzielanie świadczeń zdrowotnych wraz z zapewnieniem całodobowej opieki lekarskiej i pielęgniarskiej osobom wymagającym leczenia w trybie stacjonarnym, w zakresie wynikającym ze statutu.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) o podatkach i opłatach lokalnych budynki lub ich części zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych korzystają z preferencyjnej stawki podatku od nieruchomości. Z uwagi na fakt, iż w przepisach ustawy brak jest definicji świadczeń zdrowotnych, w tym zakresie należy posłużyć się wykładnią językową zawartą w słowniku języka polskiego (Wydawnictwo Naukowego PWN SA), zgodnie z którą "świadczenie" to obowiązek wykonania lub przekazania czegoś na czyjąś rzecz, natomiast "zdrowotne" to dotyczące stanu zdrowia, korzystanie wpływające na zdrowie. Reasumując pod pojęciem "świadczenie zdrowotne" rozumieć należy wykonywanie czynności, podejmowanie działań w kierunku utrzymania bądź poprawy czyjegoś stanu zdrowia.

Niezależnie od powyższego wskazać należy, iż pojęcie świadczeń zdrowotnych zostało zdefiniowane w art. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.), zgodnie z którym świadczeniem zdrowotnym są działania służące zachowaniu, ratowaniu i poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania, w szczególności związane z badaniem i poradą lekarską, leczeniem, badaniem i terapią psychologiczną, rehabilitacją leczniczą, opieką nad kobietą ciężarną i jej płodem, porodem, połogiem oraz nad noworodkiem, opieką nad zdrowym dzieckiem, badaniem diagnostycznym, w tym z analityką medyczną, pielęgnacją chorych, pielęgnacją niepełnosprawnych i opieką nad nimi, opieką paliatywno-hospicyjną, orzekaniem i opiniowaniem o stanie zdrowia, zapobieganiem powstawaniu urazów i chorób poprzez działania profilaktyczne oraz szczepienia ochronne, czynnościami technicznymi z zakresu protetyki i ortodoncji, czynnościami z zakresu zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze. Pojęcie świadczeń zdrowotnych definiuje również art. 5 pkt 40 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.), zgodnie z którym świadczenie zdrowotne to działanie służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich udzielania. Świadczenia zdrowotne w myśl art. 4 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej mogą być udzielane przez zakłady opieki zdrowotnej oraz przez osoby fizyczne wykonujące zawód medyczny lub przez grupową praktykę lekarską, grupową praktykę pielęgniarek, położnych na zasadach określonych w odrębnych przepisach. W art. 2 ust. 1 ww. ustawy określono natomiast rodzaje zakładów opieki zdrowotnej, pośród których wymienia się m.in. szpitale.

Z uwagi na ogólne sformułowanie definicji świadczeń zdrowotnych oraz zróżnicowany charakter zakładów opieki zdrowotnej nie jest możliwe generalne wskazanie określonych pomieszczeń jako przeznaczonych na udzielanie świadczeń zdrowotnych. Przy ustalaniu czy budynki lub ich części są zajęte na prowadzenie działalności w zakresie udzielania tych świadczeń należy uwzględnić charakter świadczeń zdrowotnych oraz rodzaj zakładu, który ich udziela. Powyższe potwierdza pismo Ministerstwa Finansów Departament Podatków i Opłat Lokalnych z dnia 3 października 2007 r. znak: PL-833-106/AP/07/663. W ww. piśmie Ministerstwo Finansów wskazując na linię orzecznictwa w sprawie zastosowania preferencyjnej stawki podatku od nieruchomości /m.in. na wyrok NSA z dnia 20 lipca 2006 r. sygn. Akt Nr II FSK 1101/05 prezentującą pogląd, że dla zastosowania tej stawki musi zachodzić związek bezpośredni pomieszczenia budynku lub jego części z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, stwierdziło iż nie będą nią objęte pomieszczenia administracyjne, gospodarcze i socjalne jako nieprzeznaczone do udzielania świadczeń zdrowotnych. Powyższe znajduje potwierdzenie w wykładni językowej art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, z której wynika, że najęcie" oznacza, zapełnienie, wzięcie w użytkowanie, w posiadanie budynku lub jego części na prowadzenie, realizację działalności. Pojęcie najęte na" oznacza zatem związek bezpośredni i faktyczne zajęcie na usługi świadczeń zdrowotnych. Wykładnia taka daje jednoznaczne wnioski co do tego, że tylko faktyczne zajęcie budynku lub jego części na realizowanie świadczeń zdrowotnych prowadzi do możliwości jego opodatkowania stawką preferencyjną.

Mając na względzie powyższe, uznać należy, iż zastosowanie preferencyjnej stawki podatku winno mieć miejsce zarówno dla powierzchni zajmowanych na udzielanie świadczeń zdrowotnych przez ... jak i dla powierzchni dzierżawionych przez ... innym podmiotom udzielającym świadczeń zdrowotnych. W związku z tym tutejszy Organ nic podziela stanowiska Podatnika dotyczącego ww. kwestii zawartego we wniosku.

Odnosząc się natomiast do kwestii rodzaju stawki podatku od powierzchni budynku pralni wydzierżawionego innemu podmiotowi, w której, z uwagi na konieczność przeprowadzenia remontu, nie podjęto żadnej działalności, organ podatkowy podziela stanowisko zawarte we wniosku, iż "na okres do czasu rozpoczęcia działalności - świadczenia usług medycznych nie powinno się stosować obniżonej stawki podatku" lecz stawkę najwyższą tekst jedn. jak za budynki lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Niezależnie od powyższego informuję, iż pralnia jako pomieszczenie nie zajęte bezpośrednio na udzielanie świadczeń zdrowotnych podlega, nawet w przypadku użytkowania jej przez ... opodatkowaniu stawką najwyższą. Wyjątek od powyższego stanowi sytuacja opisana przez Wnioskodawcę tekst jedn. rozpoczęcie udzielania w niej świadczeń zdrowotnych.

Biorąc pod uwagę powyższe Organ podatkowy postanawia jak w sentencji.

POUCZENIE

Zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.

Niniejsza interpretacja wraz z wnioskiem o wydanie interpretacji, po usunięciu danych identyfikujących wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji, zostanie niezwłocznie zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej.

Od niniejszej interpretacji przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Katowice, w terminie 30 dni po upływie terminu określonego poniżej.

Skargę można wnieść po uprzednim wezwaniu na piśmie Prezydenta Miasta Katowice- w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu niniejszej interpretacji - do usunięcia naruszenia prawa.

Opublikowano: bip.um.katowice.pl