PO-II/423/16/AMK/07 - W jakim momencie powstaje przychód ze sprzedaży biletów miesięcznych?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 maja 2007 r. Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku PO-II/423/16/AMK/07 W jakim momencie powstaje przychód ze sprzedaży biletów miesięcznych?

POSTANOWIENIE

Wnioskiem z 5 marca 2007 r. (data wpływu 8 marca 2007 r.), Spółka zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do następującego stanu faktycznego:

Spółka świadczy usługi zbiorowego transportu osób. Na poczet świadczonych usług, Spółka sprzedaje bilety przewozowe, wśród których znajdują się m.in. bilety miesięczne sprzedawane za pobraniem całości należności z góry. Bilety miesięczne spełniają dodatkowo wymogi niezbędne do uznania ich za faktury VAT, gdyż zawierają wszystkie elementy przewidziane w przepisach o VAT (wartość netto, stawki i podatku, odległość taryfowa, dane sprzedawcy i jego NIP, dane nabywcy itp.). W ramach nabytego biletu nabywca może - w okresie przewidzianym w bilecie - korzystać nieograniczoną ilość razy z oferty przewozu na trasie oznaczonej na bilecie, a jedynym ograniczeniem jest - jak już wskazano - okres ważności biletu.

UZASADNIENIE

W tak przedstawionym stanie faktycznym Podatnik wnosi o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującym zakresie:

W jakim momencie powstaje przychód ze sprzedaży biletów miesięcznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do przedstawionego zapytania będzie miał zastosowanie przepis (począwszy od 1 stycznia 2007 r.) art. 12 ust. 3c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, iż jeżeli strony ustalają, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku. Według zasad ogólnych zaś, przychód powstaje w dacie wystawienia faktury - biletu miesięcznego i pobrania należności, co zwykle następuje w jednym momencie.

Spółka prezentuje stanowisko, iż ww. przepis znajduje zastosowanie w niniejszym stanie faktycznym, a tym samym przychód z tytułu sprzedaży biletów miesięcznych powstaje dla Spółki w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego oznaczonego na bilecie, tj. w ostatnim dniu ważności biletu. Poprzez wydanie biletu nabywcy dochodzi do zawarcia umowy pomiędzy Spółką a nabywcą biletu, której przedmiotem jest zapewnienie nabywcy biletu przewozu na określonej trasie, przez cały okres ważności biletu, na dowolne żądanie nabywcy biletu. W ten sposób zostaje wyczerpana dyspozycja art. 16 prawa przewozowego, zgodnie z którą umowę sprzedaży zawiera się przez nabycie biletu na przejazd lub spełnienie innych określonych przez przewoźnika warunków dostępu do środka transportowego, a w razie ich nieustalenia - przez samo zajęcie miejsca w środku transportowym. W bilecie na przejazd określa się wysokość należności za przejazd oraz dane potrzebne do ustalenia zakresu uprawnień podróżnego.

Tym samym poprzez wydanie biletu doszło do zawarcia umowy, której elementem było ustalenie miesięcznego okresu rozliczeniowego, co pozwala na uznanie, iż strony ustaliły taki właśnie, miesięczny okres rozliczeniowy. Tym samym wypełniona zostaje dyspozycja wskazanego art. 12 ust. 3c ustawy o p.d.o.p.

Dodatkowo należy podkreślić, iż w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego posiłkowo mógłby mieć zastosowanie art. 12 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy o p.d.o.p., zgodnie z którym nie zalicza się do przychodów otrzymanych kwot (zaliczek) na poczet usług, które mają być wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. W przypadku nabycia biletu miesięcznego obejmującego w części dwa okresy rozliczeniowe (dwa miesiące kalendarzowe), część ceny wpłaconej za bilet miesięczny stanowiłaby taką zaliczkę, gdyż dotyczyłaby usługi świadczonej w okresie następującym po okresie, w którym została wpłacona cała cena sprzedaży. Z drugiej strony, przepisy ogólne przewidziane w art. 12 ust. 3a i ust. 3e nakazywały opodatkowanie otrzymanych lub zarachowanych kwot najpóźniej w dacie otrzymania należności lub wystawienia faktury. Odrębne uregulowanie art. 12 ust. 3c funkcjonujące od 1 stycznia 2007 r. - cytowane powyżej -świadczy o tym, iż ustawodawca ustanowił szczególne zasady w odniesieniu do usług rozliczanych w czasie.

Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Naczelnik Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654, z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W przypadku świadczenia usługi zasadą generalną jest, że przychód podatkowy powstaje w dniu jej wykonania jednak nie później niż w dniu wystawienia faktury lub w dniu otrzymania zapłaty za dokonaną usługę. Jeżeli jednak strony transakcji postanowią, że usługa zostanie rozliczona w okresie rozliczeniowym i będzie to postanowienie odzwierciedlone w umowie lub na fakturze, to za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku (art. 12 ust. 3c ww. ustawy). Do przychodów nie zalicza się jednak (art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy) pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów). Z powyższych przepisów wynika, że przychodami nie są więc otrzymane pieniądze, jeżeli nie są one zapłatą za wykonane świadczenie a stanowią jedynie przedpłatę lub zaliczkę na poczet przyszłych świadczeń wykonanych w późniejszym okresie sprawozdawczym. Jeżeli natomiast wystawiono fakturę przed wykonaniem usługi, w związku z otrzymaną zaliczką na poczet jej wykonania, a usługa ta zostanie wykonana w następnym okresie sprawozdawczym, to przychód podatkowy powstanie dopiero w momencie jej wykonania.

W sytuacji, gdy przedmiotem świadczenia są usługi o charakterze ciągłym i są - zgodnie z postanowieniem Strony transakcji, wyrażonym w umowie lub na fakturze - rozliczane w okresie rozliczeniowym, to przychód powstaje w ostatnim dniu tego okresu rozliczeniowego, w którym usługa jest wykonywana.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka na poczet usług świadczonych w zakresie zbiorowego transportu osób dokonuje sprzedaży biletów miesięcznych za pobraniem należności z góry. Bilety te, będące jednocześnie formą faktury, sprzedawane są zazwyczaj przed okresem, w którym Spółka będzie świadczyć usługi przewozowe. Zatem, za datę powstania przychodu należnego z tytułu świadczenia przez Spółkę usług w zakresie zbiorowego transportu osób w okresie rozliczeniowym trwającym miesiąc i udokumentowanych biletem miesięcznym, należy uznać ostatni dzień okresu rozliczeniowego (miesiąca), na który ważny jest bilet miesięczny. Bez znaczenia pozostaje data zapłaty za bilet dokonywana przez nabywcę usług przed rozpoczęciem danego miesiąca, bowiem stanowi ona wówczas przedpłatę na poczet usług wykonanych w miesiącach następnych.

Mając powyższe na uwadze, organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.

Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Interpretacja niniejsza wiąże organ podatkowy do czasu zmiany przepisów prawa.

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 oraz art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać podstawy uzasadniające to żądanie.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl