PO I-415/7/2006 - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych środków finansowych pochodzących z jednorazowej bezzwrotnej dotacji, otrzymanej z Funduszu Pracy, przeznaczonej na podjęcie działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 kwietnia 2006 r. Urząd Skarbowy w Zamościu PO I-415/7/2006 Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych środków finansowych pochodzących z jednorazowej bezzwrotnej dotacji, otrzymanej z Funduszu Pracy, przeznaczonej na podjęcie działalności gospodarczej.

Pytanie podatnika

Czy środki finansowe pochodzące z jednorazowej bezzwrotnej dotacji, otrzymanej przeze mnie z Funduszu Pracy przed rozpoczęciem działalności gospodarczej i przeznaczone na podjęcie tej działalności, wykorzystane na zakup środka trwałego (zestaw komputerowy) oraz drobnego wyposażenia niezbędnego do prowadzenia tejże działalności, stanowią przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej i czy moje przychody z tego tytułu zwolnione są z podatku dochodowego od osób fizycznych?

Postanowienie

Na podstawie przepisów art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r. z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 23.03.2006 r. (data wpływu 24.03.2006 r.) uzupełnionego pismem z dnia 31.03.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie,

postanawiam:

- uznać stanowisko przedstawione w złożonym wniosku za częściowo niezgodne z przepisami prawa podatkowego.

Uzasadnienie

Powołanym w sentencji wnioskiem z dnia 23.03.2006 r. Podatniczka wystąpiła do tutejszego organu podatkowego w trybie przepisów art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Przedmiotem wniosku jest zakres i sposób zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych otrzymanej przez Podatniczkę jednorazowej pomocy finansowej (dotacji) z Powiatowego Urzędu Pracy ze środków Funduszu Pracy na pokrycie wydatków związanych z rozpoczęciem przez Podatniczkę jako osobę bezrobotną działalności gospodarczej

Z przedstawionego we wniosku oraz złożonych w jego uzupełnieniu wyjaśnieniach z dnia 31.03.2006 r. stanu faktycznego wynika, że w dniu 24.11.2005 r. w Powiatowym Urzędzie Pracy Podatniczka podpisała umowę Nr 29/EFS/PR/2005, na mocy której otrzymała dotację na pokrycie wydatków związanych z rozpoczęciem działalności gospodarczej ze środków Funduszu Pracy w wysokości 10.000 zł. Ustalenia przedmiotowej umowy zobowiązywały Podatniczkę do rozpoczęcia działalności gospodarczej w przeciągu miesiąca od otrzymania wymienionej wyżej dotacji. Otrzymaną dotację Podatniczka przeznaczyła zgodnie z w/w umową na zakup komputera z oprogramowaniem, programu dla kosztorysantów, aparatu fotograficznego cyfrowego, fotela biurowego. Nie wykorzystane środki w kwocie około 400 zł Podatniczka zwróciła do Urzędu Pracy. W dniu 21.12.2005 r. Podatniczka rozpoczęła działalność gospodarczą w zakresie projektowania budowlanego, urbanistycznego i technologicznego.

Zdaniem Podatniczki otrzymana dotacja ze środków Powiatowego Urzędu Pracy jest zwolniona od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych natomiast nie są kosztem uzyskania przychodu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wszystkie czynności związane z wydatkowaniem tych środków ponieważ były realizowane przed datą rozpoczęcia działalności i nie miały związku przyczynowego z prowadzoną później działalnością gospodarczą.

Natomiast sprzęt komputerowy nabyty z tych środków finansowych należało zaliczyć do środków trwałych.

W myśl art. 46 ustawy z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1010 z późn. zm.) starosta może ze środków Funduszu Pracy przyznać bezrobotnemu jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej oraz refundować koszty pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa dotyczących podjęcia działalności gospodarczej. Szczegółowe warunki przyznania powyższych środków oraz refundacji zostały określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 21.11.2005 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu dokonywania refundacji ze środków Funduszu Pracy, kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej oraz form zabezpieczania zwrotu otrzymanych środków (Dz. U. Nr 236, poz. 2002).

Ustawą z dnia 28.07.2005 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 164, poz. 1366) wprowadziła od dnia 30 sierpnia 2005 r. w art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych w/w środków przyznanych bezrobotnemu na podjęcie działalności gospodarczej. Zwolnienie to ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 01.01.2005 r. Biorąc pod uwagę powyższe, przyznane podatnikowi środki na podjęcie działalności gospodarczej są zwolnieniem przedmiotowym na podstawie wymienionego przepisu.

Jednocześnie środki przyznane bezrobotnemu, jako środki na cel określony w ustawie, pod rygorem ich zwrotu, muszą zostać wykorzystane do utworzenia i rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, a zatem przyczyniają się do powstania źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli pozarolniczej działalności gospodarczej.

Przepisy zawarte w art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2005 r. (tekst jedn.: Dz. U. Z 2000 r. Nr 12 poz. 176 z późn. zm) określają jakie zdarzenia oprócz sprzedaży towarów i usług, mają wpływ na wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Wśród okoliczności powodujących powstanie przychodu wymienione zostały w punkcie 2 dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Z kolei dotacje (subwencje) nie należące do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej (to jest między innymi związane z zakupem środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych) na podstawie przepisu art. 20 ust. 1 tej ustawy uważa się za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 tejże ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 121 powołanej ustawy wolne od podatku dochodowego są jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001, z późn. zm.). Zwolnieniem tym są objęte zarówno takie środki, które ze względu na sposób wydatkowania stanowią przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 14 ust. 2 pkt 1) jak też takie środki, które stanowią przychody z innych źródeł.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 powołanej wyżej ustawy kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.

Według przepisu art. 23 ust. 1 pkt 45 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej częściach wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

- pozostawać w związku przyczynowym z przychodem z określonego odrębnego jego źródła i być poniesionym w celu osiągnięcia tego przychodu

- nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy.

W indywidualnej sprawie Podatniczki przychody, które stanowią środki otrzymane na podjęcie działalności gospodarczej w tej części w której były przeznaczone na zakup:

- środka trwałego - komputera (zestawu komputerowego składającego się z jednostki centralnej, monitora i drukarki) oraz

- wartości niematerialnej i prawnej jaką stanowi oprogramowanie ogólnoużytkowe i specjalistyczne niezbędne w działalności gospodarczej

(o ile nabyte w ten sposób składniki majątku podlegają amortyzacji) należało w momencie otrzymania dotacji zaliczyć do zwolnionych od podatku dochodowego od osób fizycznych (art. 21 ust. 1 pkt 121) przychodów z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9). Odpisy amortyzacyjne dokonywane od tego majątku nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 23 ust. 1 pkt 45) ani z tego źródła, ani też z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Natomiast przychody pochodzące z otrzymanych środków w tej części, w której były przeznaczone na zakup składników majątku niepodlegających amortyzacji, w momencie ich otrzymania, należało zaliczyć do zwolnionych od podatku dochodowego od osób fizycznych (art. 21 ust. 1 pkt 121) przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3). Wydatki pokryte z tych przychodów stanowić będą koszty uzyskania przychodów tejże działalności.

W związku z częściowym zwrotem otrzymanej dotacji powstałe w związku z jej otrzymaniem przychody w poszczególnych odrębnych ich źródłach (to jest odrębnie w pozarolniczej działalności gospodarczej i odrębnie w innych źródłach przychodów) należy w momencie jej zwrotu zmniejszyć stosownie do pierwotnego przeznaczenia zwróconej kwoty.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że stanowisko zajęte przez Podatniczkę w powołanym na wstępie wniosku, co do stosowania w przedmiotowej sprawie przepisów prawa podatkowego, nie jest zgodne z przepisami prawa podatkowego, w takim zakresie w jakim Podatniczka uważa, środki z Funduszu Pracy przeznaczone na uruchomienie działalności gospodarczej, wydatkowane na zakup składników majątku niepodlegających amortyzacji za wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Nie ma też Podatniczka racji w tym, że otrzymane przez nią środki należą do przychodów zwolnionych od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawę prawną dla ich zwolnienia stanowi bowiem cytowany przepis (art. 21 ust. 1 pkt 121).

Mając powyższe na uwadze postanawiam jak w sentencji.

Interpretacja niniejsza uwzględnia stan prawny istniejący w dacie zaistnienia zdarzenia oraz stan faktyczny przedstawiony w powołanym na wstępie wniosku.

Stosownie do przepisu art. 14b § 1 i 2 powołanej w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla podatnika, jest jednak wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 tego artykułu.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl