PO.415/4/07 - Czy prawidłowe jest wykazaniu w zeznaniu PIT-38 "zerowego" dochodu, jeżeli wystawca w informacji PIT-8C "sztucznie zawyżył" dochód?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 czerwca 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy PO.415/4/07 Czy prawidłowe jest wykazaniu w zeznaniu PIT-38 "zerowego" dochodu, jeżeli wystawca w informacji PIT-8C "sztucznie zawyżył" dochód?

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolnie po rozpatrzeniu wniosku Pana (...), NIP (...) z dnia (...).2007 r., który wpłynął w dniu (...).2007 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, w sprawie:

wykazania w zeznaniu rocznym uzyskanych dochodów z kapitałów pieniężnych

POSTANAWIA

uznać, iż:

1

Wykazanie przez wystawcę w informacji PIT-8C nieprawidłowego (sztucznie zawyżonego) dochodu uprawnia podatnika do wykazania w zeznaniu rocznym PIT-38 "zerowego" dochodu tylko w przypadku, gdy faktycznie nie wystąpiły przychody jak i koszty uzyskania przychodu z tego źródła.

1

W sytuacji, gdy wysokość dochodów z kapitałów pieniężnych wykazanych w deklaracji PIT-8C sporządzonej przez uprawnionego wystawcę jest niezgodna ze stanem faktycznym, to podatnik ma prawo wykazać w zeznaniu rocznym PIT-38 te dochody w wysokości rzeczywistej.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia (...).2007 r. (wpłynęło w dniu (...).2007 r.) oraz pismem uzupełniającym z dnia (...).2007 r. (wpłynęło (...).2007 r.) Pan (...) zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kolnie o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przez sądem administracyjnym.

Stosownie do przepisu art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Podatnik składając zapytanie do właściwego urzędu zgodnie z art. 14a § 2 ww. ustawy jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

Z przedstawionego w pismach stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca zawarł umowę z firmą Interbrok Investment SJ składając depozyt, który w jego imieniu miał być wykorzystywany w celu zawierania transakcji walutowych typu forex. Ww. firma wystawiała miesięczne "wyciągi" dla wnioskodawcy, które świadczyły o osiągnięciu dochodów. Za rok 2006 wnioskodawca otrzymał informację PIT-8C wystawioną przez InterBrok Investment SJ, w której wykazane zostały przychody i koszty uzyskania przychodu z tytułu przeprowadzonych transakcji na rynku Forex w imieniu wnioskodawcy. Następnie udziałowcy tej firmy zostali zatrzymani pod zarzutem popełnienia oszustwa i malwersacji, a sama firma została postawiona w stan upadłości.

Wnioskodawca twierdzi, iż skoro firma InterBrok Investment SJ okazała się niewiarygodną, w związku z wykazywaniem nieprawdziwych danych (prowadziła podwójną księgowość) oraz z nie zrealizowaniem dyspozycji wypłaty środków dla wnioskodawcy, to zasadne jest wykazanie w zeznaniu rocznym PIT-38 kwoty zerowej dochodu z tytułu zysków kapitałowych w odróżnieniu od danych wykazanych przez ww. firmę w deklaracji PIT-8C wystawionej dla wnioskodawcy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolnie mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających. Przepis art. 5a pkt 13 zawiera definicję pochodnych instrumentów finansowych, stwierdzając, że wyrażenie to oznacza instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.). Stosownie zaś do przepisu art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c tej ustawy - instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są m.in. niebędące papierami wartościowymi finansowe kontrakty terminowe oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie, umowy forward dotyczące stóp procentowych, swapy akcyjne, swapy na stopy procentowe, swapy walutowe. W kategorii tej mieszczą się transakcje zawierane na rynku Forex.

Przepis art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi m.in., że od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających podatek dochodowy wynosi 19 % uzyskanego dochodu. Zgodnie z art. 30b ust. 6 rozliczenie ww. dochodów następuje w formie samoopodatkowania, tj. po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, składanym do końca kwietnia roku następnego po roku podatkowym (PIT-38), wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym m.in. z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających, i obliczyć należny podatek dochodowy.

Podatnik, aby mógł zrealizować obowiązek samoopodatkowania, musi dysponować stosownymi informacjami dotyczącymi uzyskanych przychodów i poniesionych tytułem ich uzyskania kosztów. Zgromadzenie tych danych powinno następować w oparciu o informacje roczne sporządzane i wysyłane podatnikowi przez podmioty, za pośrednictwem których uzyskuje on te dochody. Obowiązek sporządzania takich informacji został przewidziany w art. 39 ust. 3 wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej są obowiązane w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 (m.in. dochody z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających), sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-8C).

Przepis art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b. A zatem fakt poniesienia straty z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych nie zwalnia podatnika z obowiązku złożenia zeznania.

Zgodnie z art. 9 ust. 3 i 6 ustawy - o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, można obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty. Zasada ta ma zastosowanie do strat z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy przychodami (z zastrzeżeniami, które nie mają tu zastosowania) są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Dochodem z uzyskanego przychodu z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających jest - jak stanowi art. 30b ust. 2 pkt 3 różnica między sumą przychodów uzyskanych z tego źródła a kosztami uzyskania przychodów.

Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, iż kapitał pieniężny powierzony przez wnioskodawcę firmie InterBrok Investment SJ nie był przedmiotem obrotu na rynku Forex w roku 2006. Ponadto fakt, iż przedmiotowa firma zafałszowała prawdziwe dane w informacji PIT-8C (zatrzymanie zarządu InterBrok Investment SJ pod zarzutem oszustwa i malwersacji) nie oznacza, iż to uprawnia do wykazania w zeznaniu rocznym PIT-38 "zerowej" kwoty dochodu z kapitałów pieniężnych. Taka możliwość może wystąpić tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy przychody jak i koszty ich uzyskania z tego tytułu w rzeczywistości nie wystąpiły.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolnie ponadto stwierdza, że na tle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego stanowisko wnioskodawcy przedstawione w piśmie z dnia (...).2007 r. i uzupełnione pismem z dnia (...) lipca 2007 r., co do zasady wykazywania w zeznaniu rocznym PIT-38 w rzeczywistej wysokości dochodów z kapitałów pieniężnych (faktyczne przychody i koszty ich uzyskania określone przepisami prawa) jest prawidłowe.

Jednocześnie organ podatkowy informuje, że powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kolnie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia stosownie do postanowień art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. Z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl