PO 4/BA-722-776/96 - Wydatki na reklamę w środkach masowego przekazu - kosztem uzyskania przychodów.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 29 stycznia 1997 r. Ministerstwo Finansów PO 4/BA-722-776/96 Wydatki na reklamę w środkach masowego przekazu - kosztem uzyskania przychodów.

Odpowiadając na pismo z dnia 18 września 1996 r. Ministerstwo Finansów wyjaśnia:

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 1993 r. Nr 106, poz. 482 z późn. zm.) kosztem uzyskania przychodów są poniesione wydatki na reprezentację i reklamę w wysokości nie przekraczającej 0,25% przychodów uzyskanych w roku podatkowym, o ile reklama nie jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Natomiast wydatki związane z reklamą prowadzoną w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób są kosztem uzyskania przychodów w pełnej wysokości.

Z pisma wynika, iż spółka jest firmą prowadzącą sprzedaż wysyłkową. W gazetach zamieszcza ogłoszenia o sprzedawanych towarach oraz organizowanych konkursach. W odpowiedzi na te ogłoszenia potencjalni klienci przysyłają zamówienia na wybrane towary oraz/lub zgłoszenia do udziału w konkursie. Na podstawie tych zamówień i zgłoszeń do konkursu zbierana jest baza danych o potencjalnych klientach, do których następnie wysyłane są katalogi.

Analizując przedstawiony sposób prowadzenia przez spółkę działalności stwierdzić należy, iż ogłoszenia w gazetach o towarach oferowanych do sprzedaży przez firmę oraz o sposobie ich zakupu są reklamą prowadzoną w środkach masowego przekazu, a jej koszty stanowią koszt uzyskania przychodu w pełnej wysokości. Również informacje o organizowanych przez spółkę konkursach drukowane w gazetach zaliczają się do reklamy prowadzonej publicznie.

Przechodząc do kwestii oceny, czy koszty związane z rozsyłaniem katalogów (w tym ich wartość) do osób, które odpowiedziały na ogłoszenia prasowe, stanowią koszty reklamy skierowanej do indywidualnie oznaczonej osoby, czy też reklamy prowadzonej w sposób publiczny, trzeba stwierdzić, iż w takim przypadku rozsyłanie katalogów i materiałów informacyjnych jest kontynuacją reklamy publicznej. Oznacza to, iż koszty związane z zakupem oraz rozprowadzaniem tych materiałów stanowią koszty reklamy publicznej, a zatem są kosztem uzyskania przychodów w pełnej wysokości.

Opublikowano: Biul.Skarb. 1997/2/17