PO.310.4.2015 - Zwolnienie z podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis na wsparcie rozwoju nowoczesnych technologii i innowacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 sierpnia 2015 r. Urząd Miejski w Gliwicach PO.310.4.2015 Zwolnienie z podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis na wsparcie rozwoju nowoczesnych technologii i innowacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

przepisów prawa podatkowego

Na podstawie art. 14j § 1, art. 14c ustawy z 29 sierpnia 1997 r. -Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613), po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 12 sierpnia 2015 r. (data wpływu do UM w Gliwicach 13 sierpnia 2015 r.) o udzielenie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego - § 2 ust. 2 uchwały nr XLIV/925/2014 Rady Miasta Gliwice z dnia 12 czerwca 2014 r. w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis na wsparcie rozwoju nowoczesnych technologii i innowacji (Dziennik Urzędowy Województwa Śląskiego poz. 3426), niniejszym:

Prezydent Miasta Gliwice

Uznaje za prawidłowe stanowisko (...) z siedzibą w Gliwicach w kwestii dopuszczalności uzyskania zwolnienia z podatku od nieruchomości w sytuacji, gdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą, określoną w § 2 ust. 2 uchwały nr XLIV/925/2014 Rady Miasta Gliwice z 12 czerwca 2014 r., na budowli, budynku lub jego części objętych zwolnieniem nie jest właścicielem tej nieruchomości.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2015 r., do Prezydenta Miasta Gliwice wpłynął wniosek (...) o udzielenie wydanie na podstawie art. 14j ustawy - Ordynacja podatkowa pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego - § 2 ust. 2 uchwały nr XLIV/925/2014 Rady Miasta Gliwice w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis na wsparcie rozwoju nowoczesnych technologii i innowacji (dalej Uchwała).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie branży IT. Przeważająca działalność gospodarcza Spółki to działalność związana z oprogramowaniem oraz doradztwem w zakresie informatyki (dział 62 klasyfikacji PKD). Spółka rozważa nabycie od Górnośląskiej Agencji Przedsiębiorczości i Rozwoju Sp. z o.o. działki budowlanej położonej w Gliwicach, obręb Nowe Gliwice w celu wybudowania na niej obiektu biurowego na potrzeby prowadzenia w nim działalności gospodarczej zgodnej z działem 62 PKD. W związku z tym uwzględniając zamiar prowadzenia na nieruchomości działalności o której mowa w § 2 ust. 2 Uchwały, (...) uważa iż są spełnione przesłanki uzyskania zwolnienia z podatku od nieruchomości na mocy przepisów Uchwały. Możliwa jest jednakże druga sytuacja, gdzie grunt od (...) Sp. z o.o. nabywa i wznosi na nim budynek inna spółka prawa handlowego, która będzie osobowo przez strukturę właścicielską powiązana z (...) .

Następnie ta druga spółka na podstawie umowy odda (...) niniejszy budynek w dzierżawę w celu wyłącznego wykorzystywania nieruchomości na działalność w sferze usług IT.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał pytanie:

Czy warunkiem koniecznym do uzyskania zwolnienia z podatku od nieruchomości określonego w Uchwale jest to, że działalność musi być prowadzona przez właściciela nieruchomości, czy też dopuszczalne jest żeby działalność w sektorach nowoczesnych technologii i innowacji prowadził w tym budynku inny podmiot ?

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego przedstawia się następująco:

Z literalnej wykładni § 2 ust. 2 Uchwały, (...) wyciąga wniosek iż warunkiem koniecznym do uzyskania zwolnienia z podatku jest prowadzenie w obrębie zwalnianej nieruchomości działalności gospodarczej o profilu określonym w § 2 ust. 2 Uchwały. Jednocześnie Wnioskodawca uważa, że uchwała nie przewiduje jako wymogu dla uzyskania zwolnienia prowadzenia określonej w § 2 ust. 2 Uchwały działalności gospodarczej przez właściciela nieruchomości.

W związku z powyższym w opinii (...) warunkiem skorzystania ze zwolnienia z podatku od nieruchomości na podstawie Uchwały jest prowadzenie działalności w wymienionych w § 2 ust. 2 Uchwały branżach niezależnie od tego, czy podmiot prowadzący taką działalność jest właścicielem nieruchomości, czy też nie jest nim.

Stanowisko organu podatkowego:

Zgodnie z art. 14j Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości interpretacje indywidualne wydaje wójt, burmistrz (prezydent miasta). Ponieważ w myśl art. 1c w związku z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 849 z późn. zm.) organem podatkowym właściwym w sprawach podatku od nieruchomości jest wójt (burmistrz, prezydent miasta), a zwolnienie określone w Uchwale odnosi się do nieruchomości położonych na terenie Gliwic, dlatego też w tym przypadku organem właściwym do wydania interpretacji jest Prezydent Miasta Gliwice.

Organ podatkowy uznał stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaprezentowanego stanu faktycznego za prawidłowe.

Takie rozstrzygnięcie Prezydenta Miasta Gliwice wynika z literalnej wykładni § 2 ust. 2 Uchwały, w myśl której jedynymi warunkami do objęcia danej budowli, budynku zwolnieniem z podatku są:

1.

powstanie budowli, budynku po wejściu w życie uchwały do końca jej obowiązywania, to jest od dnia 8 lipca 2014 r. do dnia 31 grudnia 2020 r.;

2.

zajęcie danej budowli, budynku lub ich części na prowadzenie działalności gospodarczej w grupach i działach PKD, których zamknięty katalog zawierają przepisy pkt 1 - 7 § 2 ust. 2 Uchwały, a działalność ta musi być działalnością przeważającą.

Niniejszy przepis nie zawiera wymogu, żeby właściciel nieruchomości (podatnik będący beneficjentem zwolnienia) musiał osobiście prowadzić działalność gospodarczą w sektorach nowoczesnych technologii i innowacji.

Intencją Uchwałodawcy (Rady Miasta Gliwice) było bowiem objęcie zwolnieniem z podatku od nieruchomości nowo wybudowanych budowli i budynków zajętych na prowadzenie działalności w sektorach nowoczesnych technologii i innowacji niezależnie od tego, kto w danym obiekcie będzie prowadzić taką działalność.

W związku z powyższym w sytuacji, gdy właścicielem budynku będzie spółka, która może nie prowadzić działalności gospodarczej w grupach i działach PKD wymienionych pkt 1 - 7 § 2 ust. 2 Uchwały, ale w tym budynku na podstawie umowy dzierżawy prowadzić będzie działalność wyłącznie (...) (którego przeważającym PKD jest działalność związana z oprogramowaniem oraz doradztwem w zakresie informatyki - dział 62 klasyfikacji PKD, a więc działalność o której mowa w § 2 ust. 2 pkt 4 Uchwały), to spółka ta (właściciel budynku) będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku od nieruchomości, w zakresie całego budynku.

Natomiast jeżeli część budynku nie zostałaby wynajęta podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczej w grupach i działach PKD wymienionych pkt 1 - 7 § 2 ust. 2 Uchwały, to ta część budynku nie będzie podlegać zwolnieniu z podatku i właściciel budynku zobowiązany będzie od tej części uiszczać podatek od nieruchomości.

Niniejsza interpretacja udzielona jest w oparciu o przepisy prawa podatkowego, jakie obowiązują w dniu złożenia zapytania w organie podatkowym i dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego.

POUCZENIE

Przytoczona interpretacja indywidualna nie podlega zaskarżeniu odwołaniem, gdyż nie jest decyzją podatkową. Strona niezadowolona z tej interpretacji może wnieść na nią skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie w terminie 60 dni od dnia wniesienia tego wezwania - art. 53 § 2 ww. ustawy. Zgodnie z art. 54 § 1 ww. ustawy skargę wnosi się za pośrednictwem organu którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi, to jest Prezydenta Miasta Gliwice.

Opublikowano: www.um.gliwice.pl