PO 3-MD-722-131/96 - Koszty reprezentacji i reklamy.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 23 kwietnia 1996 r. Ministerstwo Finansów PO 3-MD-722-131/96 Koszty reprezentacji i reklamy.

Odpowiadając na pismo z 12.02.1996 r. w sprawie kosztów reprezentacji i reklamy dla celów podatku dochodowego od osób prawnych Ministerstwo Finansów uprzejmie wyjaśnia.

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 1993 r. Nr 106, poz. 482 z późn. zm.) bez ograniczeń za koszty uzyskania przychodów uznaje się koszty reklamy prowadzonej w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Reklama prowadzona publicznie ma miejsce wówczas, gdy jest skierowana i dostępna potencjalnie dla wszystkich, posiada zatem ogólny, anonimowy, powszechny, nieprywatny charakter.

Wydatki na reklamę zamieszczoną w specjalistycznych pismach, periodykach i biuletynach w pełnej wysokości stanowią zatem koszty uzyskania przychodów.

Natomiast wydatki na reprezentację oraz reklamę prowadzoną w inny niż publicznie sposób są kosztem uzyskania przychodów tylko do wysokości 0,25% przychodów.

Przepisy ww. ustawy podatkowej nie zawierają definicji pojęcia "reklamy", którą w oparciu o definicje słownikowe można określić jako "rozpowszechnianie informacji o towarach i usługach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, w celu zachęty do nabywania towarów i korzystania z określonych usług".

W odniesieniu do całokształtu działalności podatnika niewątpliwie można również do reklamy zaliczyć te działania, które mają na celu przekazanie wiedzy o zaletach i wartości reklamowanej firmy, a więc takie działania, które mają na celu zwiększenie przychodów.

Jeżeli zatem w ramach uczestnictwa lub w związku z organizacją kongresów, seminariów i wystaw podstawowym celem uczestnika bądź organizatora jest prowadzenie reklamy rozumianej jak wyżej, a kongresy, seminaria i wystawy mają publiczny charakter tj. są dostępne potencjalnie dla wszystkich, to wydatki związane z uczestnictwem i organizacją tych imprez są w pełnej wysokości kosztem uzyskania przychodów.

Jeżeli natomiast koszty reklamy prowadzonej w ramach tych imprez nie mają charakteru publicznego, lub ograniczają się tylko do reprezentacji, to wówczas wydatki podlegają limitowaniu i nie mogą przekroczyć 0,25% przychodu.

Ponieważ jednak pytania (1 i 2) są bardzo ogólnikowe, nie zawierają żadnych konkretnych informacji, wobec tego Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, iż nie może udzielić na te pytania jednoznacznej i konkretnej odpowiedzi.

Opublikowano: S.Podat. 1998/7/6