PO 3-IP-722-257/94 - Zwolnienie z poboru VAT zakładów pracy chronionej a podatek dochodowy w 1994 i 1995 r.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 14 kwietnia 1994 r. Ministerstwo Finansów PO 3-IP-722-257/94 Zwolnienie z poboru VAT zakładów pracy chronionej a podatek dochodowy w 1994 i 1995 r.

W związku z pismem (...) z dnia 25 lutego 1994 r. znak BON.077.I-681/94/JC uprzejmie wyjaśniam, co następuje:

Zakłady pracy chronionej - jako osoby prawne - obowiązane są do stosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 1993 r. Nr 106, poz. 482 z późn. zm.). Zgodnie z przepisami art. 12 ust. 4 pkt 9 i 10 cytowanej ustawy do przychodów w zakresie VAT nie zalicza się jedynie podatku należnego oraz zwróconej różnicy podatku. Zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 16 czerwca 1993 r. (Mon. Pol. Nr 32, poz. 330) zaniechany został pobór podatku od towarów i usług od zakładów pracy chronionej.

W wyniku powyższego zaniechania poboru podatku pozostała w danej jednostce kwota, stanowiąca różnicę pomiędzy podatkiem należnym a naliczonym, stanowi dla tej jednostki dochód wpływający na jej ogólny wynik.

Wynik ten (dochód), w myśl przepisów art. 17 ust. 1 pkt 10 cytowanej ustawy o podatku dochodym od osób prawnych, zwolniony jest z podatku dochodowego w zakresie i na zasadach określonych w ustawie o zatrudnieniu i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych.

Oznacza to, że zakłady pracy chronionej nie odprowadzają od uzyskanych dochodów podatku dochodowego do urzędu skarbowego, lecz zgodnie z ustawą z 9 maja 1991 r. (Dz. U. Nr 46, poz. 201 z późn. zm.) przekazują środki uzyskane z tego zwolnienia na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w wysokości 10% i zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych w wysokości 90%.

Powyższe wyjaśnienia zawarte są w wymienionych przez Panią trzech pismach Ministerstwa Finansów; przy czym ich treść nie jest, moim zdaniem, sprzeczna ze sobą.

W piśmie Departamentu Rachunkowości wyjaśniono, że zaniechana różnica między podatkiem należnym a naliczonym stanowi dochód wpływający na ogólny wynik zakładów pracy chronionej. Z punktu widzenia rachunkowości dochód ten winien być ujmowany w przychodach ze sprzedaży. W ostatnim akapicie pisma powołano przepis art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl którego omawiana różnica pozostająca w gestii jednostki jest wolna od podatku dochodowego.

Natomiast w piśmie Departamentu Podatków Pośrednich poinformowano, że przepisy dotyczące VAT, w tym również zarządzenia o zaniechaniu poboru tego podatku od zakładów pracy chronionej, nie określają sposobu dysponowania przez zakłady pozostającą u nich kwotą. Ponadto w piśmie tym stwierdzono, ze zakłady nie wpłacają tej kwoty do urzędu skarbowego, lecz dowolnie nią dysponują. Zakłady zatem nie odprowadzają tej kwoty do urzędu skarbowego, dysponują nią dowolnie, lecz w ramach obowiązujących w tym zakresie przepisów. Minister Finansów nie może bowiem zmienić przepisów ustawy z dnia 9 maja 1991 r. o zatrudnieniu i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych oraz ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Opublikowano: Biul.Skarb. 1995/3/15