PO 3/722-562/JW/5517/97 - Darowizna na rzecz POLMOS we Wrocławiu dotkniętego klęską powodzi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 września 1997 r. Ministerstwo Finansów PO 3/722-562/JW/5517/97 Darowizna na rzecz POLMOS we Wrocławiu dotkniętego klęską powodzi.

Uprzejmie informuję, że do Ministerstwa Finansów wpłynęło pismo Przedsiębiorstwa Przemysłu Spirytusowego POLMOS we Wrocławiu, prowadzącego działalność polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu spirytusowego, w sprawie interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w sytuacji przekazywania na jego rzecz darowizn przeznaczonych na usuwanie skutków powodzi.

W wyniku lipcowej powodzi przedsiębiorstwo to poniosło dotkliwe straty.

Związki, jakie łączą przedsiębiorstwo z innymi podmiotami, zwłaszcza przedsiębiorstwami tej samej branży, pozwalają mu liczyć na pomoc materialną z ich strony, z przeznaczeniem na usuwanie skutków powodzi.

Obecny stan prawny stwarza dla podatników dokonujących darowizn na ten cel ulgi podatkowe, polegające na możliwości odliczenia kwoty (wartości) przekazanej darowizny od dochodu ustalanego dla celów podatku dochodowego - do wysokości 15% dochodu.

Z możliwości zastosowania ulg, o których mowa, wyłączono przypadki, gdy darowizna przekazywana jest na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu spirytusowego.

W tej sytuacji potencjalni darczyńcy dostrzegają istotne dla nich w skutkach finansowych różnice - w porównaniu do sytuacji przekazania przez nich tych samych darowizn na rzecz innych podmiotów aniżeli wrocławski POLMOS.

Sytuacja, z jaką spotkaliśmy się w związku z klęską powodzi, wymaga podejmowania często nadzwyczajnych kroków.

Takim krokiem było w szczególności uchwalenie przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, w nadzwyczajnym trybie, w dniu 17 lipca 1997 r., ustawy o stosowaniu szczególnych rozwiązań w związku z likwidacją skutków powodzi, która miała miejsce w lipcu 1997 r. (Dz. U. Nr 80, poz. 491). Generalnym celem tej ustawy było stworzenie możliwie korzystnych warunków dla szybkiej likwidacji szkód zaistniałych na terenach objętych powodzią.

Okoliczności towarzyszące jej uchwaleniu wymagały jednak zawarcia jedynie najistotniejszych rozwiązań, najbardziej ogólnych i obejmujących nadzwyczajnymi ulgami jak najszerszy krąg poszkodowanych podmiotów. Ze zrozumiałych więc względów ustawa ta nie mogła objąć regulacją odmienną od dotychczasowej całego szeregu przepisów szczególnych, także tych, które działają obecnie na niekorzyść wrocławskiego POLMOSU.

Należy równocześnie mieć na uwadze, że cele, jakie przyświecały wprowadzeniu ograniczeń w stosowaniu ulg wynikających z przepisów zawartych w ustawach o podatku dochodowym, w odniesieniu do sfery tego rodzaju działalności, jaką prowadzi POLMOS, nie odnosiły się w żadnym razie do tej sytuacji, w jakiej znalazł się obecnie ten podatnik.

W związku z powyższym uważam za zasadne, w tej wyjątkowej (wobec zaistniałych okoliczności) sytuacji, ograniczyć negatywne i nie zamierzone skutki działania szczególnych przepisów podatkowych.

Polecam zatem, na indywidualne wnioski zainteresowanych podatników, podejmowanie przez organy podatkowe decyzji o zaniechaniu ustalania i poboru podatku dochodowego od tych podatników, którzy przekażą darowizny na rzecz Przedsiębiorstwa Przemysłu Spirytusowego POLMOS we Wrocławiu, z przeznaczeniem ich na pomoc w usuwaniu skutków powodzi, jaka miała miejsce w lipcu 1997 r. - w zakresie wynikającym z obniżenia przez nich dochodu do opodatkowania z tytułu tych darowizn, w granicach dopuszczonych postanowieniami przepisów art. 18 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 1993 r. Nr 106, poz. 482 ze zm.).

Opublikowano: Biul.Skarb. 1997/5/16