PO 3-1105/BO-722-95/1/98 - Wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 1998 r. kosztem uzyskania przychodów

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 czerwca 1998 r. Ministerstwo Finansów PO 3-1105/BO-722-95/1/98 Wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 1998 r. kosztem uzyskania przychodów

Na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 i Nr 160, poz. 1083) Ministerstwo Finansów informuje:

Przepisy art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 1991 r. o zatrudnianiu i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 46, poz. 201, z późn. zm.) nakładają na zakład pracy (podatnika) obowiązek dokonywania miesięcznych wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, jeżeli w takim zakładzie zatrudnionych jest co najmniej 50 pracowników, a wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi mniej niż 6%. Przepis ten obowiązuje do 31 grudnia 1998 r., co wynika wprost z treści art. 69 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776, z późn. zm.).

Wpłat dokonywanych do 31 grudnia 1997 r. na podstawie powołanych wyżej przepisów podatnicy nie mogli zaliczać do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ wykluczał taką możliwość art. 16 ust. 1 pkt 36 ustawy z dnia 5 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 1993 r. Nr 106, poz. 482, z późn. zm.).

Od 1 stycznia 1998 r. przepis art. 16 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym otrzymał inne (nowe) brzmienie, które również wyklucza zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wpłaty na PFRON, ale dokonywanej przez podatników na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. (przepis art. 21 tej ustawy wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1999 r., co wynika z treści art. 79 pkt 2 tej ustawy), jeżeli podatnicy ci zatrudniają co najmniej 25 pracowników, a wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi mniej niż 6%.

Z przedstawionego wyżej stanu oprawnego wynika, że podatnicy są obowiązani w 1998 r. dokonywać wpłat na PFRON na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 1991 r., jeżeli zatrudniają co najmniej 50 pracowników, a wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi mniej niż 6%. Do tych wpłat nie znajduje zastosowania powołany wyżej przepis art. 16 ust. 1 pkt 36 w brzmieniu obowiązującym od 1998 r., jak również żaden inny przepis z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wykluczający możliwość zaliczenia ponoszonych z tego tytułu wydatków do kosztów uzyskania przychodów. W istniejącym stanie prawnym dla celów podatkowych należy przyjąć obowiązujące przepisy, a zatem w 1998 r. wpłaty dokonywane na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 1991 r. będą kosztem uzyskania przychodów.

Zapewne przesłankami jakimi kierował się ustawodawca przesuwając na dzień 1 stycznia 1999 r. termin obowiązywania art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r., która weszła w życie z 1 stycznia 1998 r. było nowe brzmienie tego przepisu w stosunku do art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 1991 r. Obejmuje on bowiem swoim zakresem szerszy krąg podatników obowiązanych do wpłaty na rzecz PFRON. Zachowany został w tej samej 6% wysokości wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych, ale dotyczy pracodawców zatrudniających co najmniej 25 pracowników, a nie 50 pracowników, jak to miało miejsce w poprzednim zapisie. Z tego względu należało dać czas pracodawcom, którzy zgodnie z nowym zapisem staną się obowiązani do tych wpłat.

Równocześnie na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. pracodawcy, o którym mowa w art. 21 tej ustawy - czyli zatrudniającemu co najmniej 25 pracowników - jeżeli wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi co najmniej 7%, przysługuje ulga w podatku dochodowym. Ponieważ przepis dotyczący tej ulgi odnosi się wprost do pracodawcy określonego w przepisie art. 21 ustawy, który wejdzie w życie 1 stycznia 1999 r., należy stwierdzić, że ulga w podatku przysługiwała będzie na warunkach określonych w art. 24 przedmiotowej ustawy również od 1 stycznia 1999 r. Zatem w istniejącym stanie prawnym w 1998 r. pracodawcom nie przysługują ulgi przewidziane w art. 24 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r.

Powyższą interpretację należy stosować odpowiednio do przepisów art. 23 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1993 r. Nr 90, poz. 416, z późn. zm.).

Niniejszą urzędową interpretację prawa należy przesłać do wiadomości i stosowania wszystkim urzędom skarbowym.

Opublikowano: Biul.Skarb. 1998/3/9