PM/E-4117-1/6/06 - Opodatkowanie dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 listopada 2006 r. Izba Skarbowa w Olsztynie Ośrodek Zamiejscowy w Elblągu PM/E-4117-1/6/06 Opodatkowanie dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej

Pytanie podatnika dotyczy opodatkowania podatkiem dochodowym dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.

Działając na podstawie art. 14b § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu zażalenia (zatytułowanego odwołaniem) z dnia 25.01.2006 r. wniesionego przez Pana Marka O. zam. S.../..., ...-... B. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Braniewie z dnia 18.01.2006 r. Nr PD1/415-11/05, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i zastosowania prawa podatkowego, uznające, iż stanowisko Wnioskodawcy dotyczące niepodlegania opodatkowaniu podatkiem dochodowym dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej - jest nieprawidłowe:

uchylam w całości postanowienie organu podatkowego I instancji i stwierdzam, iż stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Pismem z dnia 7 grudnia 2005 roku Pan Marek O. zwrócił się z prośbą do Urzędu Skarbowego w Braniewie o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego w przypadku, gdy nie zachowa wymaganych terminów dla działalności rolniczej, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Strona w ww. piśmie przedstawiła, że prowadzi gospodarstwo rolne i w ramach tego gospodarstwa prowadzi produkcję zwierzęcą typu trzoda chlewna i drób rzeźny. Pan Marek O. podał, iż na skutek rozwoju nauki i postępu genetycznego biologiczny wzrost drobiu rzeźnego do wagi ubojowej w niektórych przypadkach może nastąpić szybciej niż 6 tygodni, a więc przed upływem terminu przetrzymywania drobiu rzeźnego (innego niż gęsi i kaczki) wskazanego w art. 2 ust. 2 ww. ustawy. Tak więc przed upływem okresu 6 tygodni może nastąpić przekazanie drobiu rzeźnego do uboju. W związku z przedstawioną okolicznością Strona zwróciła się z pytaniem, czy w przypadku, gdy nie zachowa minimalnego okresu przetrzymywania zakupionego drobiu rzeźnego i w tym terminie odsprzeda je do uboju ma zarejestrować dział specjalny produkcji rolnej. Przedstawiając własne stanowisko Pan Marek O. stwierdził, że nie będzie to dział specjalny produkcji rolnej, ponieważ art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że działami specjalnymi produkcji rolnej są: (...), fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego (...) oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Braniewie postanowieniem z dnia 18.01.2006 r. Nr PD1/415-11/05, wydanym w trybie art. 14a § 1 i § 4 Ordynacji podatkowej, udzielił interpretacji, że Wnioskodawca przedstawił nieprawidłowe stanowisko o niepodleganiu opodatkowaniu podatkiem dochodowym dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej. Organ I instancji uznał, iż w przedmiotowej sprawie, niezachowanie minimalnego okresu przetrzymywania drobiu rzeźnego opisane przez Pana Marka O. we wniosku z dnia 7.12.2005 r., nie spełnia kryteriów działalności rolniczej, określonej w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tym samym stanowi dział specjalny produkcji rolnej zgodnie z art. 2 ust. 3 ww. ustawy i jest opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, zgodnie z którym przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

W zażaleniu z dnia 25.01.2006 r. (zatytułowanym odwołaniem) Pan Marek O. zarzuca postanowieniu organu podatkowego I instancji naruszenie pojęcia gospodarstwa rolnego i działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Strona podkreśla, iż prowadząc chów drobiu rzeźnego w stanie nieprzetworzonym, nie jest w stanie stwierdzić, czy będzie to działalność rolnicza, czy dział specjalny, ponieważ nie wie w jakim okresie brojlery osiągną wagę rzeźną. Z tego względu uważa, iż brak jest możliwości rejestracji działu specjalnego produkcji rolnej zgodnie z art. 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Według Pana Marka O. interpretacja Urzędu Skarbowego jest niewłaściwa również z tego powodu, iż narusza pojęcie działu specjalnego z art. 2 ust. 3 ww. ustawy "działami specjalnymi są (...) poza gospodarstwem rolnym".

Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie, po przeprowadzeniu uzupełniającego postępowania podatkowego, decyzją z dnia 10.04.2006 r. Nr PM/E-4117-1/3/06 odmówił zmiany zaskarżonego postanowienia organu podatkowego I instancji.

Organ II instancji stwierdził, że działalność (hodowla i chów brojlera kurzego), o którą pyta Pan Marek O. jest działem specjalnym produkcji rolnej, stosownie do zapisu art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Działalność ta jest prowadzona przez Wnioskodawcę w rozmiarach przekraczających wielkości określone w załączniku Nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w przypadku, gdy nie zostaną zachowane minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, licząc od dnia ich nabycia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ww. ustawy, nie mamy do czynienia z działalnością rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Działalność taka nie może być zaliczona do działów specjalnych produkcji rolnej. Wobec tego taka działalność jest działalnością gospodarczą podlegającą opodatkowaniu na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podatnik, nie zgadzając się z powyższym rozstrzygnięciem, złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, który wyrokiem z dnia 19 lipca 2006 r. Sygn. akt I SA/Ol 285/06 uchylił decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie z dnia 10.04.2006 r. Nr PM/E-4117-1/3/06.

Wojewódzki Sądu Administracyjny rozpatrując skargę stwierdził, że organ winien rozważyć, nawiązując do stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę, czy przedstawiony przez Niego rodzaj działalności należy zakwalifikować jako działalność rolniczą niebędąca działem specjalnym produkcji rolnej, w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też jako dział specjalny produkcji rolnej w rozumieniu art. 2 ust. 3 tej ustawy, a następnie wypowiedzieć się co do sytuacji, gdy nie zostaną zachowane minimalne terminy przewidziane w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W ocenie Sądu, organ odwoławczy powinien jednoznacznie wypowiedzieć się w sprawie interpretacji dokonanej przez organ pierwszej instancji.

W dniu 24.10.2006 r. do organu podatkowego II instancji wpłynęły akta podatkowe Pana Marka O. wraz z prawomocnym wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 19 lipca 2006 r. Sygn. akt I SA/Ol 285/06.

Zawiadomieniem, Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie z dnia 13.11.2006 r. Nr PM/E-4117-1/6/06, wydanym w trybie art. 123 § 1 oraz art. 200 § 1 Ordynacji podatkowej, Strona została poinformowana o możliwości zapoznania się i wypowiedzenia w sprawie zebranego materiału dowodowego. Podatnik z powyższego uprawnienia nie skorzystał.

Organ odwoławczy, po przeanalizowaniu niniejszej sprawy stwierdził, co następuje:

Podatnik we wniosku o udzielenie interpretacji oraz w wyjaśnieniach składanych w trakcie postępowania uzupełniającego przedstawił, że w ramach gospodarstwa rolnego prowadzi produkcję zwierzęcą typu trzoda chlewna i drób rzeźny.

Z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychody z działalności rolniczej, przy spełnieniu określonych warunków, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z art. 2 ust. 1 pkt 1 przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Ustęp 2 tego przepisu stanowi, iż działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

- miesiąc - w przypadku roślin,

- 16 tygodni - w przypadku wysoko intensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,

- 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

- 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt,

licząc od dnia nabycia.

Działami specjalnymi produkcji rolnej, w myśl art. 2 ust. 3 ww. ustawy, są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Z powyższych przepisów wynika jednoznacznie, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają tylko niektóre przychody z działalności rolniczej, tj. pochodzące z działów specjalnych produkcji rolnej.

W tym miejscu należy wyjaśnić zależność między pojęciem "działalność rolnicza" a, działy specjalne produkcji rolnej". Zależność ta polega na tym, że jednym z rodzajów działalności rolniczej są działy specjalne produkcji rolnej.

Z uwagi na to, że Pan Marek O. prowadzi gospodarstwo rolne, wskazana we wniosku hodowla nie może zostać zaliczona do działów specjalnych produkcji rolnej, zgodnie z treścią art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast przedstawiona przez Podatnika sytuacja, gdy następuje nie zachowanie terminów przetrzymywania zakupionego drobiu rzeźnego, o których mowa w art. 2 ust. 2 ww. ustawy, nie może skutkować koniecznością zaliczenia do działów specjalnych produkcji rolnej. Działalność ta nie jest bowiem działalnością rolniczą w rozumieniu powyższego przepisu, a tym samym nie jest też działem specjalnym produkcji rolnej. Stąd stanowisko Podatnika, iż działalność w tym przypadku nie jest działem specjalnym produkcji rolnej, w ocenie organu odwoławczego, jest prawidłowe. W związku z tym odpowiedź na pytanie Strony "Czy ma zarejestrować dział specjalny produkcji rolnej", jest negatywna.

Reasumując, w świetle powyższego, działalność (hodowla i chów brojlera kurzego), o którą pyta Pan Marek O., w przypadku, gdy nie zostaną zachowane minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, licząc od dnia ich nabycia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ww. ustawy, nie jest działem specjalnym produkcji rolnej i w związku z tym nie powoduje konieczności zarejestrowania działu specjalnego produkcji rolnej. Jednakże z uwagi na niespełnienie warunku do zaliczenia tej produkcji do działalności rolniczej działalność ta będzie stanowić pozarolniczą działalność gospodarczą, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaną na zasadach ogólnych.

Jednocześnie należy wskazać na treść przepisu art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Decyzja niniejsza jest ostateczna.

Na niniejszą decyzję służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn w terminie 30 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji. Skargę (w 2 egzemplarzach) wnosi się za pośrednictwem organu, który wydał zaskarżoną decyzję - na adres: Izba Skarbowa w Olsztynie Ośrodek Zamiejscowy w Elblągu, Plac Jagiellończyka 5, 82-300 Elbląg. Wyłącznym powodem skargi może być niezgodność decyzji z prawem.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl