Plan działań Komisji Nadzoru Finansowego w zakresie nadzoru publicznego wynikającego z ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym na rok 2024

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 listopada 2023 r. Komisja Nadzoru Finansowego Plan działań Komisji Nadzoru Finansowego w zakresie nadzoru publicznego wynikającego z ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym na rok 2024

Mając na uwadze zadania określone w art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1015 z późn. zm.; zwana dalej: "ustawą"), tj.:

* sprawowanie nadzoru publicznego nad stosowaniem przez jednostki zainteresowania publicznego (dalej: "JZP") przepisów tytułu III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 537/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań sprawozdań finansowych jednostek interesu publicznego, uchylającego decyzję Komisji 2005/909/WE (Dz. Urz.UE.L 158 z 27.05.2014, str. 77 oraz Dz. Urz.UE.L 170 z 11.06.2014, str. 66; dalej: "rozporządzenie 537/2014"),

* wykonywanie zadań przewidzianych dla właściwego organu, wskazanych w art. 16 ust. 3 lit. f i art. 17 ust. 6 rozporządzenia nr 537/2014,

* monitorowanie przestrzegania przepisów dotyczących powołania, składu i funkcjonowania komitetu audytu albo rady nadzorczej lub innego organu nadzorczego lub kontrolnego w przypadku powierzenia im funkcji komitetu audytu.

Komisja Nadzoru Finansowego planuje na 2024 rok realizację następujących działań:

1.

weryfikację, w odniesieniu do wybranych JZP, sposobu dokonywania wyboru firmy audytorskiej;

2.

monitorowanie, w odniesieniu do wybranych JZP, wypełniania wymogów w zakresie okresu rotacji i karencji firm audytorskich oraz kluczowych biegłych rewidentów;

3.

rozpatrywanie wniosków JZP, dotyczących przedłużenia zlecenia na badanie ustawowe, po upływie maksymalnego czasu trwania zlecenia określonego w rozporządzeniu 537/2014;

4.

weryfikację, w odniesieniu do wybranych JZP, obowiązku powołania przez JZP komitetu audytu, zgodnie z wymogami określonymi w ustawie;

5.

weryfikację, w odniesieniu do wybranych JZP, zgodności składu komitetu audytu lub rady nadzorczej, lub innego organu nadzorczego, lub kontrolnego JZP pełniącego jego funkcję, z wymogami ustawy w zakresie niezależności oraz posiadania odpowiedniej wiedzy i umiejętności przez członków komitetu audytu lub rady nadzorczej, lub innego organu nadzorczego, lub kontrolnego JZP pełniącego jego funkcję;

6.

weryfikację, w odniesieniu do wybranych emitentów, sposobu wypełnienia wymogu informacyjnego, w raportach rocznych za rok obrotowy 2023, w zakresie składu i funkcjonowania komitetu audytu albo odpowiednio rady nadzorczej lub innego organu nadzorczego, lub kontrolującego w przypadku wykonywania przez ten organ obowiązków komitetu audytu, zawartego w § 70 ust. 6 pkt 5 lit. l Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 marca 2018 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem członkowskim (Dz. U. z 2018 r. poz. 757 z późn. zm.);

7.

analizę, w odniesieniu do wybranych JZP, funkcjonowania komitetu audytu w zakresie wykonywania zadań wynikających z ustawy;

8.

weryfikację, w odniesieniu do wybranych JZP, przygotowania i wdrożenia polityki i procedury wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzenia badania oraz polityki świadczenia przez firmę audytorską przeprowadzającą badanie, przez podmioty powiązane z tą firmą audytorską oraz przez członka sieci firmy audytorskiej, dozwolonych usług niebędących badaniem;

9.

prowadzenie postępowań w zakresie nakładania kar administracyjnych w przypadku stwierdzenia naruszeń, o których mowa w art. 192 ust. 1 ustawy;

10.

współpracę z Polską Agencją Nadzoru Audytowego w zakresie realizacji zadań dotyczących nadzoru publicznego, w tym przygotowanie porozumienia w sprawie zasad współpracy;

11.

opiniowanie projektów aktów prawnych na poziomie krajowym i europejskim, które mają wpływ na nadzór publiczny realizowany przez KNF, w tym w szczególności w zakresie zgłoszonych przez UKNF postulatów dotyczących zmian do ustawy;

12.

prowadzenie dialogu z firmami audytorskimi badającymi JZP m.in. w formie spotkań, realizację działań edukacyjnych poprzez szkolenia w ramach CEDUR oraz udział przedstawicieli UKNF w konferencjach mających na celu promowanie wysokich standardów funkcjonowania komitetu audytu.

Opublikowano: www.knf.gov.pl