PL/LS/838/3/KPV/11/119 - Zmiana przepisów dotyczących opłaty targowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 maja 2010 r. Ministerstwo Finansów PL/LS/838/3/KPV/11/119 Zmiana przepisów dotyczących opłaty targowej.

W odpowiedzi na pismo z dnia 29 kwietnia 2011 r. nr (...) w sprawie interpretacji przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, Ministerstwo Finansów wyjaśnia:

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. Nr 102, poz. 584) art. 15 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j.: Dz.U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 ze zm.) od dnia 19 czerwca, br. otrzyma następujące brzmienie:

1.

Opłatę targową pobiera się od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, dokonujących sprzedaży na targowiskach, z zastrzeżeniem ust. 2b.

2.

Targowiskami, o których mowa w ust. 1, są wszelkie miejsca, w których jest prowadzona sprzedaż.

2b.

Opłacie targowej nie podlega sprzedaż dokonywana w budynkach lub w ich częściach.

Zgodnie z art. 19 pkt 1 lit. a) ww. ustawy rada gminy, w drodze uchwały, określa zasady ustalania i poboru oraz terminy płatności i wysokość stawek opłat określonych w ustawie, z tym że w roku 2011 stawka opłaty targowej nie może przekroczyć 699,27 zł dziennie.

Art. 19 pkt 1 lit. a) ustawy o podatkach i opłatach lokalnych stanowi podstawę do podjęcia przez radę gminy uchwały określającej zasady ustalania i poboru oraz terminy płatności i wysokość stawek opłaty targowej. Należy zauważyć, że ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nie zmieniono powyższej regulacji. Wobec tego zmiana redakcji art. 15 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, co do zasady, nie powoduje konieczności podejmowania przez rady gmin nowych uchwał w sprawie opłaty targowej.

Niezależnie od powyższego liczyć się należy z sytuacją, że w wyniku przyjęcia nowej redakcji art. 15 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych obowiązująca uchwała rady gminy może nie odzwierciedlać postanowień ustawy, w szczególności gdy uchwalono stawkę opłaty targowej od sprzedaży dokonywanej w budynkach lub ich częściach będących targowiskami pod dachem lub halami używanymi do targów, aukcji i wystaw. W takim stanie rzeczy wymagane będzie dostosowanie postanowień uchwały do nowych przepisów. Pobór opłaty na nowych zasadach będzie dopuszczalny od momentu wejścia w życie ww. ustawy zmieniającej ustawę o podatkach i opłatach lokalnych. Niemniej nie ma przeszkód do podjęcia uchwały podczas vacatio legis. Wejście w życie uchwały nie może przypadać jednak na dzień wcześniejszy niż 19 czerwca br.

W stosunku do obecnie obowiązującego brzmienia art. 15 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zrezygnowano z pobierania opłaty targowej od sprzedaży dokonywanej w budynkach lub ich częściach będących targowiskami pod dachem lub halami używanymi do targów, aukcji i wystaw. W pozostałym zakresie nowa redakcja art. 15 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nie wprowadza zmian. Tak jak obecnie opłacie targowej podlegać będzie zatem sprzedaż w każdym miejscu, nie tylko wyznaczonym do tego celu, o ile miejsce to nie stanowi budynku lub jego części, zgodnie z definicją określoną w art. 1a ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Rada gminy na mocy art. 19 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych jest uprawniona do określenia zasad ustalania oraz wysokości stawek opłat lokalnych. W ramach tego uprawnienia mieści się również różnicowanie wysokości stawki opłaty targowej. Jako kryterium różnicowania przyjąć można zarówno lokalizację targowiska, jak i dzień tygodnia, w którym dokonywana jest sprzedaż. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8.02.2011 r. sygn. akt II GSK 232/10. Zdaniem NSA "nie ma podstaw do przyjęcia, że ustawodawca pozbawił radę gminy możliwości zróżnicowania stawek opłaty targowej w zależności np. od położenia targowiska, rodzaju sprzedawanych towarów i sposobu sprzedaży".

Powyższe stanowisko nie stanowi interpretacji w rozumieniu art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j.: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), a jedynie opinię Ministerstwa Finansów w przedmiotowej sprawie i ma charakter kierunkowy.

Opublikowano: Biul.Skarb. 2011/3/28-29