PL/LS/833/65/2/MGS/10/BMI9-10662 - Brak możliwości odwołania się przez wójta jako organu podatkowego od decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 października 2010 r. Ministerstwo Finansów PL/LS/833/65/2/MGS/10/BMI9-10662 Brak możliwości odwołania się przez wójta jako organu podatkowego od decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

Odpowiadając na pismo z dnia 30 lipca 2010 r., znak (...), dotyczące braku możliwości odwołania się przez wójta jako organu podatkowego od niekorzystnej dla niego decyzji samorządowego kolegium odwoławczego - Ministerstwo Finansów uprzejmie wyjaśnia:

W systemie organizacyjnym administracji publicznej brak jest organu, który w stosunku do samorządowego kolegium odwoławczego mógłby pełnić funkcję organu wyższego stopnia. Zgodnie bowiem z art. 21 ustawy z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (t.j.: Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 856 ze zm.) przy orzekaniu członkowie składów orzekających kolegium są związani wyłącznie przepisami powszechnie obowiązującego prawa.

Samorządowe kolegia odwoławcze nie zostały również wymienione w art. 8 ust. 4 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (t.j.: Dz.U. z 2007 r. Nr 65, poz. 437 ze zm.) pośród organów podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.

Minister Finansów nie może zatem ingerować w tok postępowania podatkowego w indywidualnej sprawie, nie może też wpływać na decyzje podjęte w tym postępowaniu przez samorządowe kolegium odwoławcze. Kontrolę orzecznictwa kolegiów sprawuje sąd administracyjny na podstawie art. 21 ust. 2 ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych. Należy jednak zauważyć, że w kwestii zakwalifikowania danego przedmiotu opodatkowania jako budowli i objęcia go podatkiem od nieruchomości orzecznictwo sądów administracyjnych nie jest jednolite, co niewątpliwie nie ułatwia organom podatkowym orzekania w indywidualnych sprawach podatkowych. Warto podkreślić, że organ podatkowy drugiej instancji jest obowiązany zebrać i w sposób wyczerpujący rozpatrzyć cały materiał dowodowy, a ocena, czy dana okoliczność została udowodniona, jest dokonywana na podstawie całego zebranego materiału dowodowego (art. 187 § 1 i art. 191 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - t.j.: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).

Obecny stan prawny w zakresie braku możliwości zaskarżenia przez wójta niekorzystnej dla gminy decyzji samorządowego kolegium odwoławczego naruszającej prawo jest akceptowany w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego oraz sądów administracyjnych.

W wyroku z dnia 29 października 2009 r. (sygn. K 32/08) Trybunał Konstytucyjny uznał art. 33 i art. 50 § 1 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi za zgodne z art. 165 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. W uzasadnieniu powołanego wyroku Trybunał stwierdził, że zakwestionowane przepisy są zgodne z wymienionym przepisem konstytucyjnym również przy takiej interpretacji, która odmawia jednostkom samorządu terytorialnego prawa do uczestniczenia w postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz prawa do wnoszenia skarg do sądów administracyjnych w sytuacji, w której organ danej jednostki rozpatrywał sprawę administracyjna i wydał decyzję administracyjną w pierwszej instancji. Dotyczy to również postępowań prowadzonych w sprawach z dziedziny podatków lokalnych (...). W świetle przedstawionych argumentów nie można zgodzić się z poglądem, że zaskarżone przepisy pozbawiają gminę instrumentów prawnych koniecznych do zapewnienia środków finansowych w jej budżecie, umożliwiających jej prawidłowe funkcjonowanie.

W orzecznictwie sądów administracyjnych także podkreśla się, że w przypadku gdy strony postępowania administracyjnego nie są zainteresowane poddaniem kontroli przez sąd administracyjny korzystnej dla nich decyzji organu odwoławczego, a w ocenie organu pierwszej instancji zachodzą przesłanki niezgodności z prawem tej decyzji, skargę na podstawie art. 8 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) mogą wnieść prokurator lub Rzecznik Praw Obywatelskich, przy czym żadne uregulowania prawne nie stoją na przeszkodzie temu, aby takie zawiadomienie tych organów w takiej sytuacji pochodziło od organu podatkowego (por. postanowienie WSA w Kielcach z dnia 15 września 2009 r. sygn. akt I SA/Ke 379/09, wyrok NSA z 21 kwietnia 2006 r. sygn. akt II OSK 780/05, LEX nr 209459).

Sumując, w sytuacji gdy decyzja wydana przez samorządowe kolegium odwoławcze narusza prawo, jednostka samorządu terytorialnego powinna zawiadomić o tym fakcie prokuratora, który, na mocy przysługującego mu w art. 8 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi uprawnienia, może wnieść do sądu administracyjnego skargę na decyzję wydaną przez samorządowe kolegium odwoławcze, jednakże tylko wówczas, gdy według jego oceny wymaga tego ochrona praworządności lub praw człowieka i obywatela.

Opublikowano: Biul.Skarb. 2010/6/14-15