PL/LM/830/50/BNJ/09/355

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 grudnia 2009 r. Ministerstwo Finansów PL/LM/830/50/BNJ/09/355

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Minister Finansów, z urzędu, zmienia interpretację indywidualną Nr IPPB2/436-448/08-2/AF, wydaną w dniu 23 lutego 2009 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w imieniu Ministra Finansów stwierdzając, że:

1.

nie jest prawidłowe stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie zawarte w uzasadnieniu interpretacji z powodu błędnej oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, iż Pani M.D.-L., zwana dalej "Wnioskodawczynią", jest podatnikiem z tytułu nabytego udziału w nieruchomości,

2.

nie jest prawidłowe stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2008 r., (złożonym w dniu 2 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowy sprzedaży gruntów rolnych.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2008 r. wpłynął do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.), zwanej dalej "upcc", w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania umowy sprzedaży gruntów rolnych.

Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji, w dniu 8 sierpnia 2008 r. Wnioskodawczyni nabyła wraz z małżonkiem, do majątku objętego wspólnością ustawową (majątku wspólnego), w drodze umowy sprzedaży, niezabudowaną nieruchomość o pow. 0,1700 ha stanowiącą użytki rolne (R IIIa i S-R IIIa). Małżonek Wnioskodawczyni jest właścicielem gospodarstwa rolnego o pow. 1,5 ha. Nabyta nieruchomość weszła w skład gospodarstwa rolnego (w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym) należącego do majątku osobistego małżonka Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni nie wyklucza w przyszłości podjęcia starań o wyłączenie gruntów z produkcji rolniczej na cele budownictwa mieszkaniowego (zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego gminy nieruchomość jest położona na terenie zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej).

W oparciu o powyższy stan faktyczny zadano następujące pytanie:

Czy w zaistniałym stanie faktycznym Wnioskodawczyni jest zobowiązana do uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych (Wnioskodawczyni nadmienia, iż rozlicza dochody wspólnie z małżonkiem na formularzu PIT-36).

Zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawczyni, w zaistniałym stanie faktycznym znajdzie zastosowanie przepis art. 9 pkt 2 lit. a) upcc, gdyż zakupiona działka weszła w skład gospodarstwa rolnego stanowiącego własność małżonka Wnioskodawczyni. Nowo nabyta działka stanowi wspólność majątkową małżeńską. Wnioskodawczyni nadmienia, iż w tej sprawie została już wydana interpretacja indywidualna nr IPPB2/436-323/08-3/AF z dnia 14 listopada 2008 r., na wniosek małżonka Wnioskodawczyni.

W interpretacji indywidualnej Nr IPPB2/436-448/08-2/AF Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie stanowisko Wnioskodawczyni zostało uznane za nieprawidłowe. Organ ten stwierdził, że dla zastosowania zwolnienia od podatku muszą być spełnione warunki określone w art. 9 pkt 2 upcc, w tym warunek, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty (nieruchomość niebędąca gospodarstwem rolnym lub jego częścią) zostaną włączone do gospodarstwa rolnego nabywcy.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że nabyta na współwłasność nieruchomość niezabudowana weszła w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością małżonka Wnioskodawczyni, a w konsekwencji takiego stanu faktycznego Wnioskodawczyni jest zobowiązana do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu nabycia udziału w nieruchomości.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów stwierdza, co następuje.

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) upcc podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlega m.in. umowa sprzedaży rzeczy i praw majątkowych. Obowiązek podatkowy z tytułu zawarcia tej umowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej (art. 3 ust. 1 upcc) i ciąży na kupującym (art. 4 pkt 1 upcc).

W przypadku umowy sprzedaży, w której stroną kupującą jest kilka podmiotów, tj. w przypadku, gdy występuje nabycie rzeczy na współwłasność (niezależnie od rodzaju tej współwłasności), obowiązek podatkowy ciąży na wszystkich kupujących. Podatnikami, podlegającymi obowiązkowi podatkowemu na podstawie przepisów upcc są wszyscy kupujący.

Obowiązek zapłaty podatku ciąży na podatnikach tego podatku, a jeżeli obowiązek podatkowy ciąży na kilku podmiotach, podmioty te są zobowiązane solidarnie do zapłaty podatku (art. 5 upcc).

W przypadku nabycia nieruchomości w drodze umowy sprzedaży przez dwóch kupujących, w tym małżonków, obowiązek zapłaty podatku ciąży na tych dwóch podmiotach, kupujących rzecz na współwłasność.

Przepis art. 9 upcc zwiera katalog czynności cywilnoprawnych zwolnionych od podatku od czynności cywilnoprawnych. Na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) upcc zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umowy sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Zwolnienie od podatku ma zastosowanie wówczas, gdy warunki, o których mowa w powołanym przepisie, spełnione są łącznie. Zastrzeżony w art. 9 pkt 2 lit. a) upcc warunek zwolnienia od podatku umowy sprzedaży dotyczy wejścia gruntów w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy (nabywców).

W opisywanym przypadku przedmiotem umowy sprzedaży (przeniesienia własności) jest nieruchomość, jako rzecz, a nie udziały w rzeczy. Nabywcami nieruchomości (na współwłasność) jest Wnioskodawczyni i jej małżonek. Wnioskodawczyni nie jest właścicielem (współwłaścicielem) gospodarstwa rolnego, tym samym nabyta nieruchomość nie weszła w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy (nabywców).

Do zwolnienia od podatku umowy sprzedaży na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) upcc nie jest wystarczające spełnienie warunku włączenia nabytych gruntów w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością jednego z nabywców.

Ponadto, nabyta nieruchomość nie spełniła także żadnego z pozostałych warunków, o których mowa w powołanym przepisie, gdyż w chwili dokonania czynności nie stanowiła gospodarstwa rolnego, a także nie utworzyła gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Wobec powyższego, mając na uwadze warunki określone w art. 9 pkt 2 lit. a) upcc, czynność ta nie podlega zwolnieniu od podatku. W konsekwencji niespełnienia łącznych warunków określonych w art. 9 pkt 2 lit. a) upcc, opisana umowa sprzedaży nieruchomości implikuje obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych, na zasadach ogólnych, określonych w upcc.

Tym samym nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni, iż w zaistniałym stanie faktycznym umowa sprzedaży podlega zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 upcc.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Nr IPPB2/436-448/08-2/AF, wydana w dniu 23 lutego 2009 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, jest także nieprawidłowa. Podejmując rozstrzygnięcie Dyrektor dokonał błędnej oceny prawnej stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię przez stwierdzenie, że Wnioskodawczyni jest zobowiązana do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu nabycia udziału w nieruchomości.

Mając na względzie powyższe, istnieje podstawa do zmiany rozstrzygnięcia podjętego przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

Zmiana tej interpretacji dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.

Na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.) stronie służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów (ul. Świętokrzyska 12; 00-916 Warszawa) - w terminie czternastu dni od dnia doręczenia interpretacji - do usunięcia naruszenia prawa.

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi tego organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ ten nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl