PL/LM/830/13/BNJ/14/RD-26004

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 marca 2014 r. Ministerstwo Finansów PL/LM/830/13/BNJ/14/RD-26004

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, z urzędu, zmienia interpretację indywidualną Nr ITPB2/436-44/13/TJ, wydaną w dniu 4 czerwca 2013 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działającego w imieniu Ministra Finansów na podstawie § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), w ten sposób, iż stwierdza, że stanowisko Fundacji..., zwanej dalej "Wnioskodawczynią", przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2013 r. (uzupełnionym w dniu 26 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych organizacji pożytku publicznego z tytułu umowy sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 26 kwietnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych Wnioskodawczyni, jako organizacji pożytku publicznego, z tytułu umowy sprzedaży nieruchomości.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja - Wnioskodawczyni - będąca organizacją pożytku publicznego, zamierza dokonać zakupu nieruchomości, w której prowadzona będzie jej statutowa działalność, mająca charakter nieopodatkowany oraz nieodpłatny. Zgodnie ze statutem, Wnioskodawczyni prowadzi również działalność odpłatną, jednak nie będzie ona prowadzona w nieruchomości, będącej przedmiotem planowanego nabycia.

Wnioskodawca nadmienia również, że nieruchomość ta przeznaczona będzie również na siedzibę Fundacji, a tym samym prowadzona będzie tam działalność administracyjna, która związana jest zarówno z działalnością odpłatną jak i nieodpłatną.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie:

Czy w opisanej sytuacji Wnioskodawczyni korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 8 pkt 2a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w związku z faktem, że nabyta nieruchomość będzie przeznaczona pod statutową działalność nieodpłatną - korzysta ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 8 pkt 2a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej Nr ITPB2/436-44/13/TJ, wydanej w dniu 4 czerwca 2013 r. stanowisko Wnioskodawczyni zostało przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznane za prawidłowe.

Na podstawie opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego organ ten stwierdził, że na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o p.c.c.", opodatkowaniu tym podatkiem podlegają, m.in. umowy sprzedaży rzeczy. Oznacza to, że co do zasady, nabycie przez Wnioskodawczynię przedmiotowej nieruchomości w drodze umowy sprzedaży stanowić będzie czynność cywilnoprawną podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jednakże, jak wynika z art. 8 pkt 2a ustawy o p.c.c. zwalnia się od podatku organizacje pożytku publicznego, jeżeli dokonają czynności cywilnoprawnych wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Jednocześnie organ ten stwierdził, że z zacytowanego przepisu wynika, że zwolnieniem podmiotowym określonym w tym przepisie objęte są organizacje w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, o ile:

1.

posiadają status organizacji pożytku publicznego oraz

2.

dokonują czynności cywilnoprawnych wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego.

Na podstawie opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego Organ ten stwierdził, że wobec okoliczności, iż Wnioskodawczyni, jako organizacja pożytku publicznego, prowadzić będzie w nabytej nieruchomości działalność nieodpłatną, nie będzie ciążył na niej obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości. W omawianej sprawie spełniona zostanie bowiem dyspozycja przepisu art. 8 pkt 2a ustawy o p.c.c., a więc Fundacja korzystać będzie ze zwolnienia podmiotowego przewidzianego w tym przepisie. Przy czym Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził, że dla powyższego rozstrzygnięcia bez znaczenia pozostaje fakt, iż w nabytej nieruchomości będzie się znajdować siedziba Fundacji, a więc prowadzona w niej będzie działalność administracyjna, obejmująca zarówno działalność odpłatną jak i nieodpłatną. W ocenie tego Organu, działalności polegającej na zarządzaniu i administrowaniu nie można bowiem utożsamiać z działalnością odpłatną, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego, a więc za działalność w sferze zadań publicznych, za którą pobierane jest wynagrodzenie oraz działalność będącą sprzedażą towarów i usług, o których mowa w pkt 2 tego przepisu.

Minister Finansów po dokonaniu analizy akt sprawy stwierdza co następuje.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni, posiadająca status organizacji pożytku publicznego, zamierza dokonać zakupu nieruchomości, w której znajdować się będzie jej siedziba oraz prowadzona będzie działalność nieopodatkowana i nieodpłatna. Nieruchomość ta przeznaczona będzie również na siedzibę Fundacji, a tym samym prowadzona będzie tam działalność administracyjna związana zarówno z działalnością odpłatną, jak i nieodpłatną.

Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o p.c.c., podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają, m.in. umowy sprzedaży. Obowiązek podatkowy z tytułu umowy sprzedaży powstaje z chwilą dokonania czynności i ciąży na kupującym (art. 3 ust. 1 pkt 1 i art. 4 pkt 1 ustawy o p.c.c.).

Zgodnie z art. 9 pkt 2a ustawy o p.c.c., zwalnia się od podatku, jako stronę czynności, organizacje pożytku publicznego, jeżeli dokonają czynności cywilnoprawnych wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Jak wynika z tego przepisu dla skorzystania ze zwolnienia muszą być spełnione łącznie dwa warunki:

1.

podmiot będący stroną czynności posiada status organizacji pożytku publicznego oraz

2.

dokonuje czynności cywilnoprawnych wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego.

Analiza wniosku o wydanie interpretacji wskazuje, że Wnioskodawczyni spełnia pierwszy z warunków o charakterze podmiotowym, gdyż posiada status organizacji pożytku publicznego.

Drugi warunek niezbędny do skorzystania ze zwolnienia dotyczy dokonywanej czynności cywilnoprawnej. Zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy czynność, której stroną będzie organizacja pożytku publicznego, zostanie dokonana wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego.

Zarówno odpłatna, jak i nieodpłatna działalność organizacji pożytku publicznego została zdefiniowana w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Działalnością nieodpłatną pożytku publicznego, w rozumieniu przepisu art. 7 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.) jest działalność prowadzona, m.in. przez organizacje pozarządowe, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4 tej ustawy, za które nie pobierają one wynagrodzenia. Sfera zadań publicznych, określonych w art. 4 tej ustawy obejmuje szereg zadań użyteczności publicznej takich, jak przykładowo zadania w zakresie: pomocy społecznej, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, działalności charytatywnej, ochrony zdrowia, promocji zatrudnienia, działalności na rzecz osób niepełnosprawnych, wspierania i upowszechniania kultury fizycznej. Zgodnie z art. 8 pkt 2a ustawy o p.c.c. zwolnienie ma zastosowanie jedynie w przypadku dokonania przez organizacje pożytku publicznego czynności cywilnoprawnych dokonywanych wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego, którą stanowi w myśl powyższych przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - świadczenie usług, za które organizacja pozarządowa prowadząca tę działalność nie pobiera wynagrodzenia.

W świetle tych przepisów, nie może być zakwalifikowana do nieodpłatnej działalności pożytku publicznego opisana we wniosku umowa sprzedaży zawarta przez Wnioskodawczynię, jako kupującą, której przedmiotem będzie nabycie na własność nieruchomości, a nie świadczenie powyższych usług, tym bardziej, że nabycie nieruchomości nastąpi z zamiarem przeznaczenia jej na siedzibę Wnioskodawczyni oraz prowadzenie działalności administracyjnej związanej zarówno z działalnością nieodpłatną, jak i odpłatną.

Jak wynika z art. 24 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, m.in. zwolnienie od podatku od czynności cywilnoprawnych - w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Wobec niespełnienia tych zasad, tj. niespełnienia drugiego z warunków określonych w art. 8 pkt 2a ustawy o p.c.c., Wnioskodawczyni nie może skorzystać ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych. Oznacza to, że będzie zobowiązana do zapłaty tego podatku, na zasadach ogólnych określonych w ustawie o p.c.c.

Wbrew twierdzeniom Dyrektora Izby Skarbowej należy stwierdzić, że warunek zastosowania przepisu art. 8 pkt 2a ustawy o p.c.c. nie jest warunkiem negatywnym polegającym na prowadzeniu działalności odpłatnej, lecz pozytywnym, którym jest dokonanie czynności wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego. Wyklucza to zatem możliwość zastosowania zwolnienia w tej sprawie.

Uwzględniając orzecznictwo sądów należy wskazać, że ulgi i zwolnienia, jako odstępstwo od konstytucyjnej zasady powszechności i równości opodatkowania, powinny być interpretowane ściśle literalnym brzmieniem przepisów (m.in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 lutego 2014 r. II FSK 397/12, z dnia 13 grudnia 2012 r. sygn. akt II FSK 969/11 oraz z dnia 12 października 2012 r. sygn. akt II FSK 474/11, a także wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 10 maja 2012 r. sygn. akt. III SA/Po 960/11).

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji jest nieprawidłowe.

Wobec powyższego, należało zmienić interpretację indywidualną nr ITPB2/436-44/13/TJ, wydaną w dniu 4 czerwca 2013 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działającego w imieniu Ministra Finansów.

Zmiana tej interpretacji dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej zmiany.

Na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.) stronie służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów (ul. Świętokrzyska 12; 00-916 Warszawa) - w terminie czternastu dni od dnia doręczenia zmiany interpretacji - do usunięcia naruszenia prawa.

Skargę wnosi się (w dwóch egzemplarzach) za pośrednictwem Ministra Finansów w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi tego organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ ten nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl