PL.II.k.0550-1/09 - Zasady naliczania i poboru opłaty miejscowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 kwietnia 2009 r. Urząd Miasta w Olsztynie PL.II.k.0550-1/09 Zasady naliczania i poboru opłaty miejscowej.

PISEMNA INTERPRETACJA PRZEPISÓW PRAWA PODATKOWEGO

Prezydent Miasta Olsztyn na podstawie art. 14j, art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku ze złożonym wnioskiem w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2009 r. oraz piśmie z 2 marca 2009 r. (data wpływu 3 marca 2009 r.) oraz 7. dnia 24 marca 2009 r. (data wpływu 26 marca 2009 r.) uzupełniającymi braki formalne na wezwanie z dnia 24 lutego 2009 r. i 18 marca 2009 r. dotyczące naliczania i poboru opłaty miejscowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2009 r. do Wydziału Podatków i Opłat Urzędu Miasta Olsztyn wpłynął wniosek o wydanie interpretacji prawnej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, dotyczącego przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych z 12 stycznia 1991 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.).

We wniosku strona wskazała, iż zachodzi wątpliwość w zakresie naliczania i poboru opłaty miejscowej w przypadku, gdy goście hotelowi przyjeżdżają, do hotelu prowadzonego przez X i przebywają w celach turystycznych, wypoczynkowych lub szkoleniowych w pierwszym dniu pobytu nie dłużej niż 22 godziny w przedziale czasu pomiędzy godz. 14.00 danego dnia, a 12.00 dnia następnego.

Stanowisko podatnika:

We wniosku podatnik wywodzi, iż zgodnie z zapisem art. 17 ust. 1 zacytowanej powyżej ustawy opłata miejscowa jest pobierana od osób fizycznych przebywających dłużej niż dobę w celach turystycznych, wypoczynkowych lub szkoleniowych. Oznacza to, że opłatę miejscową pobiera się za pobyt, jeżeli pobyt ten trwa dłużej niż dobę, począwszy od pierwszego dnia pobytu.

Jednocześnie pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania strona oświadczyła, iż elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem postępowania podatkowego, kontroli podatkowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w drodze decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

Prezydent Miasta Olsztyn po przeanalizowaniu stanu faktycznego oraz stanowiska podatnika przedstawionego we wniosku wyjaśnia co następuje:

Na podstawie art. 14j w związku z art. 14b Ordynacji podatkowej, stosownie do swojej właściwości m.in. prezydent miasta na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Składając wniosek podatnik jest zobowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych z 12 stycznia 1991 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) opłata miejscowa jest pobierana od osób fizycznych przebywających dłużej niż dobę w celach turystycznych, wypoczynkowych lub szkoleniowych w miejscowościach posiadających korzystne właściwości klimatyczne, walory krajobrazowe oraz warunki umożliwiające pobyt osób w tych celach.

Szczegółowe zasady ustalania poboru oraz terminy i wysokość stawki opłaty miejscowej na terenie miasta Olsztyn określa uchwała Nr XXXIV/422/08 Rady Miasta Olsztyn z dnia 26 listopada 2008 r. w sprawie ustalenia miejscowości, w których pobiera się opłatę miejscową oraz opłaty miejscowej. Zgodnie z dyspozycją § 1 uchwały opłatę miejscową pobiera się na terenie miasta Olsztyn. Przepis § 2 ustala wysokość tej opłaty za każdy dzień pobytu.

Z powołanych przepisów wynika, że obowiązek podatkowy uiszczenia opłaty miejscowej przekształca się w zobowiązanie podatkowe wraz z upływem każdego dnia pobytu i jest związany z faktycznym przebywaniem na terenie miasta Olsztyn w celach określonych przez ustawodawcę, to jest turystycznych, wypoczynkowych lub szkoleniowych i nie został uzależniony od dopełnienia jakichkolwiek dodatkowych formalności.

Dodać należy, iż ustawa o podatkach i opłatach lokalnych nie definiuje pojęcia "doby", ani też nie odsyła do innego aktu prawnego. Nie mniej jednak oczywistym jest, że doba hotelowa uzależniona jest od wpisu osoby w książce meldunkowej danego hotelu i nie jest tożsama z dobą kalendarzową. Przyjęcie opcji, że ustawodawca posługuje się pojęciem doby hotelowej, a nie doby kalendarzowej prowadziłoby do zawężenia kręgu podmiotów zobowiązanych do uiszczenia opłaty miejscowej.

Dlatego też należy przyjąć, że ustawa o podatkach i opłatach lokalnych w art. 17 posługuje się pojęciem doby kalendarzowej, a opłata miejscowa pobierana jest w przypadku przebywania na terenie miasta Olsztyna, jeśli pobyt ten trwa dłużej niż dobę, za każdy dzień pobytu.

Obowiązek zapłaty opłaty miejscowej związany jest z faktycznym przebywaniem na terenie danej miejscowości i w celach określonych przez ustawodawcę. Należy jednak podkreślić, że sani fakt wjazdu do miejscowości odpowiadającej kryteriom określonym w art. 17 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych bez zamiaru pobytu w celach turystycznych, wypoczynkowych lub szkoleniowych nie powoduje obowiązku uiszczenia opłaty miejscowej. Obowiązek ten powstaje, gdy osoba przebywa w takiej miejscowości w celach wskazanych w wyżej powołanym przepisie.

Ponadto wskazać należy, iż pobrano opłatę za wydanie interpretacji prawnej w wysokości 40,00 zł, ponieważ podatnik we wniosku o wydanie interpretacji przedstawił jeden stan faktyczny.

Na niniejszą interpretację przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia przedmiotowej interpretacji. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, który wydał interpretację.

Opublikowano: www.olsztyn.eu