PK4/8012/325/GWR/13/2014/RD-117508

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2014 r. Ministerstwo Finansów PK4/8012/325/GWR/13/2014/RD-117508

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. #8722; Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów zmienia interpretację indywidualną z dnia 15 lipca 2013 r. znak: IBPBII/2/415-411/13/NG wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w imieniu Ministra Finansów w ten sposób, iż stwierdza, że:

1.

stanowisko Wnioskodawcy zawarte we wniosku z dnia 13 kwietnia 2013 r. w zakresie prawa spadkobiercy do złożenia wniosku o zwrot części wydatków, poniesionych przez spadkodawcę na zakup materiałów budowlanych w związku z remontem lokalu mieszkalnego budową budynku mieszkalnego oraz prawa uzyskania przez Wnioskodawcę będącego spadkobiercą zwrotu ww. wydatków #8722; jest prawidłowe,

2.

stanowisko Wnioskodawcy zawarte we wniosku z dnia 13 kwietnia 2013 r. w zakresie wskazania urzędu skarbowego, właściwego do rozpatrzenia złożonego przez spadkobiercę wniosku o zwrot części wydatków, poniesionych przez spadkodawcę na zakup materiałów budowlanych w związku z budową budynku mieszkalnego #8722; jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskodawca wnioskiem z dnia 13 kwietnia 2013 r. wystąpił o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym m.in. w zakresie ustalenia prawa wnioskodawcy do zwrotu części wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym poniesionych przez zmarłego ojca.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W drugiej połowie 2009 r. ojciec Wnioskodawcy zakupił działkę i rozpoczął na niej budowę domu jednorodzinnego. Na początku czerwca 2011 r. działka wraz z domem jednorodzinnym została przekazana Wnioskodawcy przez ojca w akcie darowizny. Stan domu w momencie darowizny można określić jako "stan deweloperski". Wszystkie materiały budowlane zostały zakupione do tego czasu przez ojca Wnioskodawcy. Faktury na zakup tych materiałów zostały wystawione na imię i nazwisko ojca Wnioskodawcy. W momencie darowizny pozostały jeszcze ostatnie formalności niezbędne do złożenia wniosku o zakończeniu budowy.

Ojciec Wnioskodawcy zmarł w dniu 26 czerwca 2011 r. Po śmierci ojca Wnioskodawca dokonał przepisania pozwolenia na budowę na swoje nazwisko i kontynuował załatwienie formalności niezbędnych do złożenia wniosku o zakończeniu budowy. Faktury na zakup materiałów były od tej pory wystawiane na nazwisko Wnioskodawcy.

W listopadzie 2012 r. zostało zgłoszone i potwierdzone zakończenie budowy.

W dniu 25 kwietnia 2012 r. odbyła się sprawa spadkowa, w wyniku której Wnioskodawca nabył 50% spadku po ojcu. Pozostałe 50% nabył brat Wnioskodawcy.

W wyniku spadku, poza ewentualnym zwrotem VAT-u za materiały budowlane nabyte przez ojca do budowy domu, ani Wnioskodawca, ani jego brat nie uzyskali żadnych rzeczy lub praw majątkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1. Czy Wnioskodawca może ubiegać się o zwrot podatku VAT za materiały budowlane zakupione przez ojca do czasu przekazania Wnioskodawcy działki i domu w akcie darowizny (z faktur wystawionych na imię i nazwisko ojca Wnioskodawcy).

2. Czy Wnioskodawca może ubiegać się o 100% zwrotu podatku VAT za wyżej wymienione materiały budowlane, czy tylko 50% odpowiadające udziałowi w nabytym spadku.

3. W jakim urzędzie skarbowym należy złożyć wniosek o zwrot podatku VAT, w urzędzie skarbowym, do którego przynależał ojciec Wnioskodawcy, czy w urzędzie skarbowym, do którego przynależy Wnioskodawca, ewentualnie jego brat.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do ubiegania się o 50% zwrotu podatku VAT za materiały budowlane zakupione przez swojego ojca przed przekazaniem Wnioskodawcy działki i domu w akcie darowizny. Prawo do zwrotu pozostałych 50% ma, zdaniem Wnioskodawcy, jego brat, na podstawie nabytego spadku.

Wniosek o zwrot 50% podatku VAT Wnioskodawca powinien złożyć w urzędzie skarbowym, do którego przynależy Wnioskodawca.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołuje się na wyrok NSA z dnia 20 września 2011 r. sygn. akt I FSK 1370/10.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy Minister Finansów zważa co następuje.

Zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Powyższy przepis nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić taką interpretację w dowolnym czasie.

Zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową lub remontem budynku mieszkalnego lub jego części, w okresie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym we wniosku z dnia 13 kwietnia 2013 r. stanie faktycznym, regulowała ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468, z późn. zm.).

Z dniem 1 stycznia 2014 r. ww. ustawa straciła moc na podstawie art. 38 w związku z art. 39 ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi (Dz. U. z 2013 r. poz. 1304, z późn. zm.). Natomiast zasady zwrotu wydatków poniesionych przed wejściem w życie nowej ustawy określa art. 32 ust. 1 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi. Zgodnie z tym przepisem osoba fizyczna, która przed dniem 1 stycznia 2014 r. poniosła wydatki na zakup materiałów budowlanych, o których mowa w ustawie z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, ma prawo ubiegać się po dniu 31 grudnia 2013 r. o zwrot części tych wydatków na dotychczasowych zasadach.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

1.

budową budynku mieszkalnego;

2.

nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;

3.

remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Zwrot, o którym mowa powyżej, dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT (art. 3 ust. 3 ww. ustawy). Ponadto zwrot dotyczy jedynie wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r. (art. 3 ust. 2 ww. ustawy).

Stosownie do art. 4 ust. 1 ww. ustawy prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Z kolei w myśl art. 4 ust. 5 ww. ustawy prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna posiada:

1.

prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. #8722; Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3;

2.

pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. #8722; Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.

Zwrot, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym, o czym stanowi art. 5 ust. 1 tej ustawy.

Przepisy ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym nie regulują kwestii związanych z następstwem prawnym spadkobierców osób fizycznych, które złożyły wniosek o zwrot wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, czy też były uprawnione do złożenia takiego wniosku.

Na mocy art. 7 ww. ustawy, w sprawach nieuregulowanych w tej ustawie stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.). Oznacza to, że do następstwa prawnego spadkobierców osób fizycznych, które poniosły wydatki związane z budownictwem mieszkaniowym powinny mieć odpowiednie zastosowanie przepisy art. 97#8722;105 Ordynacji podatkowej. Odpowiednie stosowanie tych przepisów oznacza, iż dotyczyć ono będzie także publicznoprawnych praw i obowiązków wynikających z ww. ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 97 § 1 powołanej ustawy, spadkobiercy podatnika, z zastrzeżeniem § 2, przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy. Przepis ten stosuje się również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego (art. 97 § 4 Ordynacji podatkowej).

Z powyższego wynika, że w oparciu o przepis art. 97 § 1 w zw. z art. 97 § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa spadkobierca osoby, która poniosła wydatki wskazane w ustawie o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, przejmuje także #8722; odpowiednio #8722; majątkowe prawa spadkodawcy, a więc także prawo zwrotu części wydatków dokonywanego na podstawie powołanej ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Uprawnienia spadkodawcy do otrzymania kwoty zwrotu nie można ograniczać do sytuacji, gdy stosowny wniosek w tym przedmiocie został złożony przez spadkodawcę. Skoro bowiem sytuacja prawna spadkodawcy jest jasno w podanym zakresie określona w przepisach ustawy - Ordynacja podatkowa, a złożenie wniosku o zwrot powoduje jedynie realizację istniejącego uprawnienia, to prawo uzyskania zwrotu przechodzi na spadkobiercę niezależnie od tego, czy wniosek został złożony przez spadkodawcę, czy uczyni to dopiero spadkobierca.

Spadkobiercą podatnika, o którym mowa w Ordynacji podatkowej, jest spadkobierca w rozumieniu cywilistycznym. W art. 1025 § 2 Kodeksu cywilnego ustanowiono domniemanie, że osoba, która uzyskała stwierdzenie nabycia spadku albo poświadczenie dziedziczenia, jest spadkobiercą. Z powyższej regulacji wynika, że krąg osób będących spadkobiercami podatnika ustala się na podstawie postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku lub aktu poświadczenia dziedziczenia. Do odpowiedzialności spadkobierców za zobowiązania podatkowe spadkodawcy stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego o przyjęciu i odrzuceniu spadku oraz o odpowiedzialności za długi spadkowe (art. 98 § 1 Ordynacji podatkowej).

Podsumowując należy stwierdzić, że w sprawie będącej przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej Wnioskodawcy jako spadkobiercy przysługuje prawo ubiegania się o zwrot części wydatków na zakup materiałów budowlanych, które poniósł jego zmarły ojciec - spadkodawca do dnia przekazania w drodze darowizny przedmiotowej działki wraz z domem jednorodzinnym na podstawie wystawionych na niego faktur. Spadkobierca może otrzymać zwrot części wydatków poniesionych w związku z budownictwem mieszkaniowym, po złożeniu wniosku i dołączeniu faktur potwierdzających poniesienie tych wydatków przez spadkodawcę. Podkreślić przy tym należy, że sama czynność złożenia wniosku o dokonanie zwrotu części wydatków nie powoduje powstania prawa do zwrotu. Złożenie wniosku jest konieczne dla zidentyfikowania podmiotu domagającego się zwrotu i zweryfikowania, czy spełnia on warunki przewidziane w ustawie o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Zwraca się bowiem uwagę, że adresatami ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym ustawy są konsumenci, nie zaś osoby występujące w charakterze podatników podatku od towarów i usług.

Zaprezentowany powyżej pogląd znajduje także potwierdzenie w orzecznictwie sądowo administracyjnym (por. wyrok WSA w Łodzi z dnia 1 czerwca 2010 r., sygn. akt I SA/Łd 156/10; wyrok NSA z dnia 20 września 2011 r., sygn. akt I FSK 1370/10; wyrok WSA w Poznaniu z dnia 2 grudnia 2008 r., sygn. akt I SA/Po 1228/08).

Jednocześnie wskazać należy, że Wnioskodawca będący spadkobiercą będzie uprawniony do zwrotu części wydatków, poniesionych przez spadkodawcę na zakup materiałów budowlanych w związku z remontem lokalu mieszkalnego budową budynku mieszkalnego odpowiednio do wielkości udziału jaki nabył w wyniku spadkobrania. Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że w dniu 25 kwietnia 2012 r. odbyła się sprawa spadkowa, w wyniku której Wnioskodawca nabył 50% spadku po ojcu.

Odnosząc się do stanowiska Wnioskodawcy zawartego w pkt 3 wniosku z dnia 13 kwietnia 2013 r. w zakresie wskazania urzędu skarbowego, właściwego do rozpatrzenia złożonego przez spadkobiercę wniosku o zwrot części wydatków, poniesionych przez spadkodawcę na zakup materiałów budowlanych w związku z budową budynku mieszkalnego należy wskazać, że jest ono prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, zwrot, o którym mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy, dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym. Definicję urzędu skarbowego zawiera art. 2 pkt 4 ww. ustawy, w myśl którego ilekroć w przepisach ustawy mowa jest o urzędzie skarbowym rozumie się przez to naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej wniosek, w dniu złożenia przez nią wniosku, przy czym w przypadku wspólnego wniosku małżonków mających różne miejsca zamieszkania #8722; naczelnika urzędu skarbowego wskazanego we wniosku, jeżeli jest on właściwy ze względu na miejsce zamieszkania przynajmniej jednego z małżonków.

Oznacza to, że przepisy ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, wprost stanowią, że urzędem skarbowym, do którego należy adresować wniosek jest urząd skarbowy właściwy według miejsca zamieszkania osoby składającej wniosek, co wyłącza możliwość stosowania w tym zakresie przepisów Ordynacji podatkowej w tym przepisu art. 100 stosowanego dla potrzeb ustalenia właściwości miejscowej urzędu skarbowego w sprawach dotyczących orzekania o odpowiedzialności spadkobierców. Jak stanowi bowiem art. 7 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, przepisy Ordynacji podatkowej stosuje się wyłącznie w sprawach nieuregulowanych w niniejszej ustawie.

Niniejsza zmieniona interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 13 kwietnia 2013 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl