PI/005-176/05/P/03, PV-JP/443-36/O/05 - Ustalenie proporcji, którą korygować się będzie podatek naliczony za 2004

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 marca 2005 r. Urząd Skarbowy w Malborku PI/005-176/05/P/03, PV-JP/443-36/O/05 Ustalenie proporcji, którą korygować się będzie podatek naliczony za 2004

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r.) po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 28 lutego 2005 r. uzupełnionego w dniu 18 marca 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie określenia czy otrzymana dopłata obszarowa powinna być uwzględniona przy ustalaniu wysokości wskaźnika proporcji za rok 2004 za pomocą której dokonuje się odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług.

stwierdzam, że

stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE:

W złożonym w tutejszym organie podatkowym piśmie z dnia 28 lutego 2005 r. uzupełnionym w dniu 18 marca 2005 r. podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:

Podatnik prowadzi działalność opodatkowaną i zwolnioną od podatku VAT. W grudniu 2004 r. otrzymało dopłatę obszarową od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Dopłaty te będą wpływały co roku. Podatnik korygując podatek naliczony za 2004 r. doliczył dopłatę obszarową do mianownika wskaźnika, którym rozliczył naliczony podatek od towarów i usług.

W związku z powyższym podatnik zwrócił się z zapytaniem czy otrzymana dopłata obszarowa powinna być uwzględniona przy ustalaniu wysokości proporcji za rok 2004 r.

Zdaniem podatnika otrzymana dopłata obszarowa nie ma wpływu na cenę sprzedaży towarów i usług to znaczy nie ma związku z konkretnymi dostawcami i nie powinna być wliczona do mianownika ustalonego za 2004 r. wskaźnika.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego tutejszy organ podatkowy stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Ponadto, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo - art. 90 ust. 3 wyżej cytowanej ustawy. Proporcję, o której mowa, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Jednocześnie w myśl art. 90 ust. 5 do obrotu, o którym mowa w ust. 3 nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów, o których mowa w art. 87 ust. 3, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności a ust. 6 wskazuje, iż do obrotu, o którym mowa w ust. 3 nie wlicza się do obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 poz. 3, w zakresie w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Zgodnie z art. 90 ust. 7 wyżej cytowanej ustawy do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji, dotacji innych niż określone w art. 29 ust. 1.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest natomiast kwota należna z tytułu sprzedaży, obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy, pomniejszona o kwotę należnego podatku, a także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Zatem w sytuacji, gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą lub świadczeniem usługi - otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawowy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług (dotacja przedmiotowa). Aby tak jednak było takie dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą lub świadczeniem usług. Natomiast w sytuacji, gdy taki związek bezpośredni nie występuje, dotacje mające na celu dofinansowanie działalności nie uzależnione od ilości i wartości świadczonych usług nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i tylko taką dotację należy uwzględnić w kwocie obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Natomiast art. 163 ust. 2 wyżej cytowanej ustawy wskazuje na sposób ustalenia proporcji, którą korygować się będzie podatek naliczony za 2004 r. I tak korekta za 2004 r. dotyczy okresu od 1 maja 2004 r. do końca roku podatkowego.

Do obliczenia proporcji przyjmuje się obroty osiągnięte w tym okresie. Obliczoną za ten okres proporcję stosuje się przy wyliczeniu kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zgodnie z art. 90 w trakcie 2005 r. W stosunku do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych przed dniem 1 maja 2004 r. stosuje się przepisy art. 20 ust. 5 ustawy, o której mowa w art. 175.

Wskaźnik (procentowy lub ułamkowy) ustala się w następujący sposób:

Określenie wartości licznika ustalonej proporcji (ułamka): w liczniku ustalonej proporcji uwzględnia się roczny obrót z tytułu czynności, w związku z którymi przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, tzn. wartość transakcji, które dają podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego. Określenie wartości mianownika ustalonej proporcji: na kwotę wskazaną w mianowniku składa się suma kwoty ustalonej w liczniku tego ułamka oraz wartości czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku.

W przedmiotowej sprawie dopłata obszarowa otrzymana została od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, którą nie można zaliczyć do obrotu podlegającego opodatkowaniu, gdyż nie istnieje bezpośredni związek między dofinansowaniem a konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Wobec powyższego należy przyjąć, iż zwiększa ona obrót z tytułu czynności w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia podatku należnego a tym samym winna być ona ujęta wyłącznie w mianowniku ustalanej proporcji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl