PI/005-1629/05/P/08 - Jak należy wykazać w informacji podsumowującej oraz deklaracji VAT zaliczkę otrzymaną na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 lipca 2006 r. Izba Skarbowa w Gdańsku PI/005-1629/05/P/08 Jak należy wykazać w informacji podsumowującej oraz deklaracji VAT zaliczkę otrzymaną na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów?

DECYZJA

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku działając na podstawie:

*

art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.);

zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pruszczu Gdańskim znak NP/443-42/2/05/k.c. z dnia 10 listopada 2005 r. w części dotyczącej wykazania w deklaracji VAT oraz ewidencji podatkowej otrzymanej na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zaliczki jako dostawy krajowej według stawki podatku VAT obowiązującej na terytorium kraju.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 9 sierpnia 2005 r. Podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pruszczu Gdańskim z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie sporządzenia informacji podsumowującej VAT-UE w związku z otrzymaną zaliczką przed wydaniem towaru w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

W złożonym zapytaniu Podatnik wskazał następujący stan faktyczny:

Podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (pocztówek) na rzecz kontrahenta niemieckiego, posiadającego numer, pod którym jest zidentyfikowany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium Niemiec. W czerwcu 2005 r. Podatnik otrzymał zaliczkę na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, które zostaną dostarczone w okresie późniejszym. Wnioskująca wystawiła fakturę dokumentującą otrzymaną zaliczkę ze stawką podatku VAT w wysokości 0% zgodnie z art. 42 ust. 11 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług oraz wykazała otrzymaną zaliczkę w deklaracji VAT-7 jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jednocześnie Wnioskująca przedstawiła własne stanowisko, zgodnie z którym otrzymaną na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zaliczkę należy wykazać w informacji podsumowującej VAT-UE za drugi kwartał 2005 r. oraz w deklaracji VAT-7 za miesiąc czerwiec 2005 r. jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w wysokości otrzymanej zaliczki.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszczu Gdańskim postanowieniem znak NP/443-42/2/05/k.c. z dnia 10 listopada 2005 r. uznał, iż w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego stanowisko zawarte w przedmiotowym wniosku, zgodnie z którym Wnioskująca uważa, iż otrzymaną na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zaliczkę należy wykazać w informacji podsumowującej VAT-UE za drugi kwartał 2005 r. oraz w deklaracji VAT-7 za miesiąc czerwiec 2005 r. jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w wysokości otrzymanej zaliczki, jest nieprawidłowe.

W uzasadnieniu Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszczu Gdańskim wskazał, iż zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik ma obowiązek sporządzenia informacji podsumowującej o wewnątrzwspólnotowych dostawach oraz wewnątrzwspólnotowych nabyciach w sytuacji gdy powstał u niego obowiązek podatkowy z tytułu wykonywanych wyżej czynności oraz złożenia tej informacji we właściwym miejscowo urzędzie skarbowym za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy. Wnioskująca nie wykazuje otrzymanej zaliczki w informacji podsumowującej gdyż nie mieści się ona w zakresie pojęcia wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów w rozumieniu art. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie, w myśl art. 99 ust. 1 ww. ustawy podatnicy są obowiązani do składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowych za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, a w świetle art. 109 ust. 3 ustawy podatnicy dokonujący wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów mają obowiązek prowadzenia ewidencji podatkowych zawierających dane określone w przywołanym przepisie ustawy. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszczu Gdańskim wskazał, iż Wnioskująca jest obowiązana wykazać otrzymaną na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zaliczkę w ewidencji oraz w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu jej otrzymania (tj. za miesiąc czerwiec 2005 r.) traktując ją jako dostawę krajową opodatkowaną według stawki podatku VAT obowiązującej na terytorium kraju. Jednocześnie Wnioskująca po otrzymaniu dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium kraju będzie miała prawo do dokonania korekty deklaracji VAT-7, w której wykazała przedmiotową zaliczkę jako dostawę krajową.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, biorąc pod uwagę przedstawiony w sprawie stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 13 ust. 1 cyt. ustawy przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Jednocześnie, w świetle art. 13 ust. 2 ustawy wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów ma miejsce pod warunkiem, iż nabywca towarów jest:

1.

podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2.

osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

3.

podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe zharmonizowane, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

4.

podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik dokona dostawy towarów (pocztówek) na rzecz kontrahenta niemieckiego, posiadającego numer, pod którym jest zidentyfikowany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium Niemiec. Dostawa realizowana przez Wnioskującą z całą pewnością stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w rozumieniu art. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium kraju.

Jednocześnie w świetle art. 100 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane dalej "informacjami podsumowującymi", za okresy kwartalne do 25 miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu:

1.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspolnotowych nabyć towarów;

2.

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

W myśl art. 100 ust. 3 ustawy informacja podsumowująca powinna zawierać w szczególności następujące dane:

1.

nazwę lub imię i nazwisko podmiotu, o którym mowa w ust. 1 lub 2, oraz jego numer identyfikacji podatkowej podany w potwierdzeniu dokonanym przez naczelnika urzędu skarbowego zgodnie z art. 97 ust. 9;

2.

właściwy i ważny numer identyfikacyjny kontrahenta nadany mu w państwie członkowskim, z którego dokonywane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów;

3.

kod kraju, z którego jest dokonywane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów;

4.

łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wyrażoną zgodnie z art. 31 oraz łączną wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów.

Mając powyższe na uwadze, podatnik dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zobowiązany jest do wykazania wszystkich dokonanych w danym kwartale transakcji w informacji podsumowującej VAT UE podając właściwy i ważny numer identyfikacyjny kontrahenta nadany w państwie członkowskim, poprzedzony dwuliterowym kodem tego państwa. W przedmiotowej sprawie Wnioskująca otrzymała dopiero zaliczkę na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, która zostanie zrealizowana w okresie późniejszym. W związku z tym, iż fizyczny wywóz towarów nie miał jeszcze miejsca, a tym samym nie powstał obowiązek podatkowy z tytułu przeprowadzonej transakcji, Wnioskująca nie uwzględnia otrzymanej zaliczki w informacji podsumowującej VAT UE o dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostawach za drugi kwartał 2005 r.

W tym zakresie Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku potwierdza stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pruszczu Gdańskim zawarte w postanowieniu znak NP/443-42/2/05/k.c. z dnia 10 listopada 2005 r.

Jednocześnie, zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

W myśl natomiast art. 109 ust. 3 cyt. ustawy podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku, na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegająca wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzania deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzania deklaracji podatkowej.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje, iż Wnioskująca jest obowiązana wykazać otrzymaną w miesiącu czerwcu 2005 r. zaliczkę na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zarówno w ewidencji, jak i deklaracji VAT za ten miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu jej otrzymania. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku zauważa jednakże, iż Wnioskująca nie otrzymała przedmiotowej zaliczki na poczet dostawy krajowej, lecz na poczet wewnatrzwspólnotowej dostawy towarów. Nieprawidłowym zatem jest wykazanie jej w deklaracji VAT, jak i ewidencji podatkowej jako dostawy krajowej i opodatkowanie jej stawką podatku od towarów i usług obowiązującą na terytorium kraju.

Kwestia opodatkowania zaliczek na dostawy wewnątrzwspólnotowe nie została wprost uregulowana w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług. Prawo do skorzystania z preferencji podatkowej nie może być w żadnym razie rozpatrywane w kontekście przesłanek wymienionych w art. 42 ust. 1 ustawy, których spełnienie uprawnia Podatnika do zastosowania 0% stawki podatku VAT dla dokonanej już wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje, że do zaliczek na określone czynności stosuje się stawkę właściwą dla tych czynności. Zatem, Wnioskująca ma prawo opodatkować, a tym samym wykazać w deklaracji VAT oraz w ewidencji podatkowej otrzymaną zaliczkę według stawki podatku VAT przewidzianej dla czynności na poczet której otrzymała zaliczkę, tj. według stawki 0% określonej w art. 41 ust. 3 ustawy, a spełnienie przesłanek zawartych w art. 42 ust. 1 ustawy będzie decydujące dla opodatkowania całej zrealizowanej transakcji preferencyjną stawką podatku dopiero pod dokonaniu fizycznego wywozu towarów.

Dyrektor tut. Izby zwraca jednocześnie uwagę, iż zgodnie z art. 87 ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005 r. do obrotu o którym mowa w ust. 3, wlicza się obrót z tytułu otrzymania należności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 12 albo art. 20 ust. 3, pod warunkiem przedstawienia w urzędzie skarbowym zabezpieczenia majątkowego w kwocie odpowiadającej kwocie podatku jaka byłaby należna gdyby obrót ten dotyczył dostawy towarów na terytorium kraju, do czasu przedstawienia dokumentów potwierdzających eksport towarów albo wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, objętych tą należnością.

W świetle powyższego, w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku rozstrzygnięcie zawarte w przedmiotowym postanowieniu w części dotyczącej wykazania otrzymanej na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zaliczki w ewidencji podatkowej oraz deklaracji VAT jest nieprawidłowe. Takie działanie obliguje Dyrektora tut. Izby do podjęcia rozstrzygnięcia w oparciu o art. 14b § 5 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa. Zgodnie bowiem z art. 14b § 2 ww. ustawy interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5. W myśl art. 14b § 5 pkt 2 cyt. ustawy organ odwoławczy z urzędu w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

W świetle powyższego postanowiono jak w sentencji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl