PI/005-16/Z/06 - Sprzedaż usług kulturalnych organizatorowi imprezy
Pismo z dnia 4 lipca 2005 r. Izba Skarbowa w Gdańsku PI/005-16/Z/06 Sprzedaż usług kulturalnych organizatorowi imprezy
Pytanie podatnika
Podatnik dla opodatkowania sprzedaży w/w usług stosuje 7 % stawkę podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 i poz. 156 załącznika Nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zarówno do sprzedaży biletów wstępu na koncert/spektakl osobom fizycznym, jak i do zryczałtowanej sprzedaży spektaklu w/w odbiorcom zbiorowym.
W swoim zapytaniu z dnia 12 stycznia 2005 r. Podatnik zwrócił się z prośbą o potwierdzenie poprawności stosowania przez siebie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w przedstawionym stanie faktycznym.
Decyzja
Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, działając na podstawie:
art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.);
po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 23 kwietnia 2005 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Słupsku nr PIII/2/443-8/05 z dnia 14 kwietnia 2005 r. zawierające pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług zryczałtowanej sprzedaży podmiotom zbiorowym wstępu na wystawiane przez Podatnika spektakle/koncerty.
zmienia będące przedmiotem zażalenia postanowienie
Uzasadnienie
Pismem z dnia 12 stycznia 2005 r. Podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Słupsku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług z zakresu kultury.
W złożonym zapytaniu wskazano następujący stan faktyczny:
Podatnik świadczy usługi związane z kulturą, zaklasyfikowane zgodnie z PKWiU w grupowaniu 92.32.
Orkiestra sprzedaje realizowane spektakle i koncerty zarówno odbiorcom indywidualnym, jak i zbiorowym. Odbiorcy indywidualni zakupują bilety wstępu, natomiast odbiorcom zbiorowym, np. szkołom czy zakładom pracy są często sprzedawane imprezy ryczałtowo za określoną kwotę, bez względu na liczbę uczestników i bez wydawania biletów.
Podatnik dla opodatkowania sprzedaży w/w usług stosuje 7 % stawkę podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 i poz. 156 załącznika Nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zarówno do sprzedaży biletów wstępu na koncert/spektakl osobom fizycznym, jak i do zryczałtowanej sprzedaży spektaklu w/w odbiorcom zbiorowym.
W swoim zapytaniu z dnia 12 stycznia 2005 r. Podatnik zwrócił się z prośbą o potwierdzenie poprawności stosowania przez siebie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w przedstawionym stanie faktycznym.
W odpowiedzi na powyższe zapytanie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Słupsku w postanowieniu z dnia 14 kwietnia 2005 r. znak PIII/2/443-8/05 udzielił interpretacji, w której przywołując treść przepisu art. 43 ust. 1 i poz. 11 załącznika nr 4 do cyt. ustawy o podatku od towarów i usług stwierdził, iż zaprezentowane przez Podatnika w piśmie z dnia 12 stycznia 2005 r. stanowisko jest nieprawidłowe.
Zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Słupsku zwolnieniu przedmiotowemu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 i poz. 11 załącznika Nr 4 do w/w ustawy podlegać będzie również zryczałtowana sprzedaż przez jednostkę spektaklu teatralnego innemu podmiotowi, gdyż jest to sprzedaż usługi kulturalnej, a nie sprzedaż wstępu na powyższą imprezę.
Pismem z dnia 23 kwietnia 2005 r. Podatnik wniósł zażalenie na w/w postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Słupsku z dnia 14 kwietnia 2005 r. zarzucając, iż zaskarżone postanowienie narusza przepisy prawa materialnego, poprzez błędną interpretację art. 41 ust. 2 oraz poz. 156 załącznika nr 3 do cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
W uzasadnieniu zażalenia Podatnik podniósł, iż bez względu na to czy dokonuje sprzedaży biletów wstępu, czy jednorazowej sprzedaży imprezy ryczałtem, to cel i charakter usługi jest taki sam, co przesądza zgodnie z przepisem art. 41 ust. 2 oraz poz. 156 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT o zastosowaniu w obu przypadkach stawki podatku VAT w wysokości 7 %.
Podkreślono również, iż zgodnie z treścią załącznika opodatkowaniu 7 % stawką podatku VAT podlega wstęp na spektakle a nie sprzedaż biletów na spektakle.
Na potwierdzenie słuszności swojego stanowiska Podatnik wskazał dodatkowo na stanowiska innych urzędów skarbowych udzielonych w analogicznych stanach faktycznych i prawnych.
Podatnik zarzucił również, iż wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Słupsku postanowienie nie zawiera istotnego dla podatnika pouczenia o którym mowa w przepisie art. 217 § 1 pkt 6 Ordynacji podatkowej, tj. pouczenia o środku i terminie zaskarżenia.
Wskazując na powyższe zarzuty Podatnik wniósł o uchylenie zaskarżonego postanowienia.
Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, po dokonaniu weryfikacji przedmiotowego postanowienia stwierdza co następuje.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Podstawowa stawka podatku od towarów i usług zgodnie z art. 41 ust. 1 w/w ustawy wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy.
Pod pozycją 11 w/w załącznika wymieniono usługi oznaczone symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:
- usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
- usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
- usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
- wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
- wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
- usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług wiązanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
- wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
- działalności agencji informacyjnych,
- usług wydawniczych,
- usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12
Dodanie przy symbolu PKWIU wyróżnika "EX" oznacza, iż zwolnienie dotyczy wyłącznie wyszczególnionych usług z danego grupowania PKWiU.
Natomiast zgodnie z treścią załącznika Nr 3 do w/w ustawy zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy 7 % stawką podatku VAT pod poz. 156 wymienione są usługi o symbolu PKWiU ex 92.3 - Usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy:
- w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),
- związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),
- świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.34.12),
W objaśnieniach do w/w załącznika Nr 3 zaznaczono, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawką 0 % i 3 %.
Z przedstawionego wyżej stanu prawnego wynika, że działalność statutowa Podatnika - jako jednostki kulturalnej (koncerty muzyczne, przedstawienia teatralne i inne spektakle kulturalne) jest co do zasady zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 i poz. 11 załącznika Nr 4 do cyt. ustawy o VAT.
Jednakże z powyższej preferencji podatkowej - zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług - zgodnie z zapisem w pkt 4 poz. 11 załącznika Nr 4 został wyłączony odpłatny wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy. Tak więc sprzedając bilety wstępu klientom indywidualnym działalność Podatnika w tym zakresie podlega opodatkowaniu 7 % stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 i poz. 156 załącznika Nr 3 do w/w ustawy. Opodatkowaniu 7 % stawką podatku VAT podlega również zryczałtowana sprzedaż wstępu dla podmiotu zbiorowego np. dla szkoły czy zakładu pracy, bowiem w tym przypadku organizatorem koncertu/spektaklu i sprzedającym prawo wstępu na wskazane imprezy jest działający w imieniu własnym i na własny rachunek Podatnik a nie podmiot zbiorowy wykupujący prawo wstępu na wskazane imprezy.
Jedynie w przypadku sprzedaży usługi (koncertu muzycznego, spektaklu teatralnego) innemu organizatorowi, który realizuje daną imprezę kulturalną we własnym imieniu i na własny rachunek oraz udostępnia publiczności prawo wstępu - Podatnik świadczy usługę w zakresie kultury, która jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie cyt. przepisu art. 43 ust. 1 i załącznika Nr 4 do cyt. ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Słupsku dokonał nieprawidłowej oceny stanowiska Wnioskującego w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego. Stąd zgodnie z przepisem art. 14b § 5 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr) organ odwoławczy uznając, iż zażalenie Podatnika zasługuje na uwzględnienie postanowił jak w sentencji decyzji.
Wskazać należy dodatkowo, iż słusznym jest twierdzenie Skarżącego, że Naczelnik Urzędu Skarbowego w Słupsku w wydanym postanowieniu nie pouczył podatnika o prawie do wniesienia zażalenia. Jednakże z uwagi na fakt, iż Podatnik skorzystał z przysługującego mu prawa powyższe uchybienie nie wywołało ujemnych skutków w prawach Podatnika do kontroli instancyjnej wydanego postanowienia.