PI/005-1298/04/CIP/01 - Sposób rozliczania podatku VAT od zakupów na cele reprezentacji i reklamy

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 września 2004 r. Izba Skarbowa w Gdańsku PI/005-1298/04/CIP/01 Sposób rozliczania podatku VAT od zakupów na cele reprezentacji i reklamy

Pytanie podatnika

Podatnik zapytuje czy powyższy sposób rozliczenia podatku VAT od zakupów na cele reprezentacji i reklamy jest prawidłowy i jak należy rozliczać podatek VAT za rok, gdyż limit wydatków 0,25 rozliczany jest narastająco od sumy przychodów z poszczególnych miesięcy.

Stan faktyczny

Podatnik prowadzi działalność w zakresie gastronomii. Dla potrzeb podatku VAT ustala miesięczny limit wydatków na cele reprezentacji i reklamy do kwoty 0,25 przychodu podatkowego, który jest kosztem uzyskania. Na podstawie zestawienia miesięcznego zakupów na w/w cele ustalana jest wskaźnikiem procentowym proporcja w jakiej zrealizowano zakupy w podziale na stawki podatkowe. Kwota stanowiąca koszt uzyskania jest rozliczana z uwzględnieniem wskaźnika procentowego udziału zakupów według poszczególnych stawek podatkowych w kwocie limitu kosztów na reprezentację i reklamę. Podatek naliczony jest odliczany w 100% od podatku należnego. Kwota przekroczenia limitu zakupów w danym miesiącu, z podziałem na stawki podatkowe ustalone według proporcji jak wyżej, stanowi podstawę do wyliczenia podatku należnego i wystawienia faktury wewnętrznej.

Ocena prawna stanu faktycznego

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535) o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się, według art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Jednocześnie art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy stanowi, że powyższe ograniczenie nie dotyczy wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane.

W świetle art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.), nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Z przywołanych przepisów wynika, że w przypadku gdy wydatki na cele reprezentacji i reklamy nieprowadzonej publicznie przekroczyły 0,25% przychodu i w związku z tym nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, możliwość odliczenia podatku istnieje jedynie wówczas gdy są one przedmiotem czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, tzn. są przeznaczone na określone w tych przepisach nieodpłatne przekazania towarów oraz nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli czynności te zostały opodatkowane. W pozostałych przypadkach przekroczenie limitu kosztów reprezentacji i reklamy wyznaczonego przez przepisy w zakresie podatku dochodowego powoduje, że w stosunku do tej części wydatków na cele reprezentacji i reklamy podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Przedstawiony przez Podatnika sposób rozliczenia podatku od towarów i usług nie można uznać za prawidłowy z uwagi na fakt, iż możliwość obliczenia podatku należnego w drodze podziału sprzedaży towarów w danym okresie rozliczeniowym w proporcjach wynikających z udokumentowanych zakupów z okresu, w którym dokonano zakupów, ustawodawca przewidział jedynie w odniesieniu do podatników świadczących usługi w zakresie handlu (art. 84 ust. 1 w/w ustawy).

Obowiązujące przepisy nie określają wprost w jaki sposób ewidencjonować kwoty przekazywanych prezentów, tym niemniej na podatniku spoczywa obowiązek wynikający z art. 109 ust. 3 ustawy, tj. prowadzenia ewidencji zawierającej dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Odnośnie pytania Podatnika w kwestii tego jak rozliczyć podatek VAT za rok, gdyż limit wydatków 0,25% rozliczany jest narastająco do sumy przychodów z poszczególnych miesięcy, zauważyć należy, że okresem rozliczeniowym w podatku VAT nie jest rok lecz miesiąc kalendarzowy lub kwartał (art. 99 ust. 1 i 2 w/w ustawy).

Przekroczenie limitu wydatków stanowiących koszty uzyskania przychodu (0,25% przychodu podatkowego narastająco) spowoduje w okresie rozliczeniowym brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług przekazywanych na reprezentację i reklamę.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl