PI/005-122/05/Z/08 - Opodatkowanie podatkiem VAT usług pośrednictwa świadczonych na rzecz kontrahenta szwedzkiego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 lutego 2006 r. Izba Skarbowa w Gdańsku PI/005-122/05/Z/08 Opodatkowanie podatkiem VAT usług pośrednictwa świadczonych na rzecz kontrahenta szwedzkiego.

DECYZJA

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, działając na podstawie:

* art. 14 b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.);

po rozpatrzeniu zażalenia wniesionego pismem z dnia 19 grudnia 2005 r., uzupełnionego pismem z dnia 30 stycznia 2006 r., na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku znak PZ/415-126/05 z dnia 9 grudnia 2005 r. zawierające pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem VAT usług pośrednictwa świadczonych na rzecz kontrahenta szwedzkiego

zmienia postanowienie będące przedmiotem zażalenia.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 8 września 2005 r., Podatnik zwrócił się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem VAT usług pośrednictwa świadczonych na rzecz kontrahenta szwedzkiego.

W złożonym zapytaniu Podatnik wskazał następujący stan faktyczny:

Podatnik świadczy usługi polegające na wyszukiwaniu w Polsce odpowiednich partnerów handlowych, przyjmowaniu i przekazywaniu zamówień na towary sprzedawane przez kontrahenta ze Szwecji. Towary sprzedawane są przez firmę szwedzką bezpośrednio odbiorcom polskim. Zgodnie z zawartą umową Wnioskujący otrzymuje prowizje stanowiące ustalony procent od zawartych i zapłaconych umów z firmami polskimi. Kontrahent szwedzki jest podatnikiem podatku od wartości dodanej a Wnioskującemu podał numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby tego podatku.

Jednocześnie Podatnik przedstawił własne stanowisko, zgodnie z którym świadczone na rzecz kontrahenta szwedzkiego usługi pośrednictwa podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 0%, a w deklaracjach VAT, jak i w ewidencji sprzedaży powinny zostać uwzględnione jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów z zachowaniem prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku postanowieniem znak PZ/415-126/05 z dnia 9 grudnia 2005 r. uznał, iż w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego stanowisko zawarte w przedmiotowym wniosku, zgodnie z którym Wnioskujący uważa, że świadczone na rzecz kontrahenta szwedzkiego usługi podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 0%, a w deklaracjach VAT, jak i w ewidencji sprzedaży powinny zostać uwzględnione jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, jest nieprawidłowe.

W uzasadnieniu Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku wskazał, iż miejsce opodatkowania usług polegających na wyszukiwaniu partnerów handlowych, przyjmowaniu i przekazywaniu zamówień na towary sprzedawane przez kontrahenta unijnego określa się zgodnie z regułą ogólną wskazaną w art. 27 ust. 1 ustawy. Usługi świadczone przez Wnioskującego podlegają zatem opodatkowaniu na terytorium kraju, a podstawą ich opodatkowania, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy, jest kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi, pomniejszona o kwotę podatku. Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku wskazał, iż wysokość stawki podatku VAT zależy od klasyfikacji świadczonych usług. Wnioskujący nie jest zobowiązany wykazywać w deklaracjach VAT UE usług świadczonych na rzecz kontrahenta z terytorium Unii Europejskiej.

Na powyższe postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku Podatnik pismem z dnia 19 grudnia 2005 r., uzupełnionym pismem z dnia 30 stycznia 2006 r. złożył zażalenie, wnosząc o ponowne rozpatrzenie sprawy.

W uzasadnieniu zażalenia Wnioskujący wskazał, iż zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN pośrednictwo to działalność osoby trzeciej mająca na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron albo załatwianie dla zarobku różnego rodzaju transakcji handlowych między dwiema stronami. Podatnik podkreślił, iż świadczy usługi pośrednictwa, związane bezpośrednio z dostawą towarów, zatem zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy otrzymywana prowizja nie podlega opodatkowaniu w Polsce. W piśmie uzupełniającym Wnioskujący wskazał, iż prezentowane przez niego stanowisko jest tożsame ze stanowiskiem wyrażonym przez Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku w pismach znak PI/005-1902/04/CIP z dnia 27 października 2004 r., PI/005-558/05/P/08 z dnia 18 maja 2005 r., PI/005-930/04/CIP/01 z dnia 2 sierpnia 2004 r. PI/005-336/05/P/08 z dnia 18 kwietnia 2005 r., PI/005-513/05/P/08 z 12 maja 2005 r., ze stanowiskiem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Łodzi wyrażonym w piśmie znak IUSB III/436/95/2005/kk z dnia 30 sierpnia 2005 r., jak i interpretacją zawartą w broszurze "100 pytań o transakcje wewnątrzwspólnotowe" zamieszczonej na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. Stanowisko potwierdzają również artykuły Gazety Prawnej i Gazety Podatkowej oraz artykuły zawarte w Biuletynach Informacyjnych dla służb ekonomiczno-finansowych nr 22 z 2004 r. i nr 30 z 2005 r. Zdaniem Wnioskującego usunięcie z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług przepisu § 4 dotyczącego zasad określania miejsca świadczenia usług pośrednictwa związanych bezpośrednio z dostawą towarów wiąże się z dodaniem stosownego zapisu (art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) w ustawie o podatku od towarów i usług.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, biorąc pod uwagę przedstawiony w sprawie stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa, stwierdza co następuje.

Przedmiotem sporu w niniejszej sprawie jest klasyfikacja świadczonych przez Podatnika usług na rzecz kontrahenta szwedzkiego. We wniosku z dnia 8 września 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego Wnioskujący wskazał, iż świadczy usługi polegające na wyszukiwaniu odpowiednich partnerów handlowych, przyjmowaniu i przekazywaniu zamówień na towary sprzedawane przez kontrahenta szwedzkiego. Czynności wykonywane przez Podatnika na rzecz kontrahenta szwedzkiego zostały zatem w złożonym wniosku dokładnie opisane, natomiast nie zostały one przez Wnioskującego zaklasyfikowane. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku zwraca natomiast uwagę, iż klasyfikacja świadczonych usług jest niezbędna do określenia miejsca ich świadczenia i wynikających z tego faktu skutków podatkowych.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 2 cyt. ustawy wniosek, o którym mowa w § 1, składa się do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, naczelnika urzędu celnego lub wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starosty albo marszałka województwa. Składając wniosek, podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

Jeżeli podanie nie spełnia wymogów określonych przepisami prawa, organ podatkowy wzywa wnoszącego podanie do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że niewypełnienie tego warunku spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia - art. 169 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

W przedmiotowej sprawie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, pomimo nieprzedstawienia przez Wnioskującego w sposób wyczerpujący stanu faktycznego nie wezwał Podatnika do przedstawienia klasyfikacji świadczonych usług, która pozwoliłaby na jednoznaczne wskazanie skutków podatkowych wykonywanych przez Wnioskującego czynności na rzecz kontrahenta szwedzkiego. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku jednoznacznie stwierdził, iż usługi wykonywane przez Wnioskującego nie są usługami pośrednictwa, a miejsce ich opodatkowania jest określane na zasadach ogólnych. Wydane przez Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku postanowienie jest oparte na niewystarczających danych przedstawionych we wniosku o udzielenie interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, które nie pozwalają na jednoznaczne określenie charakteru świadczonych usług, a tym samym wskazanie miejsca ich świadczenia i wynikających z tego konsekwencji podatkowych. Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku zauważa, iż Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku wskazał, iż wysokość stawki podatku VAT zależy od klasyfikacji świadczonych usług. Dyrektor tut. Izby zgadza się ze stanowiskiem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, który zwrócił uwagę, iż klasyfikacja wykonywanych czynności jest obowiązkiem Podatnika, a w przypadku wystąpienia trudności w klasyfikacji Wnioskujący ma prawo zwrócić się o pomoc do organu właściwego do dokonywania wykładni dotyczących zakwalifikowania towarów i usług dla potrzeb statystycznych, którym jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

W złożonym zażaleniu z dnia 19 grudnia 2005 r. Wnioskujący przywołując definicje Słownika języka polskiego PWN wskazał, iż świadczone przez niego usługi to usługi pośrednictwa, wykonywane w imieniu i na rzecz osób trzecich, związane bezpośrednio z dostawą towarów, regulowane przepisem art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). W związku z powyższym prowizja uzyskiwana z tytułu ich wykonywania podlega opodatkowaniu na terytorium Szwecji.

Zakładając, iż klasyfikacja usług dokonana przez Spółkę na etapie zażalenia odpowiada rzeczywistemu stanowi faktycznemu, Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż Wnioskujący świadcząc usługi związane z pozyskiwaniem odbiorców na towary kontrahenta szwedzkiego działa w jego imieniu i na jego rzecz. Wnioskujący pośredniczy między kontrahentem ze Szwecji a firmami polskimi, przyjmuje i przekazuje zamówienia na towary sprzedawane przez podmiot zagraniczny.

Zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów - z zastrzeżeniem ust. 6.

Zastosowanie powyższej regulacji jest wyłączone przepisem art. 28 ust. 6 ustawy, zgodnie z którym, w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego jednoznacznie wynika, iż kontrahent szwedzki jest podatnikiem podatku od wartości dodanej, a Wnioskującemu podał numer, pod którym jest na potrzeby tego podatku zidentyfikowany. Jeżeli zatem usługi świadczone przez Wnioskującego są usługami pośrednictwa, miejscem ich świadczenia jest Szwecja; wykonywane przez Podatnika czynności nie podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku zauważa jednocześnie, iż warunkiem zastosowania ww. regulacji jest występowanie bezpośredniego związku wykonywanej czynności z konkretną dostawą towarów.

Wnioskujący jest obowiązany, na podstawie art. 106 ust. 2 ustawy, wystawić fakturę VAT dokumentującą świadczone usługi na zasadach wskazanych w § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798), który nakazuje odpowiednio stosować ogólne zasady wystawiania faktur także do faktur stwierdzających świadczenie usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Faktury te nie zawierają stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, natomiast powinny zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku zwraca jednocześnie uwagę, iż Podatnik ma prawo zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabywane towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Odnosząc się do zapytania Wnioskującego odnośnie do obowiązku wykazywania świadczonych usług w deklaracji VAT-7 Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje, iż rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 19 września 2005 r. w sprawie deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 185, poz. 1545) zostały wprowadzone nowe wzory deklaracji VAT. Zgodnie z nowymi zasadami w poz. 21 części C deklaracji VAT-7 należy wykazać dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy. Wnioskujący jest zatem obowiązany wykazać wykonywane na zlecenie kontrahenta szwedzkiego czynności w deklaracji VAT-7, co nie zmienia faktu, iż usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

W świetle powyższego, Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, przychylając się do stanowiska Podatnika oraz wobec stwierdzenia, iż rozstrzygnięcie zawarte w przedmiotowym postanowieniu jest sprzeczne z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, zmienia postanowienie będące przedmiotem zażalenia.

Decyzja niniejsza jest ostateczna w toku instancji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl