PI/005-119/05/Z/08 - Opodatkowanie 0% stawką podatku VAT usług pralniczych świadczonych na terytorium kraju na rzecz kontrahenta norweskiego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 lutego 2006 r. Izba Skarbowa w Gdańsku PI/005-119/05/Z/08 Opodatkowanie 0% stawką podatku VAT usług pralniczych świadczonych na terytorium kraju na rzecz kontrahenta norweskiego.

DECYZJA

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku działając na podstawie:

* art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.);

po rozpatrzeniu zażalenia wniesionego pismem z dnia 9 grudnia 2005 r. na postanowienie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku znak PV/443-384/IV/2005/JW z dnia 29 listopada 2005 r. zawierające pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług do usług prania wykonywanego w kraju na materiale powierzonym, na zlecenie kontrahenta z państwa trzeciego zmienia postanowienie będące przedmiotem zażalenia.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 7 września 2005 r., Podatnik zwrócił się do Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług do usług prania wykonywanego w kraju na materiale powierzonym, na zlecenie kontrahenta z państwa trzeciego.

W złożonym zapytaniu Podatnik wskazał następujący stan faktyczny:

Podatnik świadczy usługę uszlachetniania czynnego na rzecz kontrahenta norweskiego, polegającą na praniu dostarczonych przez niego tekstyliów. Towary są własnością osób prywatnych, a kontrahent norweski jest pośrednikiem pomiędzy tymi osobami a Podatnikiem. Dostarczone brudne tekstylia Wnioskodawca czyści w Polsce, a następnie kontrahent norweski odbiera je z kraju na swój koszt.

Jednocześnie Podatnik przedstawił własne stanowisko, zgodnie z którym świadczenie usług prania dostarczonych tekstyliów podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 24 w związku z art. 83 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku postanowieniem znak PV/443-384/IV/2005/JW z dnia 29 listopada 2005 r. uznał, iż w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego stanowisko zawarte w przedmiotowym wniosku, zgodnie z którym Wnioskujący uważa, że świadczenie usług prania dostarczonych tekstyliów podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 24 w związku z art. 83 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jest nieprawidłowe.

W uzasadnieniu Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku wskazał, iż zgodnie z powszechnie przyjętym rozumieniem uszlachetnianie to ulepszenie właściwości danego surowca lub produktu poprzez poddanie go odpowiedniej obróbce, przerób to przerobienie danego materiału, surowca, półproduktu na produkt, przez przetworzenie należy rozumieć przerabianie, zmienianie, nadawanie innego kształtu, wyglądu, postaci, formy, natomiast naprawa to przywrócenie sprawności lub wartości użytkowych towaru, który uległ uszkodzeniu lub zużyciu. Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku wskazał, iż świadczone przez Wnioskującego usługi nie odpowiadają pojęciom naprawy, uszlachetniania, przerobu czy przetworzenia towarów w związku z czym ich wykonywanie nie podlega opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Na powyższe postanowienie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku Podatnik pismem z dnia 9 grudnia 2005 r. złożył zażalenie wnosząc, o ponowne rozpatrzenie sprawy.

W uzasadnieniu zażalenia Wnioskujący, przedstawiając stan faktyczny sprawy wskazał, iż świadczy usługi pralnicze (pranie wodne oraz chemiczne czyszczenie odzieży) oraz usługi szwalnicze - drobne usługi naprawcze tekstyliów na rzecz kontrahenta norweskiego. Z treści zażalenia, jak i dołączonych do zażalenia dokumentów SAD oraz Pozwolenia na zastosowanie gospodarczej procedury celnej wynika, iż tekstylia są sprowadzane w ramach procedury uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń, a następnie po wykonaniu na nich usługi następuje całkowite zakończenie procedury uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń. W Pozwoleniu na zastosowanie gospodarczej procedury celnej wskazano opis procesu uszlachetniania, zgodnie z którym tekstylia mają być poddane prostym zabiegom, na skutek których nie nastąpi zmiana natury oryginalnego towaru, a polegających na prostych operacjach oczyszczania, drobnych naprawach oraz na obróbce elektrostatycznej, prasowaniu lub maglowaniu wyrobów włókienniczych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, biorąc pod uwagę przedstawiony w sprawie stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik świadczy w kraju dla kontrahenta z kraju trzeciego usługi uszlachetniania na towarze powierzonym.

W myśl art. 27 ust. 2 pkt 3d cyt. ustawy w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28. W świetle art. 28 ust. 7 ustawy w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c i d, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane. W świetle art. 28 ust. 8 ustawy, w przypadku gdy usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, przepis ust. 7 stosuje się, jeżeli towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług, wywiezione poza terytorium kraju.

Z przedstawionego przez Wnioskującego stanu faktycznego wynika, iż kontrahent norweski nie podał Podatnikowi numeru, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, zatem przepis art. 28 ust. 7 i 8 ustawy nie będzie miał zastosowania w przedmiotowej sprawie. W związku z powyższym miejscem świadczenia przedmiotowych usług będzie terytorium kraju jako miejsce ich faktycznego świadczenia, a zatem usługi te podlegać będą opodatkowaniu w Polsce na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle art. 83 ust. 1 pkt 24 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na naprawie, uszlachetnianiu, przerobie lub przetwarzaniu towarów.

Stosownie do treści art. 83 ust. 7 pkt 1 ustawy przez usługi, o których mowa w ust. 1 pkt 24 rozumie się usługi świadczone bezpośrednio przez podatnika, który sprowadził z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju towary objęte procedurą uszlachetniania czynnego w celu ich naprawy, uszlachetnienia, przerobu lub przetworzenia, jeżeli towary te zostaną wywiezione z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty zgodnie z warunkami określonymi w przepisach celnych.

Aby zatem Podatnik mógł zastosować do usług uszlachetniania czynnego stawkę podatku VAT w wysokości 0% muszą zostać spełnione następujące warunki:

* towary muszą być sprowadzone z terytorium państwa trzeciego, a więc spoza terytorium UE;

* towary muszą być sprowadzone na terytorium kraju (Polski);

* towary muszą być objęte procedurą uszlachetniania czynnego;

* usługa musi być wykonywana bezpośrednio przez Podatnika, który sprowadził towary;

* towary po wykonaniu usługi zostały wywiezione z Polski poza terytorium UE, zgodnie z warunkami określonymi w przepisach celnych.

Z treści, załączonych na etapie zażalenia, dokumentów SAD oraz Pozwolenia na zastosowanie gospodarczej procedury celnej wynika, iż tekstylia są sprowadzane przez Podatnika z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju w ramach procedury uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń, a następnie po wykonaniu na nich bezpośrednio przez Podatnika usługi pralniczej następuje ich wywóz z polski na terytorium państwa trzeciego i całkowite zakończenie procedury uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń. W Pozwoleniu na zastosowanie gospodarczej procedury celnej wskazano również opis procesu uszlachetniania, zgodnie z którym tekstylia mają być poddane prostym zabiegom, na skutek których nie nastąpi zmiana natury oryginalnego towaru, a polegających na prostych operacjach oczyszczania, drobnych naprawach oraz na obróbce elektrostatycznej, prasowaniu lub maglowaniu wyrobów włókienniczych.

Usługi świadczone przez Podatnika spełniają zatem wymogi uznania ich za usługi polegające na naprawie, uszlachetnianiu, przerobie lub przetworzeniu, określone w art. 83 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług wobec czego Podatnik ma prawo do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%.

W świetle powyższego, Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, przychylając się do stanowiska Podatnika oraz wobec stwierdzenia, iż rozstrzygnięcie zawarte w przedmiotowym postanowieniu jest sprzeczne z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, zmienia postanowienie będące przedmiotem zażalenia.

Decyzja niniejsza jest ostateczna w toku instancji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl