PI/005-112/05/Z/08 - Stawka podatku VAT dla usług spedycyjnych świadczonych na rzecz kontrahenta norweskiego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 stycznia 2006 r. Izba Skarbowa w Gdańsku PI/005-112/05/Z/08 Stawka podatku VAT dla usług spedycyjnych świadczonych na rzecz kontrahenta norweskiego.

DECYZJA

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, działając na podstawie:

art. 14 b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.);

po rozpatrzeniu zażalenia wniesionego pismem z dnia 17 listopada 2005 r. na postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni znak PP3/443-0085/05 z dnia 2 listopada 2005 r. zawierające pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie wysokości stawki podatku VAT dla usług spedycyjnych świadczonych na rzecz kontrahenta z Norwegii odmawia zmiany postanowienia będącego przedmiotem zażalenia.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 8 sierpnia 2005 r., uzupełnionym pismem z dnia 3 października 2005 r. oraz pismem z dnia 21 października 2005 r., Podatnik zwrócił się do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie wysokości stawki podatku VAT dla usług spedycyjnych świadczonych na rzecz kontrahenta z Norwegii.

W złożonym zapytaniu Podatnik wskazał następujący stan faktyczny:

Spółka świadczy na rzecz kontrahenta z siedzibą w Norwegii (niezarejestrowanego jako podatnik podatku VAT w Polsce) usługę związaną z materiałami, tj. rurami i elementami przeznaczonymi do budowy gazociągu, które finalnie będą wywiezione do Norwegii. W zakres ww. usługi wchodzi:

1. organizacja i koordynacja transportu drogowego powyższych materiałów z różnych krajów Unii, takich jak: Włochy, Francja, Austria, Holandia, Niemcy do Polski w celu ich obróbki przez różne podmioty polskie. Podatnik posiada dokumenty CMR z zaznaczonym nadawcą (np. firma z Włoch, z Niemiec), odbiorcą (firma norweska, polska), miejscem przeznaczenia (miejscowość w Polsce), miejscem i datą załadunku (miejscowość w kraju nadawcy), danymi dotyczącymi towaru, danymi przewoźnika (podwykonawca Spółki);

2. organizacja i koordynacja sporadycznych przewozów części powyższych materiałów z Polski do krajów Unii Europejskiej; Podatnik posiada dokumenty CMR z zaznaczonym nadawcą (firma dokonująca obróbki materiałów w Polsce), odbiorcą (firma norweska), miejscem przeznaczenia (miejscowość w Belgii), miejscem i datą załadunku (Gdynia), danymi dotyczącymi towaru, danymi przewoźnika (podwykonawca Spółki);

3. organizacja operacji terminalowych w porcie w Gdyni, obsługi celnej w porcie w Gdyni oraz organizacja i koordynacja transportu powyższych materiałów dostarczonych do Polski z Niemiec i Norwegii drogą morską w celu obróbki przez różne podmioty polskie. Podatnik posiada dokumenty: list przewozowy ze wskazanym nadawcą towaru (Spółka), miejscem załadunku (terminal portowy), odbiorcą (firma przetwarzająca materiał na terenie Polski), danymi przewoźnika (podwykonawca Spółki) oraz zlecenie A/C dotyczące towaru o statusie niewspólnotowym, wskazujące załadowcę, spedytora (Spółka), dane kwitu składowego, zakres czynności (przeładunek plac terminalowy - samochód, mocowanie).

Powyższe usługi Spółka wykonuje od kwietnia 2005 r. Strony nie są związane pisemną umową, zasady współpracy zostały ustalone ustnie. Dana czynność, bądź grupa czynności jest realizowana po akceptacji, za pośrednictwem poczty elektronicznej, oferty cenowej przedstawionej przez Spółkę. Faktury za usługi, na które składają się czynności wykonane w danym okresie, wystawiane są przez Wnioskującego okresowo. Podatnik wykonuje również takie czynności jak:

a) organizacja odbioru przetworzonych materiałów od podmiotów polskich i organizacja transportu drogowego do finalnego odbiorcy w Norwegii;

b) obsługa przewozu przetworzonych materiałów w celu ich dalszej obróbki na terenie Polski;

c) organizacja odbioru przetworzonych materiałów od podmiotów polskich - transport do portu w Gdyni w momencie potrzeby wywozu drogą morską - organizacja operacji terminalowych w porcie w Gdyni oraz obsługi celnej w porcie w Gdyni.

Na powyższe czynności Podatnik posiada dokumenty: fakturę proforma, CMR, deklarację T1 tranzyt - dokument towarzyszący wydany przez Urząd Celny Wyjścia zawierający dane zgodne z danymi zawartymi w CMR.

Jednocześnie Wnioskujący wskazał, iż czynności wykonywane na terenie portu Podatnik opodatkowuje stawką VAT w wysokości 0%, natomiast pozostałą część usługi traktuje jako usługi spedycji i stosuje stawkę VAT w wysokości 22%. Zgodnie bowiem z art. 83 ust. 1 pkt 19 i 21 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług i czynności związanych bezpośrednio z eksportem towarów, przy czym według Podatnika stwierdzenie "bezpośrednio" sugeruje wykonywanie tych czynności bezpośrednio przed faktem fizycznego wywozu danego towaru poza obszar Unii Europejskiej. Jednocześnie Wnioskujący wskazał, iż zgodnie z art. 15 ust. 3 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku 977/388/EEC, Państwa Członkowskie stosują zwolnienie przy świadczeniu usług polegających na wykonywaniu prac związanych z rzeczami ruchomymi nabytymi lub zaimportowanymi w celu wykonania tychże prac na terytorium Wspólnoty i wysyłanych lub przewożonych poza Wspólnotę przez usługodawcę lub przez klienta, jeśli jego siedziba znajduje się poza terytorium kraju, lub w imieniu któregokolwiek z nich. Mając na uwadze powyższe, całość wykonywanych czynności Spółka powinna traktować jako usługę złożoną, opodatkowaną jednolitą stawką podatku VAT w wysokości 0%.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni postanowieniem znak PP3/443-0085/05 z dnia 2 listopada 2005 r. uznał, iż w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego stanowisko zawarte w przedmiotowym wniosku, zgodnie z którym Wnioskujący uważa, że całość wykonywanych czynności należy traktować jako jedną usługę złożoną, opodatkowaną jednolitą stawką podatku VAT w wysokości 0%, jest nieprawidłowe.

W uzasadnieniu Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni wskazał, iż wykonywane przez Spółkę usługi polegające na organizacji i koordynacji transportu drogowego materiałów przeznaczonych do budowy gazociągu z krajów UE do Polski, jak i z Polski do krajów UE będą stanowiły wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów opodatkowaną według zasad określonych w przepisie art. 28 ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi wykonywane przez Spółkę na obszarze polskich portów morskich podlegają opodatkowaniu 0% stawką podatku VAT, pod warunkiem iż polegają one na obsłudze lądowych i morskich środków transportu. Jednocześnie Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni wskazał, iż usługi świadczone przez Spółkę polegające na organizacji odbioru przetworzonych materiałów od podmiotów polskich i organizacji transportu drogowego do finalnego odbiorcy w Norwegii oraz koordynacja transportu materiałów z Norwegii do Polski będą stanowiły usługi międzynarodowego transportu opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 0, pod warunkiem posiadania dokumentów określonych przepisami ustawy. Usługi przewozu przetworzonych materiałów na terenie Polski stanowią krajowe usługi transportowe opodatkowane na zasadach ogólnych. Jednocześnie Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni zauważył, iż czynności dotyczące organizacji odbioru przetworzonych materiałów od podmiotów polskich i w dalszej kolejności usługi transportu tych materiałów do portu w Gdyni w celu ich wywozu drogą morską, a także usługi polegającej na organizacji operacji terminalowych i obsługi celnej w porcie w Gdyni opodatkowane są stawką podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. a ustawy. Jednocześnie Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni wskazał, iż w przedmiotowej sprawie żadnej z wykonywanych przez Spółkę czynności nie można traktować jako usługi zasadniczej, do której będą przyporządkowane usługi pomocnicze. Spółka zajmuje się świadczeniem usług międzynarodowej spedycji w relacji importowej oraz eksportowej, a także spedycją związaną z wewnątrzwspólnotowymi usługami transportu towarów oraz spedycją krajową. Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni przywołał jednocześnie przepisy Kodeksu celnego wspólnoty regulujące procedurę uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń oraz w systemie ceł zwrotnych.

Na powyższe postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni Spółka pismem z dnia 17 listopada 2005 r. złożyła zażalenie, zarzucając niewłaściwy podział oraz definiowanie świadczonych przez Spółkę usług oraz wskazanie zasad opodatkowania poszczególnych czynności składających się na usługę kompleksową.

W uzasadnieniu zażalenia Wnioskujący wskazał, iż nie rozumie stanowiska Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni, zgodnie z którym żadnej z wykonywanych przez Spółkę czynności nie można traktować jako usługi zasadniczej, do której będą przyporządkowane usługi pomocnicze. Spółka uważa, iż powyższe jest sprzeczne ze stwierdzeniem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni, że pojedyncze świadczenie występuje wówczas, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę natomiast należy uznać za pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeżeli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie. Jednocześnie Wnioskujący wskazał, iż wszystkie wykonywane przez Spółkę czynności odpowiadają definicji spedycji zawartej w art. 794 § 1 ustawy Kodeks cywilny, w związku z czym Podatnik nie rozumie przyczyny wyodrębniania z kompleksowej usługi wykonywanej na rzecz jednego odbiorcy na specyficznym produkcie szeregu czynności regulowanych odrębnymi przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskujący wskazał, iż jego stanowisko jest tożsame z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Podatnik zwrócił uwagę, iż Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni wskazał, iż o tym czy świadczenie usług obejmujące kilka części składowych należy traktować jako jedno świadczenie, czy kilka odrębnych należy wziąć pod uwagę treść przepisu art. 2 (1) VI Dyrektywy, natomiast Wnioskujący wskazuje, iż stwierdzenie to nie znajduje umocowania w treści tego przepisu.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, biorąc pod uwagę przedstawiony w sprawie stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z przedstawionego przez Wnioskującego stanu faktycznego wynika, iż Spółka zajmuje się przede wszystkim organizacją oraz koordynacją przewozu materiałów przeznaczonych do budowy gazociągu. Zgodnie z art. 794 § 1 ustawy Kodeks cywilny przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo dokonania innych usług związanych z jej przewozem. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje zatem, iż Spółka świadczy usługi spedycji związane z transportem drogowym na trasie kraje UE - Polska, Polska - kraje UE oraz na trasie Polska - Norwegia i Norwegia - Polska.

W myśl art. 27 ust. 1 ustawy w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

W świetle natomiast art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy w przypadku świadczenia usług transportowych, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28. Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3. W myśl natomiast art. 28 ust. 3 ustawy, w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 1 ustawy w przypadku usług pośrednictwa i spedycji związanych bezpośrednio z wewnątrzwspólnotowymi usługami transportu towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna. W myśl art. 28 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

W związku z powyższym, wykonywane przez Spółkę usługi polegające na organizacji i koordynacji transportu drogowego materiałów przeznaczonych do budowy gazociągu, zarówno z różnych krajów Unii Europejskiej (Włochy, Francja, Austria, Holandia, Niemcy) do Polski, jak i z Polski do krajów członkowskich, w celu ich obróbki stanowią usługi spedycji związane bezpośrednio z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów opodatkowane na zasadach określonych w przywołanych przepisach ustawy. Jeżeli zatem kontrahent norweski, na rzecz którego Wnioskujący świadczy usługi, podał dla tej czynności numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z art. 28 ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem wykonywania czynności jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. W przypadku gdy miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium kraju, przepisy polskiej ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania. Usługa opodatkowana jest na zasadach określonych w przepisach danego kraju członkowskiego. W przypadku natomiast, gdy zgodnie z przywołanymi przepisami ustawy miejscem świadczenia tych usług będzie terytorium kraju, Podatnik obowiązany będzie stosować podstawową stawkę podatku VAT w wysokości 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Zgodnie z art. 83 ust. 3 ustawy przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:

1. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju - art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy PTU;

2. usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z ww. usługami.

Skoro zatem usługi spedycji zostały w takich przypadkach zrównane z usługami transportu międzynarodowego, będzie miał zastosowanie przepis art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy. Oznacza to, że miejsce świadczenia jest tam, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Ustawie o podatku od towarów i usług będzie podlegać część transportu odbywająca się na terytorium kraju. Przy zachowaniu warunków określonych w art. 83 ustawy podatnikowi będzie przysługiwało prawo do stosowania stawki 0%, odnośnie części usługi, która ma miejsce na terytorium kraju.

W myśl art. 83 ust. 5 ustawy dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

1) towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morki, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;

2) towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;

3) towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów;

4) osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Mając na uwadze powyższe Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje, iż wykonywane przez Spółkę usługi polegające na organizacji odbioru przetworzonych materiałów od podmiotów polskich i organizacji transportu drogowego do finalnego odbiorcy w Norwegii, jak i koordynacja transportu materiałów z Norwegii do Polski będą stanowiły usługi międzynarodowego transportu opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 0% pod warunkiem posiadania dokumentacji określonej przepisem art. 83 ust. 5 ustawy.

Wnioskujący wskazał, iż świadczy również usługi polegające na organizacji operacji terminalowych w porcie w Gdyni, obsługi celnej w porcie w Gdyni oraz organizacji i koordynacji transportu powyższych materiałów dostarczonych do Polski z Niemiec i Norwegii drogą morską w celu obróbki przez różne podmioty polskie. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje, iż o tym, czy organizację operacji terminalowych oraz obsługi celnej w porcie w Gdyni należy traktować jako odrębnie świadczone usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla świadczonych usług czy czynności wchodzące w skład usługi spedycji, będzie przesądzać zawarta przez strony umowa, wynikające z niej zapisy oraz związek tych usług z usługą transportową na trasie Niemcy - Polska i Norwegia - Polska. W przypadku gdy organizacja operacji terminalowych oraz obsługa celna w porcie w Gdyni jest ściśle związana z usługą organizacji i koordynacji transportu przewożonych materiałów do budowy gazociągu, wszystkie czynności podlegają łącznej wycenie oraz fakturowaniu, organizacja operacji terminalowych oraz obsługa celna będą traktowane jako część usługi spedycji i będą podlegały opodatkowaniu tą samą stawką podatku VAT. W sytuacji natomiast gdy usługi nie są ściśle związane z usługą spedycji czynności te należy traktować odrębnie.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego i ich ładunkom, o którym mowa w pkt 1. Przywołany pkt 1 wymienia:

a) statki wycieczkowe i tym podobne, przeznaczone głównie do przewozu osób; promy wszelkiego typu (PKWiU 35.11.21), z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków (łodzi) wycieczkowych itp. pozostałych promów (PKWiU 35.11.21-90.00),

b) tankowce (PKWiU 35.11.22), z wyłączeniem tankowców pozostałych (PKWiU 35.11.22-90.00),

c) statki chłodnicze (PKWiU 35.11.23), z wyłączeniem statków chłodniczych pozostałych, innych niż tankowce (PKWiU 35.11.23-90.00),

d) statki przeznaczone do przewozu towarów oraz statków przeznaczonych do przewozu zarówno osób, jak i towarów (PKWiU 35.11.24), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3) oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00,

e) statki rybackie itp. pełnomorskie (PKWiU 35.11.31-30),

f) pchacze pełnomorskie (PKWiU 35.11.32-50.00), statki szkolne rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.30) i statki badawcze rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.40).

Zatem, jeżeli usługi organizacji operacji terminalowych i obsługi celnej w porcie nie są traktowane jako część usługi spedycji, a jednocześnie służą bezpośrednim potrzebom ładunków środków transportu morskiego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, będą podlegały opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 0% pod warunkiem prowadzenia dokumentacji, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy.

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje, iż usługi spedycji polegające na organizacji przewozu towarów wyłącznie na terytorium kraju są opodatkowane na zasadach ogólnych, tj. podstawową stawką podatku VAT w wysokości 22%.

W złożonym zażaleniu Wnioskujący wskazał, iż Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni dokonał niewłaściwego podziału świadczonych przez Spółkę usług oraz wskazał zasady opodatkowania poszczególnych czynności składających się na usługę kompleksową, która powinna być opodatkowana, według Podatnika, jedną stawką VAT. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje, iż Spółka świadczy usługi organizacji i koordynacji transportu drogowego towarów z krajów UE do Polski, z Polski do krajów UE, z Polski do Norwegii oraz z Norwegii do Polski, jak i wykonuje czynności w zakresie organizacji operacji terminalowych i obsługi celnej w porcie w Gdyni. Wszystkich ww. czynności wykonywanych przez Spółkę nie można traktować jako jednej usługi podlegającej opodatkowaniu jednolitą stawką podatku od towarów i usług z uwagi na zróżnicowany charakter, zakres oraz miejsce świadczonych czynności. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku zwraca uwagę, iż żadna z powyższych czynności nie może być traktowana jako jedna usługa zasadnicza, do której przyporządkowane są pozostałe jako usługi pomocnicze, opodatkowane na tych samych zasadach co usługa zasadnicza. Usługę należy bowiem uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. W przedmiotowej sprawie nie można mówić o jednej usłudze, na którą składają się wszystkie wykonywane rzecz Spółkę czynności. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje zatem, iż czynności należy rozpatrywać odrębnie i w zależności od charakteru oraz warunków ich wykonywania opodatkować podatkiem VAT na zasadach określonych w ustawie o podatku od towarów i usług.

Powyższe potwierdzają dokumenty przywołane przez Wnioskującego w piśmie uzupełniającym z dnia 3 października 2005 r. Są one wystawiane oddzielnie dla usługi spedycji związanej z transportem wewnątrzwspólnotowym oraz oddzielnie dla usługi organizacji transportu towarów na trasie Polska - kraj trzeci, a ich treść wyraźnie wskazuje na odrębność tych czynności. Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku zauważa, iż Wnioskujący nie zawiera z kontrahentem norweskim umowy podporządkowującej wszystkie wykonywane przez Podatnika czynności końcowemu wywozowi towarów poza UE, natomiast kwestia wystawiania jednej faktury dokumentującej wszystkie świadczone przez Wnioskującego usługi nie ma żadnego znaczenia dla rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie. To bowiem, czy Podatnik wystawia jedną fakturę czy każda czynność jest dokumentowana oddzielną fakturą jest kwestią umowy zawartej między stronami i nie świadczy o tym, iż w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z jedną kompleksową usługą

W złożonym zażaleniu Wnioskujący wskazał, iż nie rozumie stanowiska Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni, który wskazał, że pojedyncze świadczenie występuje wówczas, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania i stwierdził jednocześnie, iż żadnej z wykonywanych przez Spółkę czynności nie można traktować jako usługi zasadniczej, do której będą przyporządkowane usługi pomocnicze. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje, iż Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni wyjaśnił istotę świadczenia złożonego, charakter usług pomocniczych i na podstawie powyższego dokonał rozstrzygnięcia, zgodnie z którym czynności wykonywanych przez Spółkę nie należy traktować jako jedną usługę z uwagi na to, że nie odpowiada pojęciu świadczenia złożonego. Zarzut Podatnika jest tym samym bezzasadny.

Jednocześnie Dyrektor tut. Izby zauważa, iż przywoływane przez Podatnika orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości dotyczy innego stanu faktycznego i nie ma żadnego odniesienia do stanu faktycznego w przedmiotowej sprawie. Orzeczenie z dnia 25 stycznia 2001 r. w sprawie C-429/97 rozstrzyga bowiem w kwestii usług świadczonych na ruchomym majątku rzeczowym, które mogą być ewentualnie przedmiotem świadczenia podmiotów wykonujących usługi na towarach, którym organizację transportu zapewnia Wnioskujący, a które nie są przedmiotem rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje dodatkowo, iż Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni bezzasadnie przywołał przepisy Kodeksu celnego wspólnotowego dotyczące uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń oraz w systemie ceł zwrotnych, gdyż usługi te nie są przedmiotem świadczenia Wnioskującego. Z uwagi jednakże na fakt, iż powyższe nie ma wpływu na treść rozstrzygnięcia, Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku potwierdza prawidłowość oceny stanowiska Wnioskującego w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego. Stąd - zgodnie z przepisem art. 14b § 5 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku uznając, iż zażalenie Podatnika nie zasługuje na uwzględnienie, orzekł jak w sentencji decyzji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna w toku instancji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl