PFI/4180-0017/06 - Zwolnienie od podatku dochodów uzyskanych na podstawie umowy o pracę współfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy z UE

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 25 października 2006 r. Izba Skarbowa w Opolu PFI/4180-0017/06 Zwolnienie od podatku dochodów uzyskanych na podstawie umowy o pracę współfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy z UE

Pytanie podatnika dotyczy kwestii zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych na podstawie umowy o pracę współfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej Europejskiego Funduszu Społecznego.

Decyzja

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie z dnia 22 marca 2006 r. nr PD/415-01/BJ/06 w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczące kwestii zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych na podstawie umowy o pracę współfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej Europejskiego Funduszu Społecznego, gdyż zostało wydane z rażącym naruszeniem prawa.

Uzasadnienie

Podaniem z dnia 4 stycznia 2006 r. uzupełnionym pismami z dnia 23 stycznia 2006 r. i 20 marca 2006 r. zwrócono się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie o wydanie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Towarzystwo X zawarło z Fundacją " Fundusz Współpracy" umowę o dofinansowanie Działania 2 w ramach programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Towarzystwo - Beneficjent realizuje projekt "Wyprowadzić na prostą", którego celem jest ułatwienie wchodzenia i powrotu na rynek pracy osobom mającym trudności z integracją lub reintegracją. Projekt finansowany jest w 75% z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, a w 25% z budżetu państwa.

W celu realizacji projektu Towarzystwo zatrudniło (umowy o pracę, zlecenia lub o dzieło) osoby fizyczne na stanowiska: koordynator lokalny, akompaniator projektu EQUAL oraz księgowa-kadrowa. Źródłem finansowania wynagrodzeń są środki z Europejskiego Funduszu Społecznego (75%) i budżet państwa (25%).

W związku z powyższym zwrócono się z pytaniem, czy wynagrodzenia osób zatrudnionych przy tym projekcie finansowane ze środków w/w programu są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy wynagrodzenia te na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powinny być wolne od podatku dochodowego.

Postanowieniem z dnia 22 marca 2006 r. nr PD/415-01/BJ/06 Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie udzielił interpretacji przepisów prawa podatkowego, w którym uznał, iż wynagrodzenia osób bezpośrednio realizujących cel projektu (prace merytoryczne) korzystają ze zwolnienia w części finansowanej z EFS. Natomiast wynagrodzenia osób wykonujących prace organizacyjne (księgowa-kadrowa) lub pomocnicze podlegają opodatkowaniu.

Dokonując "z urzędu" weryfikacji wskazanego w sentencji postanowienia, Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stwierdził, iż zostało ono wydane z rażącym naruszeniem przepisów prawa, a mianowicie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z treści powołanego artykułu w pierwszej kolejności wynika, iż aby powyższe zwolnienie przedmiotowe mogło być zastosowane, środki przyznane Beneficjentowi muszą pochodzić, ze środków bezzwrotnej pomocy.

Fundusze strukturalne (w skład których wchodzi Europejski Fundusz Społeczny) są to zasoby finansowe Unii Europejskiej służące realizacji polityki strukturalnej, której celem jest pomoc słabiej rozwiniętym regionom i sektorom gospodarek państw członkowskich. Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL, w ramach której wsparcie kierowane jest dla projektów służących promowaniu nowych sposobów zwalczania wszelkich form dyskryminacji i nierówności na rynku pracy, jest finansowana z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Środki z Europejskiego Funduszu Społecznego, wypłacane m.in. w ramach wsparcia kadrowego dla Beneficjentów stanowią refundację wcześniej poniesionych przez Beneficjenta wydatków na realizację Projektu, otrzymanych na zasadzie dotacji z budżetu państwa lub innych środków publicznych.

Wyjaśnić w tym miejscu trzeba, że Europejski Fundusz Społeczny - z tego funduszu strukturalnego realizowano Inicjatywę EQUAL - służy realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1206 ze zm.) określenie publiczne środki wspólnotowe oznacza - środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej (zob. załącznik nr 10), służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

W myśl art. 8 ust. 1 w/w ustawy o Narodowym Planie Rozwoju w celu realizacji Planu tworzy się:

1. sektorowe programy operacyjne;

2. regionalne programy operacyjne;

3. inne programy operacyjne;

4. strategię wykorzystania Funduszu Spójności.

Programy, o których mowa w pkt 1-3, są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych - o czym stanowi art. 8 ust. 2 ustawy. Pomoc, jaką otrzymują beneficjanci, pochodzi w takim przypadku ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. Innymi słowy finansowanie wydatków ponoszonych w ramach EFS dokonywane jest ze źródeł krajowych. Beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej środki na realizację swojego projektu z krajowych funduszy publicznych. Po udokumentowaniu przez niego wydatkowania tych środków możliwe jest wnioskowanie do Komisji Europejskiej przez odpowiednie instytucje o zwrot wydatkowanych kwot. Zwrócone środki zasilają źródło finansowania krajowego.

W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedmiotowej sprawie Towarzystwo X jest jednym z beneficjentów pomocy finansowej z Unii Europejskiej, który uzyskał dotację na realizację projektu Działanie 2 w ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL, a zatem Towarzystwo otrzymało środki pochodzące z Europejskich Funduszy Społecznych, wypłacane w ramach wsparcia kadrowego Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich, które stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków.

Jednocześnie za zarządzanie programem EQUAL w Polsce odpowiada Ministerstwo Gospodarki i Pracy we współpracy z Fundacją "Fundusz Współpracy", która jako Krajowa Struktura Wsparcia zapewnia pomoc Partnerstwom podczas realizacji programu. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 (Dz. U. Nr 189, poz. 1948) dotacja środków unijnych następuje po wykonaniu określonego etapu projektu, po przedstawieniu dowodów świadczących o poniesionych przez beneficjenta wydatkach.

W związku z powyższym przychody ze stosunku pracy oraz z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych otrzymywane przez osoby zatrudnione w ramach realizacji projektu, finansowane są ze środków krajowych i jako takie nie korzystają ze zwolnienia od podatku. Zatem przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może mieć zastosowania do przychodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, gdyż pomoc pochodząca z funduszy strukturalnych stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

Oznacza to, że od dochodów ze stosunku pracy mają Państwo obowiązek poboru zaliczek na podatek stosownie do art. 31 i 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odpowiednio od dochodów z umów cywilnoprawnych, stosownie do art. 41 ust. 1 tej ustawy.

Opisane okoliczności faktyczne i prawne uzasadniają zatem zmianę postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie z dnia 22 marca 2006 r. - w trybie art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej - w sposób wyżej przedstawiony.

Jednocześnie tut. organ informuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego i prawnego w dniu jej wydania.

Na niniejszą decyzję przysługuje prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl