PF-I/4180-0023/06/KK - Zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów uzyskanych na podstawie umowy o pracę współfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 stycznia 2007 r. Izba Skarbowa w Opolu PF-I/4180-0023/06/KK Zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów uzyskanych na podstawie umowy o pracę współfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej.

Pytanie podatnika dotyczy kwestii zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych na podstawie umowy o pracę współfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej.

Decyzja

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 29 marca 2006 r. nr PD-415/INT/10/EB/06 w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczące kwestii zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych na podstawie umowy o pracę współfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej, gdyż zostało wydane z rażącym naruszeniem prawa.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 14 lutego 2006 r. zwrócił się Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego o wydanie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Z przedstawionego w w/w piśmie oraz załącznikach - stanu faktycznego wynika, że w okresie od ........ 2004 r. do ........... 2005 r. był Pan pracownikiem Stowarzyszenia "X" - ......... Instytucji Finansującej - na stanowisku asystenta d/s funduszy unijnych. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości powierzyła .............. Instytucji Finansującej, jako Instytucji Wdrażającej, wspieranie działań sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw" i "Rozwój zasobów Ludzkich", realizację których współfinansowano w 75% z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Od 2005 r. jest Pan zatrudniony w Urzędzie Y na stanowisku specjalisty w Referacie d/s ..................... Funduszy Pomocowych w Departamencie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zawarła z w/w Urzędem (Beneficjentem) umowę, w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" o dofinansowanie w 75% projektu "Zabezpieczenie obsługi procesu wdrażania SPO przez Urząd Y" ze środków Unii Europejskiej z Sekcji Orientacji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej.

W ramach powierzonego Panu stanowiska odpowiada Pan m.in. za wdrażanie i monitorowanie Programu w ramach Priorytetu III "Pomoc techniczna" w zakresie Działania 3.1. " Wsparcie systemu zarządzania i wdrażania Programu".

We wniosku z dnia 14 lutego 2006 r. odnosi się Pan do osiąganych dochodów ze stosunku pracy w Regionalnej Instytucji Finansującej oraz w Urzędzie Y, w części w jakiej są współfinansowane ze źródeł unijnych, twierdząc, że powinny być one zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - gdyż spełniają przesłanki ustawowe do w/w zwolnienia. Wynagrodzenia te były bowiem finansowane z: EFRR i EFOiGR.

Postanowieniem z dnia 29 marca 2006 r. nr PD-415/INT/10/EB/06 Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał Pana stanowisko za prawidłowe. Stwierdzono bowiem, że spełnia Pan obie przesłanki określone w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, tzn. środki finansowe przeznaczone na wypłatę Pana wynagrodzeń pochodzą od podmiotów wskazanych w przywołanym przepisie i realizuje Pan bezpośrednio cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Dokonując "z urzędu" weryfikacji wskazanego w sentencji postanowienia, Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził, iż zostało ono wydane z rażącym naruszeniem przepisów prawa, a mianowicie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Stosownie do przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Powyższe oznacza, że aby zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 ust. 46 w/w ustawy mogło być możliwe cyt. warunki muszą być spełnione łącznie. Brak spełnienia już choćby jednego z nich uniemożliwia skorzystanie przez osobę fizyczną ze zwolnienia.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych.

Na wstępie wyjaśnić trzeba, że zarówno Regionalny Program Operacyjny - w ramach, którego Regionalna Instytucja Finansująca będąca instrumentem wspierającym Małe i Średnie Przedsiębiorstwa, jak również Sektorowy Program Operacyjny - w ramach tego programu realizowano Projekt "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" - to programy służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju, składające się ze spójnego zestawienia priorytetów operacyjnych i działań, odnoszących się do sektora gospodarki.

Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1206 ze zm.) określenie publiczne środki wspólnotowe oznacza - środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

W myśl art. 8 ust. 1 w/w ustawy o Narodowym Planie Rozwoju w celu realizacji Planu tworzy się:

1. sektorowe programy operacyjne;

2. regionalne programy operacyjne;

3. inne programy operacyjne;

4. strategię wykorzystania Funduszu Spójności.

Programy, o których mowa w pkt 1-3, są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych - o czym stanowi art. 8 ust. 2 ustawy. Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi w takim przypadku ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. Innymi słowy finansowanie wydatków ponoszonych w ramach SPO lub RPO dokonywane jest ze źródeł krajowych. Beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej środki na realizację swojego projektu z krajowych funduszy publicznych. Po udokumentowaniu przez niego wydatkowania tych środków możliwe jest wnioskowanie do Komisji Europejskiej przez odpowiednie instytucje o zwrot wydatkowanych kwot. Zwrócone środki zasilają źródło finansowania krajowego.

W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedstawiony stan faktyczny wskazuje, że był Pan zatrudniony w Stowarzyszeniu "X" - Regionalnej Instytucji Finansującej realizującym projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Obecnie zaś jest Pan zatrudniony na podstawie umowy o pracę przy realizacji projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie Działań: "Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi", "Scalanie gruntów" oraz "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego", a także w zakresie Priorytetu III "Pomoc techniczna" Działanie "Wsparcie systemu zarządzania i wdrażania Programu".

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego współfinansuje inicjatywy podejmowane przez Regionalne Instytucje Finansujące. Za zarządzanie w/w programem w Polsce odpowiada Ministerstwo Gospodarki i Pracy. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. z 2004 r. Nr 200, poz. 2051) dotacja środków unijnych następuje po wykonaniu określonego projektu lub jego etapu, po przedstawieniu dowodów świadczących o poniesionych przez beneficjenta wydatkach. Kolejny projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Za zarządzanie tym programem w Polsce odpowiada Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Stosownie do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 września 2004 r. w sprawie Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" (Dz. U. Nr 207, poz. 2117) dotacja środków unijnych następuje także po wykonaniu określonego projektu lub jego etapu oraz po przedstawieniu dowodów świadczących o poniesionych przez beneficjenta wydatkach.

Powyższe stanowisko potwierdza wyjaśnienie Ministra Finansów zawarte w piśmie z dnia 30 sierpnia 2006 r. znak: DD 6-8213-8/06/DZ/412.

Opisane okoliczności faktyczne i prawne uzasadniają zatem zmianę postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 29 marca 2006 r. - w trybie art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej - w sposób wyżej przedstawiony. Jednocześnie tut. organ informuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego i prawnego w dniu jej wydania. Na niniejszą decyzję przysługuje prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl