PEie-070-3/02/346, PEie-070-3/02/346/1 - Zasady klasyfikacji opakowań.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 grudnia 2002 r. Ministerstwo Finansów PEie-070-3/02/346, PEie-070-3/02/346/1 Zasady klasyfikacji opakowań.

(…) Przy klasyfikacji opakowań należy stosować następującą zasadę: jeżeli części składowe opakowania wykonane z różnego rodzaju materiału dają się w prosty sposób (ręcznie lub za pomocą prostych narzędzi) rozdzielić, to należy je traktować jako opakowanie złożone. Wówczas poszczególne składniki opakowania złożonego powinny być traktowane odrębnie przy określaniu ich rodzaju zgodnie z załącznikiem nr 1 do ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej.

W przypadku, gdy części składowe opakowania wykonane z różnego rodzaju materiałów nie dają się w prosty sposób rozdzielić, należy je traktować jako opakowanie wielomateriałowe, które bez względu na ich kod PKWiU objęte są przepisami ustawy. Jednakże opakowania złożone z wielu materiałów, ale klasyfikowanych do tej samej grupy materiałowej (np. tworzywa sztuczne), traktuje się jako opakowanie wykonane z materiału jednorodnego.

(…) Zgodnie z zapisami ustawy z 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych (Dz. U. Nr 63, poz. 638) opakowaniami są wprowadzone do obrotu wyroby wykonane z jakichkolwiek materiałów, przeznaczone do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania lub prezentacji wszelkich produktów, od surowców do towarów przetworzonych. Opakowania te mają symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług inny niż materiał, z którego zostały wytworzone. Jeżeli opakowanie zostało sklasyfikowane pod symbolem PKWiU innym niż symbole umieszczone w załączniku do ustawy, to wprowadzanie przez przedsiębiorcę na rynek produktów w opakowaniach tego typu nie nakłada na niego obowiązku zapewnienia określonego poziomu recyklingu odpadów z nich powstałych. Zaliczenie danego opakowania do odpowiedniej grupy PKWiU zostało nałożone, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.), na producenta tego opakowania. Jednocześnie informujemy iż w przypadku trudności ze sklasyfikowaniem produktu lub opakowania w określonej grupie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, należy zwracać się do właściwego terytorialnie urzędu statystycznego lub do Głównego Urzędu Statystycznego.

(…) Wykładnia celowościowa i systemowa ustawy sprowadza się do uznania za prawidłowe i zasadne wyłączenie z jej przepisów eksportu produktów lub produktów w opakowaniach przez przedsiębiorcę innego niż wytwórca tych produktów lub produktów w opakowaniach. W związku z powyższym przedsiębiorca eksportujący przez pośrednika produkty w opakowaniach i produkty wymienione w załącznikach do ustawy przy obliczaniu poziomu odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych do masy lub ilości wprowadzonych na rynek opakowań lub produktów nie wlicza tej części, która została wyeksportowana przy udziale pośrednika.

Jednocześnie informujemy iż w przyjętej przez Sejm RP ustawie o zmianie ustawy o odpadach, ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej oraz ustawy o wprowadzeniu ustawy Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw został wprowadzony w ustawie o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej zapis, który jednoznacznie stanowi, iż przy obliczaniu poziomu odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych uwzględnia się produkty i produkty w opakowaniach, które zostały wyeksportowane przez przedsiębiorcę innego niż wytwórca tych produktów lub produktów w opakowaniach.

(…) Zgodnie z art. 4 ust. 3 ww. ustawy poszczególne czynności związane z odzyskiem i recyklingiem odpadów mogą być zlecane osobom trzecim, w tym również podmiotom prowadzącym działalność w zakresie zbierania, odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych.

Jednakże samo przekazanie przez pośrednika odpadów recyklerowi nie stanowi wywiązania się przez przedsiębiorcę z nałożonych na niego obowiązków wynikających z ww. ustawy. Dokumentem potwierdzającym dokonanie recyklingu odpadów powinna być, zdaniem ministerstwa, kopia karty przekazania odpadów przez pośrednika do recyklera zgodna z ustawą z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628) oraz kopia faktury VAT wystawionej przez przedsiębiorcę prowadzącego recykling albo przekazującego odpady.

Opublikowano: Rzeczpospolita 14.01.2003, s. F16