PEA.I.KK-3110-1-152/07 - Czy można składać deklaracje na podatek od nieruchomości na formularzach innych niż określone uchwałą Rady Miejskie?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 września 2007 r. Urząd Miejski w Zabrzu PEA.I.KK-3110-1-152/07 Czy można składać deklaracje na podatek od nieruchomości na formularzach innych niż określone uchwałą Rady Miejskie?

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U; z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Prezydent Miasta Zabrze stwierdza, że stanowisko Podatnika Górnośląska Spółka Gazownictwa Sp. z o. o. przedstawione we wniosku CERP-3222-8-030/07 z dnia 12 czerwca 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej składania deklaracji na podatek od nieruchomości oraz informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych na formularzach innych niż określone uchwałą Rady Miejskiej w Zabrzu jest zgodne z przepisami ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz wskazanie konsekwencji wynikających z przepisów prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego za złożenie ww. informacji na drukach innych niż podjęte przez właściwą Radę Gminy - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 19 czerwca 2007 r. do Prezydenta Miasta Zabrze wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego. Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Spółka jako podatnik podatku od nieruchomości (budynków, budowli i gruntów) obowiązana jest - stosownie do przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych - składać organom podatkowym właściwym ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru oraz odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania.

W ocenie Spółki zgodnie z przepisem art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych Rada Gminy określa, w drodze uchwały wzory formularzy, o których mowa w ust. 9 pkt 1 tego artykułu; w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. Spółka stoi na stanowisku, iż wyżej wskazany przepis przesądza, iż każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości, zawierający jednocześnie zakres danych określonych przez Radę Gminy na dany rok jest formularzem, o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Spółki, podatnikowi składającemu taką deklarację nie grożą żadne konsekwencje (sankcje) wynikające z przepisów prawa podatkowego i przepisów karno skarbowych. Brak powyższych konsekwencji dotyczy również przypadków złożenia informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierających większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy.

Po przeanalizowaniu przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego w świetle obowiązujących przepisów prawa, organ podatkowy wskazał jak niżej: Zgodnie z treścią art. 6 ust. 9 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych "Osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe są obowiązane:

1.

składać, w terminie do dnia 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok - podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku;

2.

odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia zdarzenia, o którym mowa w ust. 3, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia;

3.

wpłacać obliczony w deklaracji podatek od nieruchomości - bez wezwania - na rachunek budżetu właściwej gminy, w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do dnia 15 każdego miesiąca. "

Jednocześnie art. 6 ust. 13 powołanej ustawy określa, iż "Rada gminy określa, w drodze uchwały, wzory formularzy, o których mowa w ust. 6 i w ust. 9 pkt 1; w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. "Powołane przepisy wprowadzają wyłączną kompetencję Rady do określania wzoru formularzy w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, także zapis dotyczący wymogów, jakie winien spełniać formularz adresowany jest do Rady Gminy i daje jej wskazania w zakresie treści formularza. W żaden sposób nie uprawnia podatnika do sporządzenia własnego wzoru.

Ponadto informuję, iż zdaniem organu podatkowego złożenie deklaracji w sprawie podatku od nieruchomości na odmiennym formularzu, aniżeli określony przez Radę, jeżeli nie spowoduje uszczuplenia dochodu, to nie podlega karze karno-skarbowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl