PE.OP.I.3110-1616/10 - Zwolnienie podmiotowe w podatku od nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 kwietnia 2010 r. Urząd Miasta w Lublinie PE.OP.I.3110-1616/10 Zwolnienie podmiotowe w podatku od nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA PRZEPISÓW PRAWA PODATKOWEGO

Prezydent Miasta Lublin działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3, art. 14b, art. 14c i art. 14k § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), art. 1a ust. 1 pkt 3, art. 2 ust. 1 pkt 1, art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn, zm.)

postanawia:

- uznać stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2010 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie zastosowania stawki podatkowej ewentualnie zwolnienia od podatku od nieruchomości, w związku z działalnością Apteki prowadzącej wydzieloną działalność gospodarczą w formie ogólnodostępnej apteki w związku z art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2010 r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od nieruchomości Apteki prowadzącej wydzieloną działalność gospodarczą w formie ogólnodostępnej apteki. Zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa podatnik zawarł we wniosku własne stanowisko w sprawie i wniósł stosowną opłatę.

We wniosku zawarł stan faktyczny stwierdzając, iż apteka została utworzona na potrzeby dydaktyczne Uczelni. Jest to działalność gospodarcza, jednak jej głównym zadaniem nie jest działalność zarobkowa a działalność dydaktyczna. Do podstawowych zadań Apteki należy:

1.

udzielanie informacji o produktach leczniczych i wyrobach medycznych,

2.

prowadzenie szkolenia farmaceutów - ćwiczenia z farmacji stosowanej, studenckie praktyki wakacyjne, prowadzenie staży podyplomowych

3.

zaopatrywanie ludności w produkty lecznicze, leki apteczne, recepturowe, wyroby medyczne.

Dlatego zdaniem Uczelni ww. działalność jest ściśle związana z działalnością statutową Uczelni i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości i na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, który stanowi, że działalność Uczelni, o której mowa w art. 13 ust. 1 (kształcenie studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej), podlega zwolnieniu z podatku od nieruchomości.

Przedstawiając stan faktyczny poprosił o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie zastosowania stawki podatkowej (ewentualnie zwolnienie od podatku od nieruchomości) w związku z działalnością Apteki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Uczelni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają grunty, budynki lub ich części, budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 7 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zwalnia się od podatku od nieruchomości uczelnie, zwolnienie nie dotyczy przedmiotów opodatkowania zajętych na działalność gospodarczą.

Na mocy ww. przepisu uczelnie korzystają ze zwolnienia od podatku, z wyjątkiem nieruchomości zajętych na działalność gospodarczą.

Działalnością gospodarczą zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.) jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Należy również zauważyć, iż stosownie do art. 106 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1365 z późn, zm.) prowadzenie przez uczelnie działalności dydaktycznej, naukowej, badawczej, doświadczalnej, artystycznej, sportowej, diagnostycznej, rehabilitacyjnej lub leczniczej nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Typowa działalność uczelni w zakresie świadczenia usług edukacyjnych i prowadzenie działalności naukowej nie jest zatem działalnością gospodarczą, nawet wówczas gdy jest prowadzona odpłatnie.

Powyższe oznacza, że nieruchomości uczelni, jeżeli zajęte są na prowadzenie działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem art. 106 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Stosownie do art. 1a ust. 1 ww. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych za grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej uważa się grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, z wyjątkiem budynków mieszkalnych oraz gruntów związanych z tymi budynkami, a także gruntów, pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych, chyba że przedmiot opodatkowania nie jest i nie może być wykorzystywany do prowadzenia tej działalności ze względów technicznych. Oznacza to, że wystarczy sam fakt posiadania danego przedmiotu opodatkowania przez przedsiębiorcę lub inny podmiot prowadzący działalność gospodarczą, by można było uznać ten przedmiot za związany z działalnością gospodarczą i opodatkować stawkami przewidzianymi w art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. a), pkt 2 lit. b) oraz pkt 3. Nie jest zatem istotne, czy przedsiębiorca lub podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest jednocześnie podatnikiem podatku od nieruchomości od posiadanych przedmiotów opodatkowania.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1, ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 z późn. zm.) apteka jest placówką ochrony zdrowia publicznego, w której osoby uprawnione świadczą w szczególności usługi farmaceutyczne. Nazwa apteka zastrzeżona jest wyłącznie dla miejsca świadczenia usług farmaceutycznych obejmujących:

1.

wydawanie produktów leczniczych i wyrobów medycznych, określonych w odrębnych przepisach;

2.

sporządzanie leków recepturowych, w terminie nie dłuższym niż 48 godzin od złożenia recepty przez pacjenta, a w przypadku recepty na lek recepturowy zawierający środki odurzające lub oznaczonej "wydać natychmiast" - w ciągu 4 godzin;

3.

sporządzenie leków aptecznych;

4.

udzielanie informacji o produktach leczniczych i wyrobach medycznych (art. 86 ust. 2 ww. ustawy).

Z ww. przepisów wynika, że apteka jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie usług farmaceutycznych.

W myśl art. 7 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym uczelnia może prowadzić działalność gospodarczą wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo. Należy również zauważyć, że we wniosku wskazał, iż Apteka jest jednostką organizacyjną uczelni, prowadzącą wydzieloną działalność gospodarczą w formie ogólnodostępnej apteki.

Skoro więc Apteka prowadzi wydzieloną działalność gospodarczą w formie ogólnodostępnej apteki, to Uczelnia - za nieruchomości lub ich części zajęte na Aptekę, nie może skorzystać ze zwolnienia na postawie art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych i bez znaczenia pozostaje fakt, że jednocześnie w niniejszej aptece prowadzona jest działalność dydaktyczna w formie praktyk studenckich i staży podyplomowych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż budynek Uczelni lub jego część, w którym znajduje się ww. apteka jest związany z prowadzeniem działalności gospodarczej i podlega opodatkowaniu według stawki przewidzianej w § 1 pkt 2 lit. b) uchwały nr 819/XXXV/2009 Rady Miasta Lublin z dnia 15 października 2009 r. w sprawie określenia wysokości rocznych stawek podatku od nieruchomości na 2010 rok (Dz. Urz. Woj, Lubelskiego z dnia 1 grudnia 2009 r. Nr 132, poz. 2795) tj. od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (...).

Na niniejszą interpretację indywidualną Wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie za pośrednictwem Prezydenta Miasta Lublin (na adres: Wydział Podatków i Egzekucji Urzędu Miasta Lublin, 20-071 Lublin, ul. Wieniawska 14).

Złożenie skargi na wydaną interpretację indywidualną musi poprzedzać wezwanie skierowane na piśmie do Prezydenta Miasta Lublin, który wydał interpretację, do usunięcia naruszenia prawa w terminie 14 dni od dnia, którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć się o wydaniu interpretacji.

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi Prezydenta Miasta Lublin wezwanego do usunięcia naruszenia prawa, a w przypadku nieudzielenia takiej odpowiedzi w terminie 60 dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa.

Opublikowano: bip.lublin.eu