PDPF-415/14/4111/P/i/15/AK/06 - Możliwość obniżenia do zera stawki amortyzacyjnej dla środków trwałych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 lipca 2006 r. Urząd Skarbowy w Siemianowicach Śląskich PDPF-415/14/4111/P/i/15/AK/06 Możliwość obniżenia do zera stawki amortyzacyjnej dla środków trwałych.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siemianowicach Śl. stwierdza, że stanowisko Pana - przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2006 r., który wpłynął w dniu 28 maja 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zaliczenia w koszty uzyskania przychodu odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Siemianowicach Śl. wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek uzupełniono w dniu 30 maja 2006 r.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że zamierza Pan zmienić profil prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z powyższym zamierza Pan dokonać zakupu sprzętu komputerowego, oprogramowania informatycznego oraz potrzebnych do przyszłej produkcji maszyn i urządzeń. Komputer i oprogramowanie będzie wykorzystywane do prac biurowych od momentu zakupu, zamierza Pan obniżyć stawki amortyzacyjne do" 0" a z chwilą podjęcia produkcji i sprzedaży amortyzować wg. stawek wynikających z wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych, podwyższonych o współczynnik nie wyższy niż 2. Natomiast maszyny i urządzenia zostaną wprowadzone do ewidencji z chwilą przyjęcia ich do używania czyli rozpoczęcia produkcji i jej sprzedaży.

We wniosku przedstawił Pan stanowisko, że zgodnie z art. 22i ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy mogą obniżać stawki amortyzacyjne do zera, ponieważ ustawa nie określa limitu obniżki. Zastosowanie wraz z rozpoczęciem produkcji stawek z wykazu zgodnych z ustawą, po uprzednim ich obniżeniu uważa Pan za uzasadnione.

Stanowisko organu podatkowego.

Zgodnie z art. 22 ust. 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz 176 z późn. zm.) kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.

Zgodnie z art. 22n ust. 4 zapisów dotyczących środków trwałych dokonuje się w ewidencji najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego, o którym mowa w art. 22h ust. 1 pkt 4. Zgodnie z art. 22i ust. 5 ww. ustawy podatnicy mogą obniżać podane w wykazie stawek amortyzacyjnych stawki dla poszczególnych środków trwałych. Zmiany stawki dokonuje się począwszy od miesiąca, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji, albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego. Ustawa nie reguluje w jakich przypadkach można obniżać stawki ani limitu obniżki oznacza to, że podatnicy mogą dowolnie obniżać podane w wykazie stawek amortyzacyjnych stawki dla poszczególnych środków trwałych nawet do zera. Jednakże art. 22i ust. 5 reguluje, że zmiana stawki może być dokonana począwszy od miesiąca, w którym środki te w wprowadzono do ewidencji, albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego, co oznacza, że w trakcie roku podatkowego nie ma możliwości zmiany stawek, a przyjętą stawkę należy stosować przez dany rok podatkowy. Jak wynika z ww. przepisów możliwość podwyższania i obniżania stawek amortyzacyjnych dotyczy wyłącznie środków trwałych - nie ma zastosowania do wartości niematerialnych i prawnych.

Zgodnie z art. 22i ust. 2 pkt 3 podatnicy mogą podane w wykazie stawek amortyzacyjnych stawki podwyższać dla maszyn i urządzeń zaliczonych do grupy 4-6 i 8 Klasyfikacji środków trwałych wydanej na podstawie odrębnych przepisów, zwanej dalej "Klasyfikacją", poddanych szybkiemu postępowi technicznemu - przy zastosowaniu współczynników nie wyższych niż 2,0. Zgodnie z art. 22i ust. 4 podatnicy mogą podwyższać stawki dla środków trwałych wymienionych w ust. 2 pkt 3 bądź rezygnować z ich stosowania począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji, albo od pierwszego miesiąca każdego następnego r. podatkowego. W przypadku podwyższenia stawek amortyzacyjnych, podanych w Wykazie stawek amortyzacyjnych przy zastosowaniu współczynników określonych w ust. 2, należy dla poszczególnych środków trwałych stosować jeden wybrany współczynnik, przez który mnoży się stawkę amortyzacyjną właściwą dla danego środka trwałego, przyjętą z wykazu stawek amortyzacyjnych. Zgodnie z art. 22i ust. 7 wyjaśnienia dotyczące maszyn i urządzeń poddanych szybkiemu postępowi technicznemu, o którym mowa w ust. 2 zawarte są w objaśnieniach do wykazu stawek amortyzacyjnych. Z punktu 4 wymienionych objaśnień wynika, że przez maszyny i urządzenia grupy 4-6 i 8 Klasyfikacji Środków Trwałych, poddanych szybkiemu postępowi technicznemu, o których mowa w art. 22i ust. 2 pkt 3 ustawy rozumie się maszyny, urządzenia i aparaturę, w których zastosowane są układy mikroprocesorowe lub systemy komputerowe, spełniające założone funkcje dzięki wykorzystaniu w nich najnowszych zdobyczy techniki, a także pozostałą aparaturę naukowo-badawczą i doświadczalno-produkcyjną.

Komputery mieszczą się w Klasyfikacji Środków Trwałych w grupie 4. Na podstawie objaśnień do wykazu stawek amortyzacyjnych należy stwierdzić, iż komputery niewątpliwie są środkami trwałymi, które z uwagi na postęp techniczny ulegają szybkiemu starzeniu się, a zatem będzie Panu przysługiwało podwyższenie stawki z wykazu stawek amortyzacyjnych o współczynnik nie wyższy niż 2,0 lecz dopiero od pierwszego miesiąca następnego roku podatkowego, gdyż zamierza Pan w pierwszym roku korzystania z komputera obniżyć stawkę z wykazu stawek amortyzacyjnych. A zatem stanowisko Pana, że z chwilą podjęcia produkcji zmieni Pan stawkę amortyzacyjną jest błędne.

W zakresie oprogramowania należy stwierdzić, iż nie przysługuje Panu prawo do obniżenia lub podwyższenia stawek amortyzacyjnych gdyż art. 22i ust. 5 i 22i ust. 2 ww. ustawy dotyczy wyłącznie środków trwałych a zatem stanowisko Pana w tym zakresie jest nieprawidłowe. Ponadto okres dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości niematerialnych i prawnych został uregulowany odrębnie w art. 22m ww. ustawy. Zgodnie z art. 22m ust. 1 z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 22ł ust. 1-3, okres dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości niematerialnych i prawnych nie może być krótszy niż:

1.

od licencji (sublicencji) na programy komputerowe oraz od praw autorskich - 24 miesiące,

2.

od licencji na wyświetlanie filmów oraz na emisję programów radiowych i telewizyjnych - 24 miesiące,

3.

od poniesionych kosztów zakończonych prac rozwojowych - 12 miesięcy,

4.

od pozostałych wartości niematerialnych i prawnych - 60 miesięcy.

5.

Jeżeli wynikający z umowy okres używania praw majątkowych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, jest krótszy od okresu ustalonego w tym przepisie, podatnicy mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych w okresie wynikającym z umowy.

6.

Podatnicy ustalają stawki amortyzacyjne dla poszczególnych wartości niematerialnych i prawnych na cały okres amortyzacji przed rozpoczęciem dokonywania odpisów amortyzacyjnych.

Wprowadzenie do ewidencji środków trwałych maszyn i urządzeń zakupionych do produkcji w miesiącu przyjęcia ich do używania czyli rozpoczęcia produkcji jest prawidłowe.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siemianowicach Śl. informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i stanie prawnym obowiązującym na dzień wydania postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl