PDP 4211/PIT/5/2005 - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń sfinansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 marca 2005 r. Urząd Skarbowy w Krośnie PDP 4211/PIT/5/2005 Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń sfinansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Pytanie podatnika dotyczy opodatkowania środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych przeznaczonych na dofinansowanie zakupu biletów na imprezę kulturalną dla pracowników

Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 11 ust. 1, art. 12 ust. 1 i art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. - o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 8 marca 2005 r. (znak: OA.II.1414/3/05, uzupełnionego pismem z dnia 15 marca 2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Pismem z dnia 8 marca 2005 r. (znak: OA.II.1414/3/05), uzupełnione na wezwanie tut. organu podatkowego pismem z dnia 15 marca 2005 r. starostwo powiatowe zwróciło się z wnioskiem do tut. organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji z zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie opodatkowania środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych przeznaczonych na dofinansowanie zakupu biletów na imprezę kulturalną dla pracowników. Przedstawiając stan faktyczny wnioskodawca poinformował, iż ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w roku 2005 dofinansowano w 60 % zakup biletów na imprezę kulturalną (wyjście do teatru) dla pracowników. Zakupu biletów dokonał pracodawca ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych a pracownicy dokonali zwrotu 40 % ceny biletu. Kwota zwrócona przez pracowników wpłacona została na konto zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Zdaniem wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż świadczenie powyższe zostało sfinansowane jedynie w 60 %, a nie w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych - należy od kwoty dofinansowania potrącić podatek dochodowy od osób fizycznych.

Uwzględniając powyższy wniosek oraz biorąc pod uwagę, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie, po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym przez wnioskodawcę, informuje, iż stanowisko tut. organu podatkowego w przedmiocie zapytania jest następujące:

Podstawowym aktem prawnym regulującym opodatkowanie przychodów pracowników jest ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). W myśl art. 11 ust. 1 cyt. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 - 16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W art. 12 ust. 1 tej ustawy ustawodawca zawarł zapis, iż za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł, rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. W oparciu o ww. przepis ustawodawca zwolnił od podatku wartość rzeczowych świadczeń otrzymanych przez pracownika, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

- świadczenie ma charakter świadczenia rzeczowego,

- źródłem finansowania są w całości środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub związków zawodowych,

- wartość świadczeń rzeczowych nie przekracza 380 zł.

Użyte przez ustawodawcę sformułowanie "sfinansowane w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych" oznacza, że pracodawca lub związek zawodowy jest zobligowany do finansowania lub współfinansowania świadczeń na rzecz pracownika wyłącznie z wymienionych w tym przepisie funduszy.

Przepis powyższy określa zatem źródło finansowania świadczeń rzeczowych, uznając, że dla zastosowania zwolnienia od podatku konieczne jest, aby pracodawca bądź związek zawodowy nie sfinansował tych świadczeń z innych źródeł niż zakładowy fundusz świadczeń socjalnych lub fundusz związków zawodowych. Ustawodawca nie odnosi się w tym przepisie do wielkości udziału w finansowaniu świadczeń rzeczowych, tj. możliwe jest zarówno pokrycie przez zakład pracy lub związek zawodowy 100 % wartości świadczeń bądź częściowe jego sfinansowanie, z wymienionych w przepisie źródeł.

Uwzględniając ww. przepisy oraz uwzględniając, iż z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że pracodawca ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych częściowo (w 60 %) sfinansował zakup biletów, wartość świadczenia otrzymanego przez pracownika nie przekroczyła w roku podatkowym 380 zł, należy stwierdzić, że powyższy wydatek jako świadczenie "rzeczowe" korzysta ze zwolnienia.

Biorąc powyższe pod uwagę, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie informuje, iż stanowisko wnioskodawcy w przedmiocie zapytania jest nieprawidłowe.

Powyższa interpretacja:

- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,

- nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, następcy prawnego podatnika, osoby odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl