PDOP/423-7/06 - Wartość przychodu w transakcjach barterowych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 czerwca 2006 r. Urząd Skarbowy w Sopocie PDOP/423-7/06 Wartość przychodu w transakcjach barterowych.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku sp. z o.o. z siedzibą w Sopocie z dnia 31 marca 2006 r. uzupełnionego pismem z dnia 29 kwietnia 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie, czy w przypadku umów barterowych wartością przychodu, w rozumieniu art. 12.1 ustawy o p.d.o.p., jest rynkowa wartość świadczenia, czy też jest możliwe ustalenie wartości świadczenia (jako wartości umowy) po obniżeniu jej o udzielone wzajemne rabaty np. z tytułu stałej współpracy?

stwierdzam, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Spółka jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, czynnym podatnikiem VAT, prowadzącą pełną rachunkowość. Działalność podstawowa prowadzona do tej pory polegała na świadczeniu usług reklamowych (PKD 7440Z) oraz marketingowych na terenie kraju. Od 3 kwietnia 2006 r. spółka rozpoczęła dodatkową działalność wydawniczą (PKWiU 22.13.10-00.21). Prawo do tytułu, który będzie wydawany przez firmę, nabyte zostało na podstawie faktury VAT w dniu 29 września 2005 r. Pełne prawa do tytułu, zgodnie z postanowieniami umowy spisanej w formie aktu notarialnego z dnia 23 września 2005 r. spółka otrzymała w dniu 3 kwietnia 2006 r.

Pierwszy numer Gazety wydany przez spółkę (14 z 2006 r.) ukazał się dnia 3 kwietnia 2006 r. Czasopismo jest tygodnikiem o zasięgu ogólnopolskim zarejestrowanym w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych pod numerem ISSN 0860-7613. Pismo poświęcone jest tematyce finansowej, bankowej, ubezpieczeniowej i samorządowej. Zawiera aktualne informacje o innowacjach, najnowszych usługach, technologiach a także ludziach i wydarzeniach oraz komentarze znanych ekonomistów i menedżerów. Prezentuje również analizy ekonomiczne dotyczące światowej i polskiej gospodarki. Nie zalicza się jednak do grupy pism specjalistycznych. Planowany nakład to 8000 egzemplarzy. Zakładana powierzchnia reklamowa nie przekroczy 67 %.

Tygodniowy cykl realizowanej działalności wydawniczej przestawia się następująco:

1.

Wydawnictwo przekazuje zlecenie wydruku do drukarni (podmiot obcy) z terenu Polski,

2.

Zgodnie z dyspozycją Wydawcy (tzw. nadziałem) drukarnia rozdysponowuje nakład w taki sposób, że:

*

część egzemplarzy trafia do poszczególnych firm kolporterskich, z którymi Wydawnictwo zawarło umowy o dostawę prasy,

*

część nakładu zostanie przekazana do wskazanego urzędu pocztowego w celu rozesłania egzemplarzy gazety do poszczególnych prenumeratorów redakcyjnych,

*

każdorazowo część egzemplarzy w ilości ok. 150 szt. będzie trafiała do Wydawnictwa w celach archiwalnych, jako obowiązkowe egzemplarze biblioteczne. dowodowe dla reklamodawców lub przekazywane na cele reprezentacji i reklamy.

Sposoby rozliczania sprzedaży związanej z działalności wydawniczą:

1.

sprzedaż powierzchni reklamowej w Gazecie,

2.

sprzedaż gazet do firm kolporterskich,

3.

sprzedaż prenumeraty redakcyjnej.

Wszelkie rozliczenia związane z powyższymi rodzajami sprzedaży będą prowadzone wyłącznie za pośrednictwem wyodrębnionego rachunku bankowego dla potrzeb działalności wydawniczej firmy. Dostawa do prenumeratorów redakcyjnych będzie dokonywana wyłącznie drogą pocztową. Wydawnictwo nie będzie prowadziło sprzedaży bezpośredniej opłacanej gotówkowo.

Spółka przewiduje zawieranie umów barterowych o wzajemne świadczenie usług polegających ze strony spółki na udostępnianiu powierzchni reklamowej w Gazecie, w zamian za usługi reklamowe w portalach internetowych oraz innego typu usługi świadczone na naszą korzyść, o wartościach ekwiwalentnych po zastosowaniu wzajemnych (różnych procentowo lub takich samych) rabatów z tytułu stałej współpracy (do 99 %) - zgodnie z warunkami umowy lub innymi dokumentami opisującymi podstawę udzielenia rabatu.

Nabywcami gazet będą dowolne podmioty, jak również osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej.

Według Spółki - jeżeli w umowie barterowej zostaje określona wartość świadczenia na poziomie niższym niż wynikająca ze stosowanych cenników w wyniku udzielonych wzajemnych rabatów, przychodem (a zarazem i kosztem uzyskania przychodu) jest wartość pomniejszona o udzielone rabaty, gdyż w warunkach normalnego zakupu danej usługi powyższy rabat również miałby zastosowanie. Rabat odwołujący się do stałej współpracy jest zarówno możliwy do wykorzystania w przypadku umów barterowych jak i w przypadku standardowej umowy sprzedaży.

Stanowisko Naczelnika:

Barter (wymiana, transakcja barterowa) to technika handlowa cechująca gospodarkę wymienną. Polega ona na wymianie towaru na towar, bez udziału pieniądza. Ten szczególny przypadek zamiany mieści się w zakresie art. 603-604 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), zgodnie z którym przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Stosuje się tu odpowiednio przepisy o sprzedaży, przy czym każda ze stron jest równocześnie sprzedawcą i nabywcą. Jako zamianę można więc określić wzajemną sprzedaż towarów z równoczesnym potrąceniem należności.

Podstawową zasadą umowy barterowej jest wzajemna wymiana towarów lub usług między stronami, z których każda jest traktowana jednocześnie jako wierzyciel i zarazem dłużnik. Za przychód w przypadku barteru uważa się wartość należnych świadczeń wzajemnych wykonanych w ramach tej działalności, obliczona na podstawie przeciętnych cen stosowanych w dacie osiągnięcia przychodu w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich stanu i stopnia zużycia. Przedmiotem do opodatkowania jest uzyskany przez podatnika dochód, czyli różnica między ustalonym przychodem a kosztami nabycia towarów, pomniejszona o koszty sprzedaży. Umowa barterowa jest bowiem umową wzajemną, a do istoty wzajemności należy, że między świadczeniami stron zachodzi stosunek ekwiwalentności, tj. równowartości. Należy podkreślić, iż przy tych transakcjach opodatkowaniu nie podlega różnica wartości świadczeń wzajemnych wynikająca z umowy zawartej między kontrahentami ale dochód uzyskany w cenie towarów lub usług (wymieniane produkty powinny mieć równą wartość).

W art. 12 ust. 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.) sformułowana jest obowiązująca w polskim prawie podatkowym zasada przychodu należnego. Zgodnie z tym przepisem za przychody związane z działalnością gospodarczą, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Jeżeli przychody wyrażone są w walutach obcych, a między dniem ich uzyskania i dniem faktycznego otrzymania występują różne kursy walut, przychody te odpowiednio podwyższa się lub obniża o różnice wynikające z zastosowania kursu kupna walut z dnia faktycznego otrzymania przychodów, ustalonego przez bank, z którego usług korzystał uzyskujący przychód, oraz z zastosowania kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia uzyskania przychodu.

W przepisach podatkowych zawartych w ww. ustawie oraz w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, nie zawarto definicji pojęć: rabat, opust, skonto, bonifikata, dlatego należy w tym zakresie posiłkować się definicją określoną w Słowniku Języka Polskiego.

Wedle powyższego rabat stanowi zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towarów, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towarów jednorazowo lub w określonym czasie. Zamiennie rabat jest określany jako bonifikata lub opust. W rezultacie jest obniżeniem przez sprzedawcę ceny sprzedaży, przyznawanym nabywcom towarów.

Bonifikata udzielana jest w przypadku, gdy wystąpią okoliczności, których strony nie mogły przewidzieć w momencie podpisywania umowy i w jej efekcie następuje faktyczne obniżenie określonej w umowie ceny towaru.

Skonto rozumiane jest jako procentowe zmniejszenie należności za świadczenie w związku z zapłatą należności przez kontrahenta przed terminem płatności albo w związku z zapłatą całości należności gotówką przy sprzedaży ratalnej albo kredytowej.

Mając na uwadze powyższe, iż do umów barterowych stosuje się odpowiednio przypisy o sprzedaży, wartość przychodów uzyskanych w ramach sprzedaży na podstawie umów barterowych może być pomniejszana o rabat.

Reasumując, stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl